تحلیل کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال آلمان از شرایط ایران در جام‌جهانی

ماتیوس: ایران با شکست نیجریه صعود می‌کند

لوتارماتیوس، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال آلمان تاکید کرد؛ ایران در جام‌جهانی نباید ذهن خود را معطوف دیدار با آرژانتین کند، بلکه باید توجه داشته باشد دیدار مقابل نیجریه از اهمیت بالایی برخوردار است و شکست دادن این تیم می‌تواند در حکم صعود ایران به مرحله دوم باشد.
کد خبر: ۶۵۳۲۱۵

ماتیوس که پنجشنبه شب همراه علی دایی، همبازی پیشین خود در بایرن مونیخ در برنامه ورزش از نگاه 2 شبکه دوم سیما حضور یافته بود درباره شرایط تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی گفت: ایران به عنوان تیمی که در جام‌جهانی مدعی قهرمانی نیست باید از نظر ذهنی خود را آماده کند. این تیم با شکست دادن نیجریه می‌تواند به دور دوم صعود کند و برای این مهم باید متحد باشد.وی با تاکید بر اهمیت چگونگی آماده‌سازی تیم ملی ایران افزود: دیدارهای دوستانه در برنامه‌های آماده‌سازی بسیار مهم است، ایران باید با تیم‌های قدرتمندی مثل آلمان و آرژانتین مسابقه دهد و بتواند نظر طرفداران خود را جلب کند.

ماتیوس درباره آرژانتین، حریف اصلی تیم ایران در جام‌جهانی گفت: آرژانتین یکی از تیم‌های مدعی قهرمانی است و چون بازی‌ها در آمریکای جنوبی برگزار می‌شود این شرایط بیشتر به سود آنهاست.

وی با تاکید بر این‌که نباید به اشتباه آرژانتین را در لیونل مسی خلاصه کرد؛ چرا که دیگر بازیکنان آنها نیز خوب هستند، درباره راه‌های مهار مسی گفت: هیچ وقت برابر مسی بازی نکردم، ولی مقابل مارادونا بازی کرده‌ام و بازی این دو شبیه هم است و با سرعت توپ را حمل کرده و انفجاری عمل می‌کنند. مارادونا قهرمان جهان شده، ولی مسی نشده و به همین سبب انگیزه وی بالاست. به نظر می‌رسد تیم ملی ایران تنها در صورت کار گروهی می‌تواند این اعجوبه فوتبال را کنترل کند.ماتیوس به یک اشتباه فنی تیم ملی آلمان در دیدار با تیم ملی آرژانتین در فینال جام‌جهانی 90 اشاره کرد و گفت: در آن بازی بکن باوئر اشتباه کرد و از مارادونا ترسید و مقابل مارادونا هجومی کار کردیم و دفاع نداشتیم. تیم ایران باید جلوی پاس دادن به مسی را بگیرد و اجازه ندهد او تک به تک شود.

وی درباره کرش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هم گفت: او توانست تیم ایران را راهی جام‌جهانی کند و باید فرصت داد تا توانایی‌های خود را در بقیه مسابقات هم نشان دهد. من احترام زیادی برای او قائلم.

4 مدعی و هشدار به فوتبال ایران

ماتیوس در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن برشمردن خاطراتی از دوران فوتبال خود و همدوره‌ بودن با مارادونا و زیر و بم‌های فوتبال آلمان در دو دهه اخیر، درباره فوتبال ایران و نبود بازیکن ایرانی در بوندسلیگا گفت: زمانی بازیکنان خوبی در ایران بودند که به فوتبال آلمان آمدند و تیم‌ها براساس توانایی‌شان آنها را جذب می‌کردند ولی به نظر می‌رسد الان دیگر فوتبالیست‌های ایرانی با این کیفیت نیستند. الان هشت بازیکن ژاپنی در آلمان بازی می‌کنند که اینها در آینده برای تیم‌شان تاثیرگذار خواهند بود. فوتبال ایران دچار سکون شده و به همین دلیل برای بازیکنان ایرانی حضور در آلمان و انگلیس و اسپانیا سخت شده است.

ماتیوس با بیان این‌که فوتبال درآلمان خیلی حرفه‌ای‌تر شده والان زیبا بازی می‌کند، درباره فینال لیگ قهرمانان اروپا و شکست بایرن مونیخ همراه با علی دایی گفت: دوست ندارم آن بازی را خیلی به یاد بیاورم، زیرا بازی جالبی برای طرفداران نبود. ما 5 دقیقه تمرکز خود را از دست دادیم و قهرمانی از دست رفت.اسطوره فوتبال آلمان درباره حضور دایی در بایرن مونیخ گفت: من در ایتالیا بازی کرده و می‌دانستم که در یک کشور جدید بازی کردن چگونه است. به همین جهت می‌خواستم به دایی کمک کنم و خواسته قلبی‌ام بود که زودتر بتواند ارتباط برقرار کند. خودش هم مستعد و هم توانایی داشت.ماتیوس با بیان این‌که شخصیت‌هایی مثل علی دایی می‌توانند به فوتبال ایران کمک کنند و الگوی جوانان باشند، یادآور شد او را در تمام منطقه و دنیا می‌شناسند و از بزرگ​ترین بازیکنان بوده و این الگوها باید در فوتبال حفظ شوند.

دایی: اظهار نظر بزرگانی چون ماتیوس راهگشاست

در ادامه این برنامه، علی دایی نیز که ماتیوس را همراهی می‌کرد، درباره رابطه صمیمانه‌اش با ماتیوس گفت: من به عنوان یک خارجی به بایرن رفتم و وی بیشترین کمک را به من کرد، همیشه مرا حمایت می‌کرد و رابطه خیلی خوبی داشتیم و همیشه مدیون او هستم. وی به فکر تیم بود و دوست داشت همه خوب تمرین کنند و تیم موفق باشد و من این تفکر را از او یاد گرفتم که به جوان‌ها کمک می‌کرد.

وی حضور بازیکنانی مثل ماتیوس در ایران را برای اظهارنظرهای کارشناسی خوب توصیف کرد و افزود: آمدن آدم‌های بزرگ می‌تواند خیلی به ما کمک کند و صحبت‌های آنان دیدگاه‌های مردم را عوض می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فضای روانی ایران متناسب با جام‌جهانی است، گفت: فعلا از نظر روانی خیلی فاصله داریم با شرایط آرمانی. تبلیغات درست و حسابی نشده و بازی‌های دوستانه خوبی هم نداشته‌ایم. به واقع بعد از شکست دادن کره‌جنوبی و صعود به جام‌جهانی خواب طولانی مدت داشته‌ایم.دایی در باره باخت به گینه گفت: این باخت‌ها قبل از جام‌جهانی لازم است. سال 2006 انتظارات مردم را بالا بردیم و این باعث برخی اتفاقات شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها