گزارشی از پشت صحنه «آوای امواج»، برنامه تازه‌ای که روی آنتن رادیو تهران رفته است

امواجی که مردم را با خود می‌برد

بعدازظهر پاییزی یک روز جمعه وارد استودیوی پخش صدای پایتخت، محل ضبط و پخش برنامه در میدان ارگ می‌شوم. هدف اصلی برنامه، امید بخشی و ایجاد انگیزه و سرزندگی در تمام اقشار جامعه است و بخش‌های مختلفی مثل حکایت‌ها و اندرزهای برگرفته از متون ادبی کهن و معاصر، نمایش، شعر و شاعری، مسابقه، مسائل شهری و طنز و سرگرمی در برنامه پیش‌بینی شده‌اند.
کد خبر: ۶۲۵۷۹۵

عوامل برنامه جمع هستند. شور وشوق تولد یک برنامه در چهره همه نمایان است، همه در تکاپوی شروع برنامه هستند. چند لحظه بیشتر تا شروع برنامه باقی نمانده است. برنامه‌ای که غروب جمعه تقدیم شنونده‌ها می‌شود باید با حال و هوایی دیگر پخش شود، چرا که حس و حال شنونده‌ها در این لحظات مانند هر روز نیست. در این حال و هوا، تن صدای مریم شیرزاد، دکلمه‌گویی‌های او و انتخاب موسیقی و آهنگ‌هایی که جمشید جم به عهده دارد، برنامه «آوای امواج» را از سایر برنامه‌ها متمایز می‌کند. جمشید جم، پژوهشگر و خواننده موسیقی ـ که تهیه‌کننده برنامه است ـ درباره برنامه آوای امواج می‌گوید: در این برنامه، شنوندگان صدای خاطره‌انگیز و ماندگار هنرمند دوبله مریم شیرزاد را خواهند شنید، به طوری که یکی از بخش‌های شنیدنی برنامه، دکلمه ترانه‌ها و شعرهای ماندگار با صدای مریم شیرزاد است.

***

برنامه با حضور فعال دست‌اندرکارانش شروع می‌شود. یادواره هنرمندان، یکی از بخش‌های ویژه برنامه است که در آن هر آوای ماندگاری که در امواج رادیو و تلویزیون در خاطره مخاطبان ثبت شده گنجانده می‌شود. مثلا امروز به مناسبت سالروز درگذشت علی حاتمی، دیالوگ‌های معروف آثار او پخش و به زندگی، آثار و موفقیت‌های او پرداخته می‌شود. قطعاتی از دیالوگ‌های فیلم «مادر» و بخش‌هایی از فیلم‌های قدیمی علی حاتمی در این بخش به گوش می‌رسد.

مسابقه نمایشی، از دیگر بخش‌هایی است که در آوای امواج گنجانده شده و شنونده‌ها باید جای خالی بخش نمایشی را که مریم شیرزاد آن را اجرا می‌کند، با جملات خود کامل کنند. در بخش مسابقه نمایشی، نمایشی طراحی شده است که کارشناس ـ مجری برنامه، بخشی از آن را اجرا می‌کند و بخش دیگر ‌باید توسط شنوندگان کامل شود. این بخش با استقبال جالب توجه مخاطب روبه‌رو می‌شود. گروهی از شنونده‌های آوای امواج، از طریق پیامک، مطالب و نظرات خود را به شماره پیامک برنامه ارسال می‌کنند و گروهی دیگر، با تماس‌های تلفنی بی‌شماری که با برنامه دارند، نظرات خود را بیان می‌کنند.

در فرصتی که دست می‌دهد با حمیدرضا حصارکی، مدیر گروه ورزش و سلامت رادیو تهران که در استودیو حضور دارد، به گفت‌وگو می‌نشینم. حصارکی با تأکید بر این که آوای امواج تجلی صادقانه‌ترین، خالص‌ترین و گرم‌ترین احساسات، کلمات و اندیشه‌هاست، می‌گوید: این برنامه با نوشتار مریم شیرزاد و کلام گرمشان برای مردم بیان می‌شود. او یکی از اهداف اصلی برنامه‌سازی در رسانه و به طور مشخص رادیو را جذب مخاطب می‌داند و می‌گوید: تمام تلاش‌ها و زحمات برنامه‌سازان، مجریان، گزارشگران و مدیران مختلف در این جهت است و ما با این برنامه‌ها، مردم را جذب می‌کنیم.

او درباره انتخاب مریم شیرزاد در این برنامه می‌گوید: با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد و سابقه حضور خودم در واحد دوبلاژ طی سال‌های 74 تا 76، به این نتیجه رسیدم که برخی صداها برای مردم همیشه ماندنی و خاطره‌ساز است، صداهایی که شخصیت‌های گمنام خارجی را به شخصیت‌هایی دوست داشتنی و مورد علاقه مردم تبدیل کردند، به طوری که بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ما، وقتی بعد از گذشت سالیان متمادی بازپخش می‌شوند، صرفا به دلیل وجود صداهای دلنشین و مطلوب، همچنان با استقبال روبه‌رو می‌شوند. خانم شیرزاد، فعالیت خودش را در عرصه صداپیشگی از رادیو آغاز کرده و عضوی اصیل و قدیمی از خانواده رادیو محسوب می‌شود. من از او برای همکاری دعوت کردم و خانم شیرزاد نیز با بزرگواری و گرمی این دعوت را پذیرفت.

او با ذکر این جمله صحبت‌های خود را به پایان می‌برد: گرچه علاقه‌مندان حوزه‌های تخصصی از جمله ورزش، سلامت، نمایش و فرهنگ این امکان را دارند که برنامه‌های مورد نظرشان را از شبکه‌های تخصصی بشنوند، اما آوای امواج یعنی رادیو و رادیو یعنی مردم.

در ادامه برنامه، بخش سرفصل روی آنتن می‌رود. در این بخش، گزیده‌هایی از سخنان بزرگان ادبیات، هنر و سیاستمداران خوشنام پخش می‌شود. این بخش از برنامه امروز به علت درگذشت نلسون ماندلا، رهبر مبارزات ضدنژاد پرستی آفریقای جنوبی که 27 سال از عمر خود را در زندان سپری کرد، به او اختصاص یافته است.

نزدیک اذان مغرب است. عوامل برنامه با روی آنتن بردن بخش‌های دینی و معارفی و پخش همخوانی‌هایی با این حال و هوا، شنوندگان را به نماز فرامی‌خوانند اما ایده جالبی که توجه مرا به آن جلب می‌کند، قرائت آیاتی از قرآن مجید و ترجمه آیات با صدای چنگیز جلیلوند و مریم شیرزاد است.

تنظیم موج

آوای امواج کاری از گروه ورزش و سلامت رادیو تهران، جمعه‌ها از ساعت 16 تا 18 به مدت 120 دقیقه روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز پخش می‌شود. شماره پیامک 30000953 و شماره تلفن‌های 33914141-33914142 در زمان پخش برنامه پاسخگوی شهروندان و شرکت‌کنندگان در مسابقه است.

مریم کریمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها