حاشیه خبر

به شما مربوط نیست!

پرونده محسن قهرمانی می‌توانست پایانی بر فساد در فوتبال ما باشد اما کمیته انضباطی بعد از کلی بالا و پایین کردن که بیشتر به مصلحت‌اندیشی شباهت داشت، طویل‌ترین حکم تاریخش را صادر کرد؛ حکمی بلند بالا با محرومیت‌هایی خفیف!
کد خبر: ۶۳۵۷۹۴

تقریبا چهار ماه طول کشید تا کمیته انضباطی محسن قهرمانی را متخلف بداند. در این حکم بصراحت عنوان شده قهرمانی با رفتار غیرورزشی و ایجاد روابط غیر قانونی با برخی افراد، مرتکب اقداماتی شده که خلاف مقررات انضباطی و اخلاقی فوتبال است. همچنین به دریافت رشوه دو میلیون تومانی این داور در یکی دیگر از بازی‌های لیگ برتر هم اشاره شده است؛ موردی که خود قهرمانی هم به آن اقرار کرده است. اما چرا داوری که در بازی سپاهان ـ پرسپولیس به گفته علی دایی به سمت تیم حریف غش کرده بود، فقط باید هشت ماه محروم شود؟!

دوشنبه شب عادل فردوسی‌پور و همکارانش در برنامه 90 خیلی تلاش کردند پاسخی مناسب برای این چرا پیدا کنند، اما حسن‌زاده و همکارانش در کمیته انضباطی حاضر نبودندکه بپذیرند حکم صادره هیچ سنخیتی با جرم مرتکب‌شده ندارد.

در همین چند روز گذشته کارشناسان حقوقی زیادی به انتقاد از آرای صادره پرداخته‌اند. یکی از همین منتقدان، شاه‌حسینی رئیس پیشین کمیته انضباطی است. به اعتقاد او اگر همه متخلفان این پرونده را تبرئه می‌کردند، فرقی با این نداشت که چنین احکامی صادر شود.

به هر حال داوری که یک بار رشوه گرفته است، باز هم می‌تواند رشوه بگیرد. به همین دلیل هم فیفا در قبال رشوه گرفتن داوران متخلف، بدون کوچک‌ترین اغماضی رای به محرومیت مادام‌العمر آنها می‌دهد، اما در کمیته انضباطی ما انگار قوانین وارونه است. مثلا فلان عکاس که فقط مسئولیت کارت به کارت کردن پول را داشته ده سال محروم می‌شود و داوری که شماره حساب داده و رشوه گرفتنش محرز شده است، فقط هشت ماه!

از این جالب‌تر واکنش رئیس کمیته انضباطی است. اسماعیل حسن‌زاده در برنامه 90 و در پاسخ به انتقادهای مطرح شده خیلی راحت گفت: به شما چه ربطی دارد؟! او همچنین گفت: انتقادها جای خود اما پنج حقوقدان در کمیته انضباطی به این اعداد و ارقامی که در حکم اعلام شده رسیده‌اند. این اعداد می‌تواند از سوی مردم عادی یا حقوقدانان قابل انتقاد باشد اما تشخیص متناسب بودن حکم با ما است!

این حرف‌های مایوس‌کننده را باید پایانی ناخوشایند برای یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد در فوتبال ایران تلقی کرد؛ پرونده‌ای که احکامش می‌توانست بازدارنده فساد در این فوتبال باشد، به همین راحتی نشد!

رضا پورعالی‌ /‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها