مسی، رونالدو یا ریبری؛ کدام یک عنوان بهترین بازیکن جهان را از آن خود می کنند؟

ستاره​ها در رؤیای توپ طلایی 2013

تا ساعاتی دیگر مشخص خواهد شد توپ طلای سال 2013 را کدام فوق‌ستاره فوتبال به خانه خواهد برد؛ کریستیانو رونالدوی پرتغالی، فرانک ریبری فرانسوی یا لیونل مسی آرژانتینی.
کد خبر: ۶۳۵۰۱۶

همین که نام مسی در اکثر تحلیل‌ها بعد از رونالدو و ریبری می‌آید، نشان از شانس کم اعجوبه آرژانتینی دارد. مسی را همه به عنوان یکی از بهترین ستاره‌های تاریخ فوتبال می‌شناسند؛ کسی که بیشترین توپ طلا را برده و بیشترین رکوردها را با درخشش در بارسلونا به خود تغییر داده است، اما برای بردن توپ طلا معمولا محبوبیت یک بازیکن یا عناوینی که در گذشته به دست آورده، از کمترین درجه اهمیت برخوردار است. سال 2013 ، مسی یکی از بدترین سال‌های عمر فوتبالی اش بود. هرچند او همراه با بارسلونا قهرمان لالیگا و سوپرکاپ اسپانیا شد و با زدن 46 گل در 92 بازی کفش طلای فوتبال اروپا را هم به دست آورد، اما چند آسیب‌دیدگی متوالی اجازه نداد مسی همان مسی همیشگی باشد. ناکامی بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا، آن هم با شکست تحقیرآمیز 7 بر صفر مقابل بایرن مونیخ، خود گویای حال و روز نه چندان خوب مسی در حساس‌ترین روزهای سال بود. بارسلونا با مسی و دیگر ستاره‌هایش در آلیانس آره‌نا، چهار گل از بایرن مونیخی که فرانک ریبری را در ترکیب خود داشت خورد تا هیچ عقل سلیمی نپذیرد مسی در مراسم مرد سال بالاتر از ریبری قرار بگیرد.

در مقایسه مسی و کریستیانو رونالدو هم فقط کافی است عملکرد این دو فوق‌ستاره را در کنار هم قرار دهید تا برتری یکی به دیگری مشخص شود.

مسی در سال 2013 میلادی در 45 بازی باشگاهی و ملی در مجموع 46 گل به ثمر رساند که میانگین 0.98 گل در هر بازی را نشان می‌دهد. از این تعداد گل، مسی 39 گل را در 39 بازی باشگاهی‌اش با پیراهن بارسلونا به ثمر رساند و طی هفت بازی ملی نیز موفق به زدن شش گل شد. در مقابل، کریستیانو رونالدو در 60 دیداری که در سال 2013 برگزار کرد، 69 گل به ثمر رساند؛ یعنی به طور میانگین 1.16 گل در هر بازی.

رونالدو در ده بازی با پیراهن تیم ملی پرتغال 9 گل به ثمر رساند، اما اوج درخشش وی با پیراهن رئال‌مادرید بود که طی 51 بازی موفق به زدن 59 گل شد. رونالدو در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با 12 گل عنوان آقای گلی را کسب کرد. در سطح ملی هم او با هت‌تریک استثنایی خود در دیدار مقابل سوئد، نقش کلیدی در صعود تیم ملی کشورش به رقابت‌های جام جهانی 2014 برزیل داشت.

تنها نقطه‌ضعف کارنامه رونالدو در سال 2013 این است که همراه با رئال‌مادرید در هیچ تورنمنتی قهرمان نشد؛ یعنی اگر افتخارات تیمی را ملاک قرار دهیم از این حیث مسی که توانست همراه با بارسلونا قهرمان لالیگا شود بالاتر از رونالدو قرار خواهد گرفت.

البته در بحث به دست‌آوردن افتخارات، کیست که نداند مسی و رونالدو، روی‌هم‌رفته به گرد فرانک ریبری نخواهد رسید. سال 2013 برای این ستاره فرانسوی یک سال فراموش‌نشدنی بود. چهار قهرمانی متوالی همراه با بایرن‌مونیخ اتفاقی بی‌سابقه بود که در سال گذشته میلادی؛ ریبری و هم‌تیمی‌هایش آن را تجربه کردند. این نخستین بار بود که بایرنی‌ها همزمان در لیگ قهرمانان اروپا، بوندس لیگا، جام‌حذفی آلمان و سوپرجام اروپا قهرمان می‌شدند.

گلزنی ریبری در فینال سوپرجام اروپا، نمایش درخشانش مقابل بارسلونا در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان و بازی‌های خیره‌کننده‌ای که در طول فصل برای بایرنی‌ها در بوندس‌لیگا و جام حذفی انجام داد، باعث شد همه کارشناسان ریبری را یکی از ستون‌های اصلی بایرن در چهارگانه قهرمانی این تیم معرفی کنند.

حال سوال اینجاست که مربیان، کاپیتان‌ها و کارشناسان برجسته فوتبال که با آرای خود برنده توپ طلا را مشخص می‌کنند، موفقیت‌های فردی را ملاک قرار داده‌اند یا نگاهشان به افتخاراتی است که یک بازیکن به دست آورده است؟‌اگر اولی ملاک باشد بدون شک کریستیانو رونالدو باید خود را برای بردن دومین توپ طلا پس از وقفه‌ای پنج ساله آماده کند. در غیر این‌صورت، برخلاف اکثر نظرسنجی‌ها باید فرانک ریبری را برنده توپ طلا دانست.

رویای رونالدو

از جمع پرتغالی‌ها، اوزه بیو نامدار که همین چند روز پیش در سن هفتاد و یک سالگی از دنیا رفت، اولین برنده توپ طلا به شمار می‌رود. بعد از اوزه بیو که سال 1965 این جایزه با‌ارزش را از آن خود کرد، 35 سال گذشت تا یک پرتغالی دیگر این جایزه را به دست بیاورد؛ لوئیس فیگو در سال 2000.

پس از آن هم کریستیانو رونالدو در سال 2008 به عنوان سومین پرتغالی تاریخ این جایزه را برد. رونالدو حالا امیدوار است نخستین بازیکن تاریخ فوتبال پرتغال لقب بگیرد که دو بار موفق به کسب این جایزه با ارزش شده است. اگر این اتفاق برای رونالدو بیفتد او هم مثل مسی که در میان ستاره‌های فوتبال آرژانتین بیشترین توپ طلا را برده است، پرافتخارترین فوتبالیست کشورش لقب خواهد گرفت.

مسلما چنین افتخاری هرگز نصیب فرانک ریبری نخواهد شد، چراکه در میان ستاره‌های فوتبال فرانسه میشل پلاتینی با بردن سه توپ طلا دست‌نیافتنی به نظر می‌آید. بعد از پلاتینی که در سال‌های 1983، 1984 و 1985 توپ طلا را کسب کرد، ژان پیر پاپن در سال 1991 و زین‌الدین زیدان در سال 1998 دیگر فرانسوی‌هایی بودند که به این افتخار دست پیدا کردند. حالا ریبری می‌تواند چهارمین فرانسوی باشد که توپ طلا را به خانه می‌برد.

جزئیاتی از مراسم توپ طلای سال 2013

مراسم توپ طلای فیفا که در آن بهترین بازیکن فوتبال در سال 2013 مشخص می‌شود، کمتر از چند ساعت دیگر برگزار می‌شود و از بین سه نامزد نهایی یعنی فرانک ریبری ستاره فرانسوی بایرن مونیخ، کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی رئال‌مادرید و لیونل مسی اعجوبه آرژانتینی بارسلونا یکی به این عنوان دست پیدا خواهد کرد.

در تاریخ بیست و نهم اکتبر (هفتم آبان) بود که کمیته فوتبال فیفا و گروهی از کارشناسان مجله فرانس فوتبال، فهرست 23 نفره‌ای از بهترین بازیکنان سال 2013 را انتخاب کردند. به فاصله یک ماه بعد فیفا از بین این 23 نفر، سه نامزد نهایی را معرفی کرد: کریس رونالدو، فرانک ریبری و لیونل مسی.

البته بجز توپ طلای فیفا، امروز جوایز و عناوین دیگری هم به افرادی که سال فوتبالی موفقی را پشت سرگذاشتند، اهدا خواهد شد. بهترین سرمربی مرد سال فیفا، بهترین بازیکن زن سال فیفا، بهترین سرمربی زن سال فیفا، جایزه پوشکاش (که به زننده زیباترین گل سال تعلق می‌گیرد)، جایزه بازی جوانمردانه سال فیفا و جایزه بهترین فدراسیون سال فیفا.

جدال برای کسب عنوان بهترین سرمربی مرد سال فیفا بین یوپ هاینکس، یورگن کلوپ و سرالکس فرگوسن خواهد بود که دو سرمربی اول، تیم‌های خود را به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساندند. فرگوسن نیز در سال پایانی فعالیت خود و قبل از خداحافظی، منچستریونایتد را به عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس رساند.

نادین آنگرر (کاپیتان و سنگربان تیم ملی فوتبال زنان آلمان)، مارتا (ستاره تیم ملی فوتبال زنان برزیل) و ابی وامباخ (عضو تیم ملی فوتبال زنان آمریکا) سه نامزد نهایی کسب عنوان بهترین بازیکن زن سال فیفا هستند. این در حالی است که مارتا برزیلی در پنج سال گذشته این عنوان را به خود اختصاص داده است. پیا ساندهاگ سرمربی تیم ملی فوتبال زنان سوئد، سیلویا نید سرمربی تیم ملی فوتبال زنان آلمان و رالف کلرمن سرمربی تیم فوتبال ولفسبورگ آلمان نیز سه نامزد نهایی کسب عنوان بهترین مربی سال فیفا در بخش فوتبال زنان هستند.

در پایان، ستاره‌هایی مثل زلاتان ابراهیموویچ، نمانیا ماتیچ و نیمار برای کسب جایزه پوشکاش که به زیباترین گل سال تعلق می‌گیرد، رقابت می‌کنند. در این مراسم همچنین 11 بازیکنی که بهترین تیم سال 2013 را نیز تشکیل می‌دهند، معرفی خواهند شد.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها