شهردار شیراز گفت: بنابر ابلاغ وزارت کشور، طرح ترافیک در قالب طرح زوج و فرد، از پانزدهم دی ماه در شیراز اجرا می‌شود.علیرضا پاک‌فطرت افزود: البته شهرداری اهرم اجرایی لازم را برای اجرای طرح ترافیک در اختیار ندارد، برای آن که ترافیک شیراز یک‌بار و برای همیشه برطرف شود باید فرهنگ شهروندی در این زمینه تغییر کند و این فرهنگ‌سازی به‌طور قطع با یاری رسانه‌ها ممکن است.
کد خبر: ۶۳۰۹۶۴

وی افزود: تا ترافیک مرکز شهر ساماندهی نشود امکان ترغیب مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نیز وجود ندارد، لذا باید آلودگی دود و صوت خودروها را تحمل کنند.

پاک‌فطرت تصریح کرد: اجرای طرح ترافیک برای امسال بهتر از سال آینده است و شهرهایی که این طرح را زودتر آغاز کردند بر مشکلات آن نیز فائق آمده‌اند. البته در کنار اجرای طرح ترافیک، حمل و نقل عمومی راحت و سریع را از شهرک‌های خارج از شیراز تامین و مدیریت می‌کنیم. ‌/ ‌ایسنا

وحوش در کمین روستاییان آذربایجان شرقی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی درباره خطر نزدیک شدن حیات وحش به خانه‌های ساکنان حاشیه کوهستان‌ها و روستاهای استان هشدار داد.

حمید قاسمی با اشاره به بارش سنگین برف و برودت هوا در روزهای اخیر و محدودیت ایجاد شده برای حیات وحش در تامین غذا گفت: چهارپایان علفخوار برای یافتن علوفه و غذا ممکن است به دامنه‌ها و حاشیه روستاها و شهرها نزدیک شوند که مردم باید از ایجاد هرگونه رعب و وحشت و آسیب رساندن به آنها پرهیز کنند.

وی دانه‌ریزی برای پرندگان و پخش علوفه در دامنه ارتفاعات را از اقدامات فرهنگی و خودجوش مردمی در حمایت از حیات وحش در اغلب نقاط کشوردانست و افزود: حمایت از حیات وحش بی‌زبان باید به فرهنگی فراگیر و اعتقادی تبدیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به احتمال نزدیک شدن حیات وحش گوشتخوار مانند گرگ، روباه، شغال و... به نزدیکی جوامع محلی و لزوم احتیاط بیشتر کوهنوردان، اهالی روستا و طبیعت‌گردان افزود: گذاشتن پسماندهای غذایی مانند گوشت و استخوان در حاشیه روستاها، اگرچه با هدف تامین غذای حیوانات باشد، سبب جلب توجه و روآوردن حیات وحش گوشتخوار به مناطق مسکونی می‌شود که باید از این کار پرهیز شود.‌/ ‌ایسنا

توفان در سیستان

وزش باد شدید به همراه توفان شن، افزون بر اخلال در زندگی عادی مردم سیستان، موجب به تعطیلی کشاندن ادارات و مدارس شهرستان هیرمند شد.

شدت وزش باد و توفان شن که صبح دیروز از مرز 80 کیلومتر در ساعت نیز گذشت، کارکنان ادارات هیرمند و دانش‌آموزان این شهرستان را خانه‌نشین کرد و موجب شد تا مدارس مقطع ابتدایی زابل نیز تعطیل اعلام شود.

یک کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که شدت وزش باد و افزایش گرد و غبار، نواحی شمالی استان را به‌طور کامل تحت تاثیر قرار داده است، افزود: این توفان علاوه بر افزایش غلظت گرد و غبار موجب کاهش محسوس دما شده است.

رضا آزادمنش افزود: گرد و خاک ناشی از وزش باد شدید شعاع دید افقی در مناطق شمالی استان و منطقه سیستان را به کمتر از 500 متر کاهش داده است.

وی همچنین کاهش دمای نسبی هوا به علت وزش بادهای شمالی را از جمله پدیده قالب تا پایان هفته جاری در نواحی شمالی و مرکز استان پیش‌بینی کرد و افزود: با وجود کاهش شدت باد و توفان از امروز در سیستان، اما کاهش دما و برودت هوا تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.‌‌/‌‌مهر

مرگ یک قطعه دلفین در ساحل جزیره هنگام

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان گفت: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان قشم در پی گشت و کنترل در ساحل این جزیره با جسد یک قطعه دلفین روبه‌رو شدند.

عبدالوحید ریاضی‌فر افزود: یک قطعه دلفین بینی‌بطری اقیانوس هند ـ آرام در سواحل جزیره هنگام مشاهده شد، که با توجه به شواهد موجود و پس از بررسی وضع ظاهری حیوان، مشخص شد علت مرگ احتمالا کهولت و اشتباه در ناوبری است.وی اضافه کرد: دلفین مورد نظر به مشخصات بیومتری، طول بدن 200 سانتی‌متر، وزن تقریبی 150 کیلوگرم، طول باله سینه‌ای 40 سانتی‌متر، طول دم 60 سانتی‌متر و جنسیت آن نر است.معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان اضافه کرد: نرها عمدتا بزرگ‌تر از ماده و حدود 270 سانتیمتر طول و 230 کیلوگرم وزن دارند. طول بدن ماده‌ها حدود 112ـ 85 سانتی‌متر می‌شود. این‌گونه در آب‌های استان و اطراف جزایر بویژه قشم، هنگام و لارک دیده می‌شود.

ریاضی‌فر با بیان این‌که با توجه به وضع ظاهری لاشه‌، زمان زیادی از مرگ نگذشته و هنوز علائم فساد در لاشه ظاهر نشده بود، افزود: پس از انجام عملیات بیومتری و شناسایی گونه مذکور، نمونه‌برداری جهت تکمیل اطلاعات ژنی صورت گرفت و سپس لاشه مذکور برای انجام بررسی‌های آینده در محل دفن شد.

وی تاکید کرد: تمامی گونه‌های پستانداران دریایی در خلیج فاس اعم از نهنگ‌ها و دلفین‌ها به‌عنوان گونه‌های تحت حمایت و در معرض خطر انقراض جهانی معرفی شده‌اند و نیاز به کمک جدی دارند.‌/‌ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها