ترمه که از دست‌بافته‌های سنتی یزد و از صنایع دستی بسیار معروف این دیار است، همواره به‌عنوان پارچه‌ای فاخر، زیبا، اصیل و سنتی مورد استفاده بوده و به لحاظ کیفیت و اصالتی که از آن برخوردار است، قیمت نسبتا بالایی نیز دارد و این امر سبب شده تا این دست‌بافته اصیل، مغلوب تولیدات کپی چینی‌ها شود که با کیفیتی بسیار نازل و قیمتی ارزان‌تر به فروش می‌رسد.
کد خبر: ۶۲۰۹۲۵

گرچه ترمه هنوز هم مشتریان خود را دارد و به لحاظ زیبایی و کیفیت، توانسته بازار خود را بخوبی حفظ کند، اما تولیدات چشم بادامی‌ها از یک سو و پاکستانی‌ها از سوی دیگر، می‌تواند زنگ خطری جدی برای این هنر اصیل یزدی باشد.یکی از تولیدکنندگان ترمه در این باره به مهر گفت: در مورد بسیاری از کالاهایی که مغلوب رقبای چینی خود شده‌اند، تقصیر را به گردن تولیدکننده داخلی انداخته‌اند و از گرانی و بی‌کیفیتی تولیدات آنها سخن به میان آمده است، اما در مورد ترمه هیچ یک از این موارد پذیرفتنی نیست.

محمدرضا حسینی افزود: ترمه یزد اکنون به مدد خلاقیت هنرمندان این دیار هم به لحاظ تنوع رنگ و طرح و هم به لحاظ کیفیت در اوج قرار دارد و بجز خود پارچه ترمه، تولیداتی از جمله رومیزی، تابلو، کیف، کفش، روتختی، سجاده، جانماز و... از این پارچه سنتی تولید و عرضه شده است.

وی افزود: در این زمینه، تولیدات چینی، هندی و پاکستانی، هیچ مزیتی نسبت به ترمه یزدی ندارند و مردم فریب قیمت ارزان آن را می‌خورند که اغلب با یک بار شست و شو، همین رنگ و روی نسبی آنها نیز از بین می‌رود.

حسینی خاطرنشان کرد: کسی که ترمه را بشناسد و دنبال پارچه فاخر و اصیل ایرانی باشد، هیچ چیز دیگری را جایگزین آن نمی‌کند، اما اگر هدف خریدار، ترمه نباشد، می‌تواند هرچیز دیگری را جایگزین آن کند.

وی با تاکید بر این‌که طی سال‌های گذشته، تولیدات ترمه در اوج خود قرار گرفته است، افزود: ما هیچ ضعفی در تولید ترمه یزد نمی‌بینیم و به نظر می‌رسد در مورد این صنعت و هنر دستی یزد، مسئولان امر باید نظارت خود را افزایش دهند و اجازه ندهند هر کالای مشابهی وارد بازار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها