4 نماینده فوتبال ایران از امروز برای قهرمانی در آسیا می‌جنگند

طلسمی که دوست نداریم 22 ساله شود

چهار نماینده فوتبال کشورمان از امروز و در سی‌وسومین دوره لیگ قهرمانان، تلاش دوباره‌ای خواهند داشت؛ به این امید که طلسم 21 سال​ قهرمان نشدن تیم‌های ایرانی در آسیا شکسته شود.
کد خبر: ۶۴۹۵۳۷

در 32 دوره قبلی و از سال 1967 تاکنون، فقط سه بار تیم‌های ایران جام قهرمانی این تورنمنت را بالای سر برده‌اند تا فوتبال باشگاهی ما در فهرست پرافتخارترین‌های آسیا بعد از کره جنوبی، ژاپن و عربستان در رده چهارم قرار بگیرد. هر چند امسال فوتبال باشگاهی ایران با 908 امتیازی که از ناظران AFC گرفت، گوی سبقت را از لیگ معتبری چون کی ـ لیگ کره جنوبی ربود، اما فوتبالدوستان ایرانی خوب می‌دانند شاید تا نیم قرن آینده هم تعداد قهرمانی‌های تیم‌های باشگاهی کشورمان در آسیا به تعداد قهرمانی‌های تیم‌های کره‌ای نرسد. با این حال، تیم‌هایی نظیر سپاهان، ذوب آهن و استقلال در چند سال اخیر، آنقدر به قهرمانی در آسیا نزدیک شده‌اند که انتظار قهرمانی یک تیم ایرانی در آسیا به یک انتظار سالانه تبدیل شده است.

اتفاقا این بار چهار نماینده کشورمان درحالی قدم به لیگ قهرمانان آسیا می‌گذارند که سه تیم در کورس قهرمانی رقابت‌های این فصل لیگ برتر هستند و تراکتورسازی هم با سرمربی جدیدش تونی اولیویرا، پس از قهرمانی در جام حذفی می‌کوشد دوباره به روزهای اوجش برگردد.

در این میان، استقلالی‌ها با توجه به اضافه‌شدن یک بازیساز خوب همچون ایمان مبعلی به ترکیب این تیم، امیدوارند نمایشی متفاوت‌تر از آنچه در لیگ ارائه می‌کنند در آسیا داشته باشند. با وجود ایمان مبعلی و آندرانیک تیموریان در مرکز میدان، دور از انتظار نیست اگر تیم ایده‌آل امیر قلعه‌نویی، پس از گذشت یک فصل، سرانجام در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شکل بگیرد.

سپاهان هم با کرانچار و تجربیاتی که در این سال‌ها از حضور در لیگ قهرمانان به دست آورده، می‌تواند خاطرات خوش هفت سال پیش را برای هوادارانش دوباره تکرار کند و تا فینال آسیا پیش برود.

در این میان، تیم جوان و دونده فولاد هم که برای قهرمانی در لیگ ایران بیشتر از استقلال و سپاهان شانس دارد، می‌تواند در آسیا یک مدعی باشد، اما دوری هشت ساله این تیم از رقابت‌های آسیایی کمی پیش‌بینی نتایج این تیم را دشوار می‌کند.

تراکتورسازی هم با ستاره‌هایی مانند علی کریمی و کریم انصاری‌فرد به پشتوانه هوادارانش که حالا با وجود تونی اولیویرا دوباره با تیم‌شان آشتی کرده‌اند، می‌تواند نتایج بد فصل گذشته را جبران کند، اما به هر حال کار مربی پرتغالی این تیم با توجه به این که فقط یک ماه از حضورش در تبریز می‌گذرد، کمی دشوار است.

جدال پرافتخارترین‌ها

با مارچلو لیپی سرشناس و کاپیتان ژنگ ژی که عنوان مرد سال 2013 فوتبال آسیا را به دست آورد، تیم فوتبال گوانگجو امسال هم مدعی اول قهرمانی به شمار می‌رود. مدافع عنوان قهرمانی بازی‌ها که سال گذشته به لطف گل زده در خانه حریف، تیم اف‌سی سئول کره جنوبی را در فینال لیگ قهرمانان شکست داد، در این فصل با حفظ ترکیب اصلی خود باز هم تیمی مدعی است که تلاش می‌کند برای دومین سال متوالی عنوان قهرمانی را به دست آورد. در 46 سال گذشته پنج بار این اتفاق افتاده که یک تیم آسیایی دو سال متوالی قهرمان شود. آخرین مورد هم به سال 2005 میلادی برمی‌گردد که تیم الاتحاد عربستان به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در بازی‌های لیگ قهرمانان ​ از این عنوان دفاع کرد.

اما در رقابت‌های این فصل، تیم‌های پرافتخار دیگری هم حضور دارند که کار تیم گوانگجو را برای تکرار عنوان قهرمانی فصل گذشته سخت کنند. یکی از آنها استقلال است که با دو قهرمانی و دو نایب قهرمانی به همراه الهلال عربستان در رده سوم پرافتخارترین تیم‌های آسیا قرار دارد. البته خود الهلال یکی از غایبان بزرگ این فصل است، اما پوهانگ استیلرز کره جنوبی، تیمی که با 3 قهرمانی در سال‌های 1997، 1998 و 2009 پرافتخارترین تیم باشگاهی آسیا به شمار می‌رود، در گروه E حضور دارد و یکی از مدعیان قهرمانی است.

الاتحاد عربستان، تیمی که در گروه C با تراکتورسازی همگروه است و السد قطر، همگروه سپاهان در گروه D، دیگر تیم‌هایی هستند که تاکنون دو بار قهرمانی در این بازی‌ها را تجربه کرده‌‌اند و همچون استقلال برای رسیدن به پوهانگ​ که سه بار قهرمان این تورنمنت شده است، انگیزه دارند.

العین امارات و اولسان هیوندای کره جنوبی، دیگر تیم‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا هستند که سابقه یک بار قهرمانی در این بازی‌ها را دارند.

تیم‌های تازه وارد لیگ قهرمانان

جام باشگاه‌های آسیا که از سال 2002 با عنوان لیگ قهرمانان برگزار می‌شود، در حالی امروز وارد سی و سومین دوره خودمی‌شود که از 32 تیم حاضر در مرحله گروهی، 20 تیم در دوره قبلی این رقابت‌ها حضور داشتند.

در این میان، فقط دو تیم هستند که امسال برای نخستین بار حضور در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کنند؛ یکی الفتح عربستان که با فولاد خوزستان در گروه B قرار دارد و دیگری وسترن سیدنی استرالیا.

اتفاقا هیچ یک از این دو تیم را نباید دست‌کم گرفت چون با کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های لیگ عربستان و استرالیا جواز حضور در لیگ قهرمانان را به دست آورده‌اند. الفتح که قدمتی پنجاه‌وشش ساله دارد، با مربی تونسی‌اش فاتح الجبالی، سال گذشته برای نخستین‌بار بالاتر از قدرت‌هایی همچون الهلال و الشباب، قهرمان لیگ عربستان شد تا نخستین بار آسیایی شود.

سرشناس‌ترین بازیکن این تیم التون برزیلی است که در تیم‌هایی نظیر کورینتیانس برزیل و استوا بخارست رومانی بازی کرده است. از دیگر چهره‌های سرشناس این تیم باید به عمار جمال، مدافع تیم ملی تونس، محمد حیدر مدافع تیم ملی لبنان، عبدالرحمان القحطانی، گوش چپ تیم ملی عربستان و حمدان الحمدان اشاره کرد که این آخری ده سال گذشته را در تیم الفتح بازی کرده و قدیمی‌ترین بازیکن این تیم به شمار می‌رود.

اما برخلاف الفتح عربستان، وسترن سیدنی استرالیا تیمی تازه‌تاسیس به شمار می‌رود که فقط یک سال و اندی از عمر آن می‌گذرد. این تیم، سال 2012 تشکیل شد و یک سال بعد عنوان قهرمانی لیگ استرالیا را به دست آورد. ستاره این تیم بدون شک شینجی اونو، یکی از بهترین بازیکنان فوتبال ژاپن است. در این تیم بازیکنانی از ایتالیا، آلمان و هلند هم توپ می‌زنند که البته هیچ کدام چهره‌های سرشناسی نیستند.

ایرانی‌ها؛ به دنبال پاداش 7 میلیارد تومانی

کنفدراسیون فوتبال آسیا امسال هم جوایز دلاری قابل توجهی را برای رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در نظر گرفته است تا تیم‌ها با انگیزه بیشتری برای رسیدن به مراحل پایانی و کسب عنوان قهرمانی جام به مصاف یکدیگر بروند.

در این میان، حداکثر پاداشی که به تیم قهرمان می‌رسد ​ حدود دو میلیون و 300 هزار دلار است؛ یعنی چیزی ​ حدود هفت میلیارد تومان که می‌تواند بخشی از مشکلات مالی هر یک از چهار نماینده فوتبال ایران را برطرف کند.

از این مبلغ یک میلیون و 500 هزار دلار فقط به پیروزی در بازی فینال اختصاص دارد. تیم نایب قهرمان هم اگر تا قبل از دیدار فینال همه بازی‌هایش را با پیروزی به پایان ببرد، می‌تواند چیزی در حدود یک میلیون و 600 هزار دلار جایزه بگیرد. این پاداش برای تیم‌هایی که به مرحله نیمه نهایی صعود کنند هم 600 هزار دلار است.سیستم پاداش‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا به تیم‌های حاضر در مرحله نهایی لیگ قهرمانان آسیا به این شرح است:

برنامه هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا

سه‌شنبه ششم اسفند

گروهA : الجزیره امارات ـ الریان قطر، الشباب عربستان ـ استقلال ایران

گروه B: الجیش قطر ـ فولاد ایران، الفتح عربستان ـ‌ بنیادکار ازبکستان

گروه E: شاندونگ چین ـ بوریرام تایلند، پوهانگ استیلرز کره جنوبی ـ سرزو اوزاکای ژاپن

گروه F: هیروشیمای ژاپن ـ بیجینگ گوان چین، اف‌سی سئول کره جنوبی ـ سنترال کوئست استرالیا

چهارشنبه هفتم اسفند

گروه C: تراکتورسازی ایران ـ الاتحاد عربستان، العین امارات ـ لخویای قطر

گروه D: السد قطر ـ سپاهان ایران، الهلال عربستان ـ الاهلی امارات

گروه G: جونبوک موتورز کره جنوبی ـ یوکوهامای ژاپن، گوانگجوی چین ـ ملبورن ویکتوری استرالیا

گروه H: وسترن سیدنی استرالیا ـ اولسان هیوندای کره جنوبی، کاوازاکی ژاپن ـ گوئیژو رن چین

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها