اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که علاوه بر دخالت در مسائل داخلی ایران، موضوعات بحث‌برانگیزی هم درباره مذاکرات آینده ایران و 1+5 مطرح کرده بود، واکنش وزیر امور خارجه کشورمان را به دنبال داشت و محمدجواد ظریف تاکید کرد که توهمات و بیانیه‌های غیرمنصفانه آمریکا، جایی در گفت‌وگوهای هسته‌ای ندارد.
کد خبر: ۶۴۳۴۷۴

خبرگزاری فارس این واکنش ظریف را به نقل از پرس‌تی‌وی گزارش کرده است؛ واکنشی که پس از پاسخ شرمن به پرسش‌های سناتورهای آمریکایی صورت گرفت.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و سرپرست هیات آمریکایی در گروه 1+5 در جلسه پرسش و پاسخ با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به پرسش یکی از سناتورها که از او خواست با یک بله یا خیر بگوید که ایران در پایان مذاکرات همچنان سایت فردو را خواهد داشت یا نه، گفت: «من نمی‌خواهم در ملأعام با ایران مذاکره کنیم، ولی ما دلیلی برای باقی ماندن فردو و رآکتور آب سنگین نمی‌بینیم.»

وی در بخش دیگری از این جلسه، در مورد وضع نهایی برنامه غنی‌سازی ایران گفت: «توافق جامع می‌تواند اجازه برنامه غنی‌سازی کوچک، محدود، تحت نظارت شدید و قابل راستی‌آزمایی را به ایران بدهد.»

سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا همچنین گفت تعداد سانتریفیوژهای ایران هم موضوع دیگری است که باید در توافق جامع پاسخ داده شده و کاهش یابد.

وی افزود: «ایران نمی‌تواند بر سانتریفیوژهای پیشرفته که در فهرست چهاردهم نوامبر آژانس نیامده کار کند. ایران فقط می‌تواند سانتریفیوژها را با نوع مشابه آن جایگزین کند، نه سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر.»

وی در مورد اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان که گفته بود هیچ سانتریفیوژی اسقاط نمی‌شود، گفت: «این اظهارات مصرف داخلی دارد... آنچه که برای ما مهم است، اعمال آنها و آن چیزی است که انجام می‌دهند.»

شرمن همچنین ادعا کرده که بحث موشک‌های بالستیک ایران هم از مواردی است که باید در توافق نهایی به آن پرداخته شود.

این اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا باعث شد تا بخش زیادی از اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ایاد مدنی، رئیس سازمان همکاری اسلامی هم به همین موضوع اختصاص یابد.

ظریف تصریح کرد: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا قبلا در نشستی گفته بود که آمریکا آرزوهایی دارد؛ ولی شدنی نیست و چون شدنی نیست به دنبال مذاکره برای رسیدن به راه‌حلی براساس واقعیت است.

وزیر امور خارجه کشورمان بر همین اساس به شرمن توصیه کرد حتی اگر می‌خواهد برای مصرف داخلی هم صحبت کند، واقعیت‌ها را مرور کند و از حرف‌های نشدنی، حتی برای مصارف داخلی امتناع کند.

وی با اشاره به این‌ که چنین اظهاراتی از جانب مقامات آمریکایی، سدی برای رسیدن به راه‌حل است و نمی‌تواند کمکی به حل مساله کند، تاکید کرد: مساله فناوری هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل مذاکره نیست و بحث درباره تاسیسات هسته‌ای ایران بی‌مورد است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با تاکید بر این‌ که هیات مذاکره‌کننده از حقوق مردم ایران کوتاه نخواهد آمد،‌ ابراز کرد: همان‌طور که در گذشته مجبور شدند امیال و آرزوها را کنار بگذارند، خود به این نتیجه خواهند رسید.

وی درباره درباره دیدار اخیرش با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مونیخ نیز گفت: موضوع این دیدار موضوع هسته‌ای بود، به آقای کری تاکید کردیم نه این‌که اختیاری نداشته باشیم تا درباره سوریه صحبت کنیم بلکه سیاست ما این است که با آمریکا فقط درباره موضوع هسته‌ای مذاکره کنیم.

ظریف با بیان این‌ که وزارت امور خارجه اختیار دارد که در همه موضوعات با افراد مرتبط گفت‌وگو کند،‌ تاکید کرد: سیاست تهران این است که فقط در موضوع هسته‌ای با آمریکا به گفت‌وگو بنشیند.

وزیر خارجه در پاسخ به پرسشی درباره این ‌که شرمن طرح توزیع سبد کالا از سوی دولت را مرتبط با تأثیر تحریم‌ها بر ایران دانسته، گفت: این‌طور نیست که هر فردی، حرف نامربوطی بزند ما بخواهیم پاسخ بدهیم و چنین حرف‌های نامربوطی نیاز به پاسخ ندارد؛ مردم ایران می‌دانند که چه کسی مسئول تحریم‌هاست و این اظهارات برای پاسخ به فشارهای داخلی در کشور آمریکاست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که تحریم‌ها مربوط به حوزه‌های غیر از هسته‌ای همچنان باقی خواهد ماند نیز گفت: ما با آمریکا فقط در حوزه هسته‌ای حرف می‌زنیم و در دیگر موضوعات صحبتی نکردیم. تحریم‌ها در حوزه هسته‌ای و دیگر حوزه‌ها همگی غیرمفید و باعث ایجاد بدبینی می‌شود و به طور کلی نامشروع است، اما ما نمی‌پذیریم خارج از موضوع هسته‌ای وارد مذاکرات شویم.

ظریف همچنین دیروز در مراسم بزرگداشت شهدای وزارت خارجه تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد عده‌ای زیاده‌طلب، آرمان، اهداف و خون این شهدا و حقوق ملت ایران را زیرپا بگذارند.

وی با بیان این‌ که شاید راحت‌ترین کار این باشد که در خانه خود بنشینیم و باب مذاکره را ببندیم، افزود: اما برای دفاع از حقوق ملت ایران و با توکل به خدا برای حفاظت از دستاوردهای عظیم این انقلاب بزرگ و پیشبرد اهداف آن و توسعه و پیشرفت کشور به پشتوانه قدرت و عزم راسخ ملت ایران و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب با صلابت ایستادگی می‌کنیم و از حقوق مردم ایران دفاع خواهیم کرد.

افخم: اظهارات اخیر شرمن حاصلی جز ادامه ناکامی‌های آمریکا ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به اظهارات معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: مقامات آمریکایی حتما می‌دانند که زیاده‌خواهی‌ها، توهمات و حرف‌هایی که برای مصرف داخلی مطرح می‌کنند، جایگاهی در مذاکرات ندارد. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، مرضیه افخم اظهار کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند که این اظهارات حاصلی جز ادامه ناکامی‌های آمریکا در چند سال گذشته که رئیس‌جمهور آمریکا نیز به آن اذعان کرده است، نخواهد داشت.

وی ادامه داد: هیات مذاکره‌کننده ایرانی اجازه نخواهد داد که دستاوردهای علمی مردم ایران خدشه‌دار شود و با ایستادگی در مقابل زیاده‌طلبی‌ها به هیچ‌وجه نخواهند گذاشت، موضوعاتی خارج از بحث هسته‌ای در مذاکرات نهایی مطرح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها