وزیر علوم تاکید کرد:

اختصاص ردیف ملی مستقل برای پژوهش در دانشگاه‌ها

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت:یکی از راهکارهایی که امسال پیگیری می‌کنیم این است که ردیف مستقل ملی برای پژوهش در دانشگاه‌ها اختصاص یابد.
کد خبر: ۶۲۶۸۵۷
اختصاص ردیف ملی مستقل برای پژوهش در دانشگاه‌ها

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ رضا فرجی دانا در چهل و چهارمین گردهمایی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری افزود: بر این اساس معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها مسوول تخصیص این ردیف می‌شوند تا بودجه پژوهش تنها صرف پژوهش و اهداف پژوهشی شود.

وی با بیان این که دو فرایند آموزش و پژوهش کار اصلی دانشگاه است و آموزش خوب از پژوهش خوب سرچشمه می‌گیرد،گفت:به همین علت پرداختن به پژوهش، کاری بزرگ و از ضروریات است.

فرجی دانا گفت:در بودجه تفصیلی دانشگاه‌ها سهم بودجه پژوهشی به ندرت به 10 درصد می‌رسد و با اصرار بودجه پژوهش را به این رقم می‌رسانیم.

وی افزود: تولید فکر نو و فناوری در سایه پژوهش است بنابراین نباید این ده درصد هم به علت این که درگیر تغذیه و خوابگاه‌های دانشجویی هستیم،مورد تعرض قرار بگیرد.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با اشاره به این که اکنون بیش از 25 هزار دانشجوی دکترا در کشور داریم،گفت: این دانشجویان به عنوان نیروی محرکه پژوهش باید از آسودگی نسبی معیشتی برخوردار باشند.

فرجی دانا با بیان این که باید برای حل مشکل معیشتی این دانشجویان چاره‌ای بیاندیشیم، گفت:باید برای حل این مشکلات، آیین نامه‌ها را اصلاح کنیم تا پژوهش به جایگاه خود به عنوان یک ضرورت اصلی،دست یابد.

وی خروجی پژوهش را فکر نو، ایده‌های کارآفرینانه و نوآوری‌های دانشگاهی دانست و گفت:پژوهش نقطه آغاز حلقه تبدیل علم به ثروت است و نباید دچار مشکل باشد.

فرجی دانا با بیان این که باید بدون آن که تولید علم کشور تحت تاثیر قرار گیرد آیین نامه‌ها را اصلاح کنیم،گفت: باید با نقد خود،مقالات را در جهت نیازهای جامعه و محصول گرا تولید و کیفیت آنها را افزایش دهیم اما نباید مقاله را به عنوان یکی از شاخص‌های تولید علم کشور تحقیر کنیم.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با اشاره به این که باید در کنار توجه به تولید علم به تولید فناوری نیز توجه کنیم،افزود:امیدوارم نگاه به کیفیت موجب شود تا آیین نامه‌ها را به سمت تشویق برای تولید فناوری،هدایت کنیم.

فرجی دانا با تاکید بر استادمحور شدن دانشگاه‌ها گفت: باید اختیارات از ستاد به صف برود زیرا بدون تردید راه ما استاد محوری است.

وی افزود:ممکن است خطاهایی رخ دهد اما آنچه به دست می‌آوریم از آنچه از دست می‌دهیم با ارزش تر است اگرچه باید روش‌های نظارتی نیز داشته باشیم.

فرجی دانا با بیان این که استادمحوری از حوزه‌های علمیه ما به غرب رفته است،گفت: اکنون غرب استادمحوری دارد اما ما از دادن اختیارات به استادمان خودداری می‌کنیم.

وی افزود: استاد، محور توسعه است و اگر می‌خواهیم توسعه پایدار باشد باید استادمحوری اساس همه آیین نامه‌ها قرار گیرد.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت:دانشگاه‌ها باید در تعریف ماموریت‌های پژوهشی منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی پیشقدم باشند.

فرجی دانا افزود: دانشگاه‌ها باید به منطقه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، نگاه ویژه داشته باشند و مسائل منطقه باید از موضوعات روزمره آنها باشد.

وی گفت:دانشگاه‌ها باید با جهت دادن به پژوهش،باری از دوش منطقه خود بردارند و با تعریف ماموریت‌های ملی و بین‌المللی، با کشورهای همسایه مبادلات بین‌المللی تعریف و با پژوهشگران آنها تعامل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
باران
Spain
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
۰
۰
آفرین !!! حركت بسیار خوبی هست .... امیدوارم كه كارشكنی نكنند

نیازمندی ها