به گفته مسئولان استان مازندران، 85 درصد مرکبات این استان قبل از بارش برف چیده و ذخیره​سازی شده است

انبارها پر از مرکبات است

در حالی که مسئولان از چندی پیش وعده داده بودند هیچ مشکلی برای تامین میوه شب عید مردم وجود نخواهد داشت و به دلیل فراوانی تولید مرکبات، نیازی هم به واردات نیست، اما بارش برف شمال بهانه‌ای شد تا دوباره و در آستانه فرارسیدن بهار، قیمت برخی اقلام از جمله مرکبات سیر صعودی پیدا کند. به طوری که طی یکی‌ دو هفته اخیر قیمت برخی اقلام میوه از جمله پرتقال و سیب با افزایش بین 500 تا هزار تومانی مواجه شده است.
کد خبر: ۶۴۷۵۷۱

یکی از مهم‌ترین مشکلات سال‌های اخیر در بازار و مایحتاج شب عید خانوارها، تامین میوه با قیمت مناسب بوده است. هر چند امسال وعده داده شده بود هماهنگی‌های لازم انجام شده و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. با این حال بارش برف سنگین در استان‌های شمالی بسیاری از معادلات و برنامه‌ریزی‌های مسئولان را بر هم زد؛ زیرا این بارش دستاویزی شد برای دلالان که با وجود تاکید مسئولان بر فراوانی تولید، با بهانه یخ زدن میوه‌ها نبض بازار را در دست بگیرند؛‌ امری که اگر با نظارت و کنترل دقیق مسئولان همراه نباشد، بیم آن می‌رود که بازار میوه در شب عید، بازار پرنوسانی باشد و قیمت‌ها در آن سر به فلک بزند. گزارش اخیر بانک مرکزی از بازار خرده‌فروشی هم نشان می‌دهد میوه در حال گران شدن است.

همه اینها در حالی است که نایب رئیس خانه کشاورز از تولید چهار میلیون و 500 هزار تن مرکبات در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: ذخیره‌سازی مناسبی از سوی دولت برای شب عید صورت گرفته است و باغداران نیز حدود 300 تا 400 هزار تن مرکبات در انبارها ذخیره کرده‌اند که این محصولات تا پایان فروردین سال آینده در بازار توزیع خواهد شد.

عنایت‌الله بیابانی با بیان این ‌که ما مخالف هرگونه واردات هستیم و نیازی هم به واردات این محصولات نیست، می‌افزاید: سالانه چهار میلیون و 500 هزار تن مرکبات در کشور تولید می‌شود و امسال نیز مازندران 20 درصد افزایش تولید داشته است.

وی با اشاره به وارد آمدن 800 تا هزار میلیارد تومان خسارت به باغ های مرکبات استان‌های شمالی، تاکید می‌کند: اما این به مفهوم وجود مشکل در تأمین مرکبات شب عید نیست، زیرا اولا تمام باغ‌های شمال از برف خسارت ندیده و بیشترین آسیب مربوط به باغ های نوشهر تا کلاچای بوده است. علاوه بر این هفت استان دیگر هم مرکبات تولید می‌کنند، بنابراین مشکلی در بازار پیش نخواهد آمد.

دلالان مرکبات را گران کردند

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز در عین حال به گرانی مرکبات در بازار نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: گرانی اخیر مرکبات در بازار به دلیل حضور دلالان و سودجویان است و این قشر منتظر استفاده از فرصت در بازار هستند، اما مردم نگران نباشند، زیرا ما این اجازه را به آنها نخواهیم داد، زیرا تولید و ذخیره‌سازی به میزان کافی صورت گرفته است.

یحیی ابطالی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سابق سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان این‌که آنچه در افزایش قیمت مرکبات بویژه پرتقال نقش ایفا می‌کند، ‌حضور دلالان است و نه بارش برف اخیر، به جام‌جم می‌گوید: حدود 85 درصد از مرکبات باغ های شمال از نیمه آبان تا نیمه دی ماه برداشت و در انبارها ذخیره​سازی شده است، بنابراین پرتقال چندانی روی درختان باقی نمانده بود که با بارش برف از بین رفته و سبب کمبود این میوه در بازار شود.

وی با اشاره به این‌که دلالان و ذخیره‌سازان هنگام برداشت مرکبات،‌ پرتقال را به قیمت متوسط 500 تا 700 تومان از باغداران خریداری کردند و قرار است شب عید آن را با قیمت مصوب 1850 تومان به بازار عرضه کنند، می‌افزاید: کمبود مرکبات و پرتقال در کشور وجود ندارد و به اندازه کافی در انبارها موجود است، اما واسطه‌ها اکنون به عرضه آن اقدام نمی‌کنند تا در شب عید با قیمت بیشتری آن را به فروش برسانند که همین امر افزایش قیمت آن را در بازار به همراه داشته است.

ابطالی یادآور می‌شود: افزایش قیمت میوه همه ساله در ایام پیش از عید وجود دارد و به بارش برف ربطی ندارد مانند قیمت سیب که اگرچه سرمازده نیست، اما اکنون قیمت آن به کیلویی 4000 تومان نیز رسیده است و همه اینها نشان دهنده نقش و بازی دلالان در این میان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز چندی پیش دلیل گرانی‌های اخیر میوه در بازار را بارش برف زمستانی عنوان کرد و به مهر گفت: بارش سنگین برف در استان‌های شمالی کشور و بارندگی‌ها در استان‌های جنوبی کشور، به بسته شدن برخی جاده‌های کشور و سخت شدن حمل‌ و نقل کالاها از جمله میوه به تهران و دیگر مناطق کشور منجر شده که همین امر، قیمت را افزایش داده است.

یدالله صادقی با بیان این‌ که اگر گرانی اخیر در برخی میوه‌ها به ‌دلیل مشکلات حمل‌ و نقل بوده باشد، حتما در روزهای آینده برطرف خواهد شد، افزود: ممکن است برف زمستانی اخیر به ذخایر میوه لطمه وارد آورده باشد، اما هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه به دست نیامده است.

بر این اساس عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، نیز با بیان این‌ که موز میوه وارداتی و مرکبات تولید داخلی است، گفت: دولت با فعال کردن دستگاه‌های نظارتی باید قیمت مرکبات را در بازار کنترل کند تا فروشندگان مرکبات مانند مافیای واردات موز به افزایش قیمت میوه در ایام شب عید نپردازند.

بهرام بیرانوند در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به این مطلب که با توجه به نزدیک شدن به ایام شب عید، مردم به جای تنظیم و کنترل قیمت بازار میوه با افزایش نرخ میوه مواجه شده‌اند، افزود: امکان کشت موز در باغ های استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، اما به علت بحران کمبود آب بسیاری از باغ های موز در این استان نابود شده است.

در همین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از تلاش دلالان برای انبار کردن حاصل دسترنج باغداران خبر داد و گفت: با توجه به این‌که در آستانه ایام عید هستیم وزارت صنعت، معدن، تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی باید برای کنترل بازار وارد میدان شوند.

رحمت‌الله نوروزی با اشاره به سوءاستفاده‌های به‌وجود آمده در پی بارش برف درخصوص عرضه میوه و گرانی آن در آستانه سال نو، افزود: نزدیک به 30 روز تا شب عید فرصت داریم و دلالان و محتکران آمدند و به فکر انبار کردن حاصل دسترنج مردم در انبارها هستند، به طوری که از هم‌اکنون آرام‌آرام، قیمت‌ها را به صورت پلکانی افزایش می‌دهند و دستگاه‌های نظارتی باید هوشیارتر از گذشته وارد میدان شوند.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌ که اکنون علاوه بر سردخانه‌ها در میدان میوه و تره‌بار هم میوه موجود است، گفت: مشکل تامین میوه شب عید و حواشی آن خاص دولت فعلی نیست و ما در دولت‌های قبلی هم با این معضل روبه‌رو بوده ایم، اما امسال بارش برف بهانه‌ای شده تا شدت آن را مضاعف کند. شریعت‌نژاد ، نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: متاسفانه امسال سیاست‌های تشویقی و تسهیل در فرآیند صادرات 210 هزار تن مازاد تولید مرکبات از سوی دولت برای صادرکنندگان صورت نگرفت که این امر باعث شد بازاریابی بموقع و درستی از سوی صادرکنندگان برای صادرات این محصول انجام نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها