شورای پول و اعتبار مجوز داد که بانک‌ها سود تسهیلات مبادله‌ای را تا 20 درصد و مشارکتی را تا 26 درصد افزایش دهند

نرخ سود تسهیلات بانکی 26 درصد می شود

با وجود تکذیب بانک مرکزی، بانک‌های کشور از اجرای توافق‌نامه غیررسمی با این بانک و شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی خبر می‌دهند.
کد خبر: ۶۴۶۴۱۳

به گزارش خبرنگار جام‌جم، اگرچه بانک مرکزی می‌گوید نرخ سود بانکی فعلا در دست بررسی است و تا اطلاع ثانوی تغییری در آن دیده نمی‌شود و خبر افزایش اخیر نرخ سود تسهیلات را نیز تکذیب کرده، اما با این حال تردیدی نیست که بانک مرکزی برای نزدیک کردن نرخ سود بانکی به نرخ تورم تلاش می‌کند و پیش‌تر هم صراحتا اعلام کرده بود که از سال آینده این اقدام را انجام می‌دهد.

به گفته کارشناسان، شرایط فعلی بانک‌ها اقتضا می‌کند که بانک مرکزی نرخ سود بانکی را اصلاح کند، اما ظاهرا به دلایلی این بانک زودتر از موعد مقرر اقدامات نخستین برای رسیدن به این امر را آغاز کرده است.به عبارت بهتر با این ‌که نرخ سود بانکی از دو بخش سود سپرده و سود تسهیلات تشکیل می‌شود اما ظاهرا مشکلات روزافزون بانک‌ها از جهت کسری منابع و کاهش سپرده‌گذاری مردم در آنها، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را بر آن داشته تا فقط اقدام به افزایش کف بخشی از نرخ سود بانکی یعنی نرخ سود تسهیلات کنند.

بر این اساس ظاهرا کف نرخ سود تسهیلات مختلف در بانک‌ها از 21 تا 24 درصد قبلی به 26 درصد افزایش یافته است. البته این نرخ در عقود مبادله‌ای و عقود مشارکتی متفاوت است، اما بنا به اظهارات شعب ختلف بانک‌ها در تهران متوسط این نرخ به 26 درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که آخرین بسته سیاستی بانک مرکزی که در دی سال 90 تدوین شد، نرخ سود عقود مبادله‌ای را که بیشتر وام‌های بانکی مردمی در قالب آن دریافت می‌شود 15 درصد و نرخ سود عقود مشارکتی را 21 درصد تعیین کرده که به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که نرخ سود عقود مبادله‌ای و مشارکتی به ترتیب 11 درصد و 5 درصد افزایش یافته است.

بانک‌ها: نرخ سود تسهیلات افزایش یافته است

بررسی‌های میدانی و پرس‌وجو‌های جام‌جم از شعبه‌های مختلف بانک‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی نشان می‌دهد که سیستم بانکی بر پایه توافقی اعلام نشده با بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نخستین گام‌ها برای تغییر در نرخ سود بانکی را برداشته و اقدام به افزایش کف نرخ سود تسهیلات کرده است.تحقیقات خبرنگار ما از شعبه‌های مختلف بانک‌ها در سطح تهران نشان از ابلاغ افزایش کف نرخ سود تسهیلات به میزان 26 درصد دارد.

برخی از بانک‌ها هم‌اکنون این نرخ‌های جدید را اعمال کرده و برخی بانک‌های دیگر از اعلام قریب‌الوقوع آن خبر داده‌اند.

به گفته منابع بانکی که خبرنگار ما با آنها گفت‌وگو کرده است به احتمال زیاد از هشتم اسفند نرخ‌های جدید سود تسهیلات در تمامی بانک‌های کشور اجرا خواهد شد.

مسئول یکی از شعب بانک ملی به عنوان بزرگ‌ترین بانک کشور در شمال تهران نرخ سود تسهیلات را 26 درصد اعلام کرد و به خبرنگار ما گفت: این نرخ در حال حاضر اجرایی است و تسهیلات با نرخ سود 26 درصد پرداخت می‌شود.

همچنین یکی از شعب بانک سپه در شمال تهران نیز تائید کرد که نرخ سود تسهیلات این بانک 26 درصد بوده و تسهیلات این بانک هم‌اکنون با این نرخ پرداخت می‌شود،. یک مقام مسئول در بانک صادرات نیز نرخ سود تسهیلات این بانک را 25 درصد عنوان کرد.

این در حالی است که مسئول سپرده‌گذاری یکی از شعب بانک تجارت به خبرنگار ما توضیح داد که نرخ سود تسهیلات این بانک هم‌اکنون 21 تا 24 درصد است، اما در آینده نزدیک به 26 درصد افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر در پرس‌وجوی جام‌جم، مسئول بخش سپرده یکی از شعب بانک سرمایه نرخ سود تسهیلات این بانک را 27 تا 28 درصد اعلام کرد و بانک سامان نیز در پاسخ به این پرسش همین میزان را نرخ سود تسهیلات خود دانست.

یکی از شعب بانک‌های دی نیز میزان سود سپرده خود را 26 درصد در تسهیلات مشارکتی کلان عنوان کرد.

در همین حال تحقیقات رسانه‌های دیگر و پرس‌وجو از سایر بانک‌ها نشان از صحت افزایش یافتن نرخ سود تسهیلات بانکی دارد.

در این‌باره گزارش تسنیم از شعب پنج بانک‌ بزرگ دولتی و خصوصی حاکی از این است که بانکداران کف نرخ سود انواع وام را ۲۶ درصد تعیین کرده‌اند.

مسئول اعتبارات یک بانک دولتی درباره شرایط پرداخت تسهیلات در این شعبه گفت: از دو ماه گذشته اعلام کرده‌اند که نباید هیچ تسهیلاتی توسط شعب پرداخت شود، ظاهرا این مصوبه‌ای است که با توافق بانک مرکزی و هیات مدیره بانک انجام شده است.

وی ادامه داد: اما همان دو ماه قبل به ما بخشنامه شد که کف نرخ سود تسهیلات 26 درصد باشد، البته در این بخشنامه بصراحت اعلام شده بود که بانک می‌تواند از تسهیلات پرداختی سود 26 درصد و بالاتر را دریافت کند.

معاون یکی از شعب بانک‌های دولتی نیز اظهار کرد: شعبه مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرده که پرداخت تسهیلات از سال آینده با کف سود 21 درصد برای وام خرید کالا و خودرو آغاز شود.

افزایش نرخ سود بانکی به ۲۶ درصد با مجوز شورای پول و اعتبار

در همین حال عضو ناظر شورای پول و اعتبار اعلام کرد: شورای پول و اعتبار این اختیار را به بانک‌ها داد که به‌صورت توافقی با یکدیگر نرخ سود تسهیلات را تغییر دهند.

محمد حسن‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا اخذ سود 26درصدی توسط بانک‌ها برای تسهیلات بانکی با مجوز شورای پول و اعتبار بوده است یا خیر، اظهار کرد: شورای پول و اعتبار در جلسه‌ای که طی ماه‌های اخیر داشت، بانک‌ها را در این زمینه آزاد گذاشته است.وی با تاکید بر این‌که هدف شورا از این مجوز نزدیک شدن سود تسهیلات مبادله‌ای و مشارکتی بوده است، تصریح کرد: به همین منظور شورا مجوز داد که بانک‌ها سود تسهیلات مبادله‌ای را تا 20 درصد و مشارکتی را تا 26 درصد افزایش دهند.

حسن‌نژاد درباره علت اطلاع‌رسانی نشدن درباره این مجوز شورای پول و اعتبار به بانک‌ها گفت: شاید به‌دلیل آثار روانی بانک مرکزی تشخیص داده که اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام نشود.

تکذیب بانک مرکزی

با وجود این مشاهدات، بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای افزایش نرخ سود تسهیلات بانک‌ها را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: تغییر در نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار مطرح نشده و شورا مصوبه‌ای جدید در این خصوص ندارد.در این اطلاعیه با اشاره به محتوای جلسه بیست‌ویکم آبان 92 شورای پول و اعتبار آمده است: در آن جلسه شورا ضمن تاکید بر لزوم مهار تورم و در عین حال، با هدف ثبات‌بخشی به اقتصاد و احیای رشد اقتصادی در کشور، مقرر کرد وضع کنونی نرخ‌های سود بانکی ادامه یابد.

از سوی دیگر مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی نیز ضمن رد برخی خبرها درباره افزایش نرخ سود تسهیلات به 26 درصد، از تدوین طرحی در بانک مرکزی خبر داد که در صورت تصویب، امکان افزایش نرخ سود بانکی همزمان با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش فارس، سیدعلی‌اصغر میرمحمد صادقی در این باره گفت: بنده چنین مصوبه‌‌ای را ندیده‌ام، حتی با آقای کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی این موضوع را در میان گذاشتم و ایشان نیز این خبر را تکذیب کردند.

ابوالفضل اکرمی، مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی نیز در همین زمینه گفت: این گونه مصوبات معمولا به معاونت اقتصادی بانک مرکزی ارائه می‌شود و تاکنون بنده چنین مصوبه‌ای از شورای پول و اعتبار را مشاهده نکرده‌ام.

کتایون مافی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها