خبر سلامت

این بیماری دشمن نور خورشید است

یک فوق‌تخصص روماتولوژی گفت: لوپوس در زنان 9 برابر شایع‌تر از مردان است. نور آفتاب دشمن بیماران مبتلا به لوپوس است و در 70 درصد این بیماران به تشدید درگیری پوستی و حتی درگیری ارگان‌های داخل بدن منجر می‌شود.
کد خبر: ۶۴۱۶۰۴

محمد مهدی ‌امام در گفت‌وگو با فارس افزود: لوپوس یک بیماری خود ایمن است که توانایی گرفتار کردن تمام ارگان‌های بدن را دارد.

فوق‌تخصص روماتولوژی گفت: همه افراد در بدن خود، یک سیستم ایمنی دارند که وظیفه آن دفاع از بدن در برابر تمام میکروب‌ها و عوامل خارجی است،اما در بیماری‌های خود ایمن از ‌جمله لوپوس این سیستم ایمنی به هم می‌خورد و سلول‌های بدن به عنوان میکروب تلقی شده و از سوی سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می‌گیرند.

فوق‌تخصص روماتولوژی ادامه داد: لوپوس در زنان 9 برابر شایع‌تر از مردان است و بیشتر در دهه دو و سه زندگی دیده می‌شود، اما ممکن است از نوزادی تا کهنسالی نیز دیده شود.

وی با بیان این مطلب که علت این بیماری دقیقا مشخص نیست، گفت: ژن نقش عمده‌ای در ایجاد این بیماری دارد، حتی 10 درصد بیماران مبتلا به لوپوس در بستگان خود، بیمار دیگری را پیدا خواهند کرد.

امام افزود: مصرف برخی داروها بخصوص قرص‌های هورمونی استروژن در بیمارانی که به دلیل اختلالات عادت ماهانه از آن استفاده می‌کنند، می‌تواند اولین بروز یا تشدید بیماری به موجب آن باشد.

فوق‌تخصص روماتولوژی ادامه داد: ترکیبات گروه پنی‌سیلین، داروهای ضد تشنج، داروهای ضدنامنظمی قلب و حتی بعضی از داروها پتانسیل ایجاد لوپوس دارویی را دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عفونت‌ها از جمله عوامل محیطی است که می‌تواند در ایجاد لوپوس موثر باشد، زیرا که عفونت‌های ویروسی از عوامل تشدید کننده و بروز دهنده لوپوس است.

امام ادامه داد: فرم پوستی لوپوس بسیار خوش‌خیم است و معمولا از سوی متخصص پوست با درمان‌های دارویی یا موضعی قابل درمان است.

وی افزود: در فرم سیستمیک بهتر است بیمار زیر نظر متخصص مربوط باشد تا از درگیری ارگان‌های داخلی بدن جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها