لایروبی رودخانه​ها موجب افزایش کیفیت آب و جلوگیری از بروز سیلاب​های فصلی می​شود

آمادگی محیط زیست برای لایروبی اروند رود

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در حیطه وظایف خود آماده همکاری و کمک برای پاکسازی و لایروبی اروند رود است.
کد خبر: ۶۲۵۸۸۰

عبدالرضا کرباسی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست انجام عملیات لایروبی نیست بلکه موظف است بر انجام عملیات و این که لایروبی به چه صورتی انجام و مواد خارج شده در کجا تخلیه می‌شود، نظارت داشته باشد. از این‌رو سازمان حفاظت محیط زیست آماده همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با لایروبی اروندرود است.وی اظهار کرد: بسیاری از رودخانه‌های کشور برای بهره‌مندی مردم از ظرفیت‌های آنها نیازمند لایروبی است. متاسفانه برخی افراد با انجام لایروبی موافق نیستند زیرا معتقدند این کار موجب تخریب زیستگاه‌های موجودات بستر زی می‌شود، در حالی که با برنامه‌ریزی درست می‌توان پس از انجام عملیات لایروبی زیستگاه‌ها را به صورت دستی در بستر رودخانه‌ها بازسازی کرد.

وی گفت: رودخانه‌ها در حفظ محیط زیست نقش بسزایی دارد بنابراین حفاظت از این حوضه‌های آبی از اهمیت زیادی برخوردار است و از آنجا که لایروبی به ادامه حیات مفید آنها کمک می‌کند باید اجرای آن در دستور کار سازمان‌های مسئول قرار گیرد.

کرباسی افزود: به عنوان مثال زمانی رودخانه لنگرود در استان گیلان به لنگر رود معروف بود یعنی عمق آن تا حدی بود که کشتی‌ها در آن لنگر می‌انداختند، اما امروز اگر وارد این رودخانه شویم ارتفاع آب تا زانو بالاتر نمی‌رود.

وی تاکید کرد: اگر این رودخانه لایروبی شود به حالت اولیه خود برمی‌گردد، اما اگر همین‌طور به حال خود رها شود بستر رودخانه روزبه‌روز پرتر می‌شود و بالاتر می‌آید.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لایروبی رودخانه‌ها موجب افزایش کیفیت آب وجلوگیری از بروز سیلاب‌های فصلی می‌شود و با انجام این کار می‌توان از رودخانه بهره‌برداری بهتری کرد.

به گفته وی، متولی لایروبی رودخانه‌ها سازمان بنادر و دریانوردی یا شرکت‌های خصوصی است. تامین هزینه لایروبی رودخانه نیز به عهده سازمان یا نهادی است که منافع حاصل از لایروبی رودخانه به آن سازمان برمی‌گردد.

رودخانه اروندرود در شهرستان‌های خرمشهر و آبادان جاری است و یکی از رودخانه‌های مرزی ایران و عراق است. درازای بخش مرزی رودخانه 84 کیلومتر است. این رودخانه از تلاقی رودخانه‌های دجله و فرات در نقطه‌ای به نام قرنه در 110 کیلومتری شمال باختری آبادان تشکیل می‌شود و رو به سوی جنوب خاوری از کنار شهر بصره می‌گذرد و سپس به داخل عراق وارد می‌شود. این رودخانه در شهر خرمشهر با شاخه باختری رود کارون مخلوط می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها