قضیه از اینجا شروع میشود که این دو برادر مثل آن دو برادر لسآنجلسی هر جا هستند با هم هستند و هر جا هم که قرار است برادر کوچکتر را راه ندهند و نباشد، برادر بزرگتر که همان سیروان است یک جوری راهی پیدا میکند و حق برادری را به شکل کاملا بسیطاش ادا میکند و برادرش را هم با خودش میبرد، حالا به نحوی از انحاء. خوانندگی نشد آهنگسازی، آهنگسازی نشد تنظیم، تنظیم نشد ترانه و…خلاصه یکطوری داداش سیروان از پس این قضیه برمیآید. دلیل اینکه گاهی وقتها جلوی اسم «زانیار» یک تابلو ورود ممنوع میگذارند، این است که زانیار رپخوان است و ترانههای آنچنانی و اینچنینی میخواند و خلاصه مجوزی برای اجرا و پخش ندارد و هر چه «سیروان»تلاش میکند، فعلا راه به جایی نبرده که زانیار هم مجاز بشود. موفقیت نسبی سیروان خسروی در به ثمر رساندن نام برادرش از رسانه ملی کمکم داشت شکل میگرفت و اتفاق هم افتاد. در سریال «ساختمان پزشکان» که سال ۱۳۹۰ از تلویزیون پخش شد، نام زانیار به عنوان ترانهسرا در تیتراژ پایانی سریال آورده شد. اما خیلی زود و بعد از چند قسمت نام زانیار خسروی از این سریال برداشته و تکههایی از شعر تیتراژ پایانی آهنگ «من عاشقت شدم» حذف شد و زانیار روی صفحه شخصیاش در یک شبکه اجتماعی نوشت: «مهم نیست، مهم این است که شما این کار را دوست داشتید. قلب بر همه شما». حالا بماند که یک کمپین مجازی تشکیل شد که به حذف نام زانیار از این تیتراژ اعتراض داشتند.
سیروانایسم!
اما برادر بزرگتر و مجاز، سیروان که پرکار و البته پرحاشیه است، خواننده و آهنگساز و تنظیمکنندهای متولد دهه ۶۰ است که پس از تلاشهای زیاد، مجوز اولین آلبومش را سال ۸۴ گرفت که البته این آلبوم هیچ فروشی نداشت اما نقطه شروع «سیروانیسم» در فضای موسیقی امروز شد. بعد از این آلبوم بود که بسیاری از خوانندگان وطنی و خوانندگان دور از وطن کار ساختوتنظیم آهنگهایشان را به سیروان خسروی سپردند و تقریبا او را به یک برند ایرانی تبدیل کردند که روز به روز مشهورتر و معروفتر شد. خیلیها میگویند حقش است که این اتفاق برایش افتاده و خیلیهای دیگر هم میگویند سیروان یک کپیکار حرفهای است و فقط کارهای غربی را کپی میکند و به خورد مردم میدهد و چون سروقیافهای دارد و به قول امروزیها از «پسرهای نازدار» است کارش گرفته. سیروان هم که گویا از این فضا بدش نمیآید و خیلی واردش نمیشود چون به هر صورت این حرف و حدیثها باعث میشود که او همیشه در موضع خبرساز بودن و بحثبرانگیز بودن قرار بگیرد و حرفهایش را در موسیقی و شعرش بزند. اما این علاقه به کاور یا همان کپی با شخصیت، در کار به طرح جلد و کاور آلبوم «جاده رویاها» هم رسید تا فقط آهنگسازیهای سیروان خسروی بحث داغ کپیبرداری نباشد و این دامنه به طراحی جلد آلبوم او هم برسد.
و اما زانیار
زانیار متولد ۱۳۶۴ است و سال گذشته شانس بازی در فیلم «برف روی کاجها» را پیدا کرد و این بار چون در هیات بازیگر ظاهر شده بود، اسمش از تیتراژ فیلم حذف نشد و اتفاقا یک اکران خصوصی هم به خاطر تولدش در اردیبهشت برگزار شد. زانیار که کارهای به اصطلاح زیرزمینی و تقریبا شش و هشتاش خیلی پرطرفدار است و طرفداران دوآتشهای مثل برادرش دارد، گاهی که آبها از آسیاب میافتد جنجالی میشود با حرفهایش. مثل حرفهایی که درباره «مهدی مقدم» زد و همه فهمیدند که این دو تا اصلا میانهشان با هم خوب نیست. زانیار خیلی بیعلاقه نیست که او هم مثل برادرش به مجوز دست پیدا کند و روزی روزگاری بتواند کنسرت برگزار کند اما خودش میگوید پاشنه وزارت ارشاد را مثل مهدی مقدم بر سر مجوز فعالیت گرفتن درنیاوردهام.
دوآتشهها و دعوای اول شدن
اینطور که به نظر میرسد دعوای بین طرفداران سیروان با طرفداران محسن یگانه و علیالخصوص محسن چاوشی، برای به صدر رساندن خوانندههای موردعلاقه خود در لیستهای مهم تمامی ندارد. کافی است سری به یکی از این دعواها در شبکههای مجازی بزنید تا خودتان کاملا متوجه مساله شوید. این دعواها زمانی اوج گرفت که ترانه «نه نرو» سیروان خسروی برای چند هفته در صدر فهرست یک رادیو هلندی به نامFunx قرار گرفت. دعواها از این کامنت یکی از طرفداران محسن چاووشی شروع شد؛ «اول بودن فقط مختص سلطان است» و نتیجه به اینجا رسید که طرفداران محسن چاووشی به این سایت هجوم بردند و با دادن نمرههای منفی سیروان را از صدر جدول پایین کشیدند و دعواهای کامنتی شروع شد و به شدت بیخ پیدا کرد تا اینکه زمان مقرر تمام شد و ترانههای دیگر جایگزین این ترانه شدند. در یک نظرسنجی هم که در سایت «موسیقی ما» درباره آلبوم «جاده رویاها»ی سیروان خسروی انجام شد این بار طرفداران محسن یگانه بودند که به صورت خیلی خودجوش به این سایت رفتند و نمره منفی دادند و با شعارهایی در حمایت از یگانه، فضای خوش طرفداران سیروان خسروی را کدر کردند.
چند میدی تا بخونی؟
اواسط دهه ۷۰ نشر دارینوش به یک خواننده جوان بینام و نشان پیشنهاد داد که هفت میلیون تومان پرداخت کند تا آلبومش را منتشر کند و البته آن روزها این موسسه جزو ناشرانی بود که اسمش دلیلی بر تضمین فروش یک آلبوم بود. امروز شاید خواندن یک تراک آهنگ، علیالخصوص که خواننده تازهکاری باشید، بیش از ۱۰ میلیون تومان آب میخورد، اگر بخواهید کار شستهرفته و اسمورسمداری منتشر کنید. اما اینکه هزینه و حقوق آهنگسازان و تنظیمکنندههای سرشناس ایرانی چقدر است هم مثل نرخ تورم چیز ثابتی نیست. قیمتهایی که ما از چند نفر از موزیسینهای ایرانی گرفتیم، نرخهای صفر و صدی و جالبی بود. مثلا یک نوازنده حرفهای و صاحبنام برای یک پارت نوازندگی حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ تومان دستمزد دریافت میکند که میگویند بخش زیادی از این قیمت به شهرت نوازنده وابسته است. اما در زمینه آهنگسازی وضع فرق میکند و با استناد به همین مولفه شهرت، قیمتها به شدت سرسامآور است. قیمتهایی که حاشیه از تنظیم و آهنگسازی به دست آورد، اینگونه بود که کسی مانند بهروز صفاریان برای تنظیم بین ۵/۲ تا ۳ میلیون تومان دریافت میکند و سیروان خسروی همبستگی به نوع کار و خوانندهاش، برای آهنگسازی و تنظیم و میکس و مستر۵ تا ۶ میلیون تومان دستمزد میگیرد. به هر صورت اگر کسی قرار است که راه یک شبه برود و با چهرههای صاحبنام کار کند، باید این هزینهها را بپردازد. هزینههایی که برای هر کسی قابل پرداخت نیست مگر آنها که میخواهند نانی به کف آورده و به غفلت نخورند و البته به قول دوستان مایهاش را هم دارند.
منبع: حاشیه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: