قدرت ذهنی؛برگ برنده ای روی نیمکت مربیگری

10 مربی برتر دنیا از سال 2000 تاکنون

هنگام تماشای مسابقه فوتبال چشم تماشاگران بیش از هر کسی به دنبال مهاجم است، مهاجمی که قرار است گل بزند و همه را به وجد بیاورد.
کد خبر: ۶۱۷۹۰۴
10 مربی برتر دنیا از سال 2000 تاکنون

منبع: فور دی فوت (4dfoot)

سایت جام جم ورزشی- دروازه بانان نیز با دفع هر توپ شور و خوشحالی زیادی را در نزد هواداران تیمشان به وجود می آورند و از این رو در برخی دقایق در کانون توجه زیادی قرار می گیرند. بازیکنانی که در چمن سبز می دوند قهرمانان اصلی تماشاگران محسوب می شوند و همیشه محبوبیت بیشتری نزد هواداران داشته و دارند اما مربی تیم چه جایگاهی دارد؟ هنگام پیروزی ، مربی آخرین فردی است که مورد تحسین و تمجید قرار می گیرد. او اجرا کننده تصمیم هایی است که گرفتن این تصمیم ها در لحظات سخت و بحرانی کار هر کسی نیست اما با این حال در اکثر مواقع این مربی پشت سر شاگردانش است. عموم مردم هنوز درک عمیقی از کارکرد موثر مربی در یک تیم و اثراتی که او از لحاظ فنی و فکری در بازیکنان می تواند داشته باشد، ندارند اما حقیقت این است که  مربی اصولا نقشی انکار نشدنی در موفقیت یک تیم دارد و بدون او موفقیت و پیروزی حتی با وجود بهره گیری تیم از بزرگ ترین و بهترین بازیکنان امکان پذیر نیست. مربیان به طور خستگی ناپذیری تمرین می دهند و فریاد می کشند و از سویی باید انگیزه لازم را در ذهن بازیکنانشان برای پیروزی و فتح جام های مختلف به وجود بیاورند. در تاریخ فوتبال دنیا مربیان بزرگی وجود داشته اند، مربیانی که سخت ترین تصمیمات ممکن را اتخاذ کرده اند، تاکتیک های نوینی را ارائه داده اند ، بازیکنان بزرگی را به فوتبال دنیا معرفی کرده اند و افتخارات و جام های بسیار زیادی را به دست آورده اند. چند مربی با همه خصوصیاتی که شرح داده شد سراغ دارید؟ در میان همه ویژگی هایی که یک مربی خوب می تواند داشته باشد قدرت ذهنی یکی از بهترین خصوصیات است.

مهم ترین معیار مربی گری

توان جسمی و فعالیت های فیزیکی  یک مربی در تمرینات  نقش موثرتری در اجرای برنامه ها دارد اما هنگامی که قرار است یک مسابقه رسمی برگزار شود مربی خود را بر روی نیمکت محصور و محدود می بیند. اینجاست که تفاوت مربی ها با یکدیگر مشخص می شود. مهم ترین معیاری که تفاوت های مربیان را بر روی نیمکت نشان می دهد قدرت ذهنی آنهاست. این فاکتور مهم همه اتفاقات خوب را به طرف خود می کشاند.قدرت ذهنی و تمرکز بالا به یک مربی اجازه می دهد راحت تر ریسک کند، خونسردتر باشد، به طور ناگهانی تاکتیک یک بازی را تغییر دهد، تعویض های طلایی انجام بدهد، برای بی اثر کردن حملات و ضد حملات حریف تدبیری بیندیشد و بدون اینکه در میدان حضور فیزیکی داشته باشد همه چیز را در دست بگیرد. بسیاری از مربیان قدرت ذهنی کافی و لازم را دارند اما قادر نیستند که چگونه از آن استفاده کنند. عواملی همچون استرس و فشار برای نتیجه گیری یک مربی را در اکثر مواقع خلع سلاح و حق استفاده از قدرت ذهنی اش را از او سلب می کند. اما در فوتبال دنیا مربیانی هستند که در اوج فشار و استرس به خوبی از ذهن خود در راستای بهره مندی از توانایی های خود استفاده می کنند.

 با نادیده گرفتن آلکس فرگوسن بازنشسته و موفق به معرفی 10 مربی برتر فوتبال دنیا در از سال 2000 میلادی تاکنون می پردازیم البته موفق بودن این مربیان در سال های اخیر موضوعی بدیهی است. عوامل زیادی این مربیان را به موفقیت های زیادی در فوتبال رساند که البته " قدرت ذهنی " مهم ترین معیار است:

 

1-  یوپ هاینکس قطعا جایگاهی والا در تالار مشاهیر مربیان موفق تاریخ فوتبال دنیا دارد. او که همانند فرگوسن بازنشسته شده است در پایان فصل 2013-2012 فوتبال اروپا و بوندسلیگای آلمان چنان کارنامه ای از خود بر جای گذاشت که سابقه نداشته است. این مربی در هر سه جام حذفی، بوندسلیگا و لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ را به مقام قهرمانی رساند، قهرمانی هایی که به اندازه کافی درباره آنها صحبت شده است. چیزی که درباره نحوه مربی گری او مهم است قدرت ذهنی اوست. برترین مربیان دنیا ذهنی منسجم قوی دارند و هرگز در طول یک مسابقه تمرکز خود را از دست نمی دهند. هاینکس از این دست مربیان است. قدرت ذهنی این مربی بیش از هر کسی برای خودش شناخته شده است اما بسیاری هم می دانند چیزی که بایرن را به قله بزرگ سه قهرمانی در پایان فصل گذشته رساند نه تاکتیک های نوین که قدرت ذهنی او و توانایی اش برای تصمیم گیری و تمرکز بر روی بازی این موفقیت های بزرگ را رقم زد.

 

2- خوزه مورینیو پدیده ای در دنیای مربی گری فوتبال است. این پرتغالی بی  جهت لقب "آقای خاص" را بر روی خود نگذاشت. او تا به حال دوبار در مقام سرمربی تیم های پورتوی پرتغال و اینترمیلان طعم قهرمانی در اروپا را چشیده است و اکنون با چلسی به دنبال سومین جام اروپایی است. مورینیو علاوه بر سبک خاص مربی گری در فوتبال اخلاق های خاص خود را هم دارد اما او هم همانند هاینکس و بسیاری دیگر از همکارانش قطعا راز موفقیت خود را در قدرت ذهنی بالا، هوش و تمرکز قابل توجه معرفی خواهد کرد. این مربی بهره هوشی بسیار بالایی دارد.

 

3- ویسنته دل بوسکه اسپانیایی یکی دیگر از مربیان برتر فوتبال دنیا از سال 2000 تاکنون است. دو بار قهرمانی در اروپا به همراه رئال مادرید و دو قهرمانی در جام ملت های اروپا و جام جهانی به همراه تیم ملی اسپانیا دل بوسکه را به یکی از شاخص ترین مربیان تاریخ فوتبال جهان تبدیل کرده است. قدرت ذهنی دل بوسکه موفقیت های زیادی را برای این مربی رقم زد.

 

4- جوزپه گواردیولا حالا در بایرن مونیخ به عنوان جانشین یوپ هاینکس حضور دارد اما این مربی اسپانیایی بخش عمده موفقیت های خود را در بارسلونا به دست آورد. با توجه به اینکه هاینکس بایرن را در فصل اخیر به سه عنوان قهرمانی در جام های مختلف رساند حالا گواردیولا یکی از سخت ترین مشاغل دنیای فوتبال را در اختیار دارد چرا که انتظارها از او که تیم قهرمان جام حذفی، بوندسلیگا و اروپا را تحت هدایت خود دارد بسیار بالاست. گواردیولا ابداع گر یک تاکتیک رویایی در فوتبال است؛ تیکی تاکا. او تاریخ باشگاه بارسلونا را با هوش و توانایی های خود ورق زد. این مربی در چهار سال از 16 جام پیش رو 14 جام را فتح کرد تا رکوردی دست نیافتنی از خود بر جای بگذارد.

 

 

5- اوتمار هیتسفلد نه تنها یکی از موفق ترین مربیان تاریخ فوتبال آلمان که اروپاست.  این آلمانی 64 ساله رکورددار قهرمانی در بوندسلیگای آلمان است. هیتسفلد به همراه بایرن مونیخ هفت بار قهرمان بوندسلیگا شد و یک بار هم قهرمانی در اروپا را تجربه کرد. هیتسفلد که چند سالی هم هدایت تیم ملی سوییس را در دست داشت  به عنوان فردی بسیار باهوش شناخته می شود.  

 

6- لوییس فان خال هلندی دیگر مربی موفق فوتبال دنیاست. او موفقیت های زیادی را به عنوان مربی در کشورهای مختلف به دست آورده است. فان خال با آلکمار ، بارسلونا ، آژاکس و بایرن مونیخ قهرمان لیگ های هلند، اسپانیا و آلمان شد و علاوه بر آن با آژاکس در سال 1995 قهرمان اروپا شد.

 

 

7- مارچلو لیپی هم اکنون سرمربی گوانگجوی چین است و همین ثابت می کند که او دیگر جایی در میان مربیان برتر کنونی دنیا ندارد اما در سال های گذشته کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت. لیپی در سال 2006 جام جهانی را با تیم ملی ایتالیا فتح کرد و با یوونتوس نیز پنج بار موفق به فتح سری آ شد.

 

 

8- رافائل بنیتس نیز یکی دیگر از پرافتخارترین و موفق ترین مربیان اروپاست. او فصل گذشته به همراه چلسی قهرمان لیگ اروپا شد اما موفقیت مهم تر را سال 2005 با لیورپول به دست آورد یعنی زمانی که قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.

 

9- کارلو آنچلوتی هم اکنون هدایت رئال مادرید را در دست دارد. او در لیگ های فرانسه ، ایتالیا و انگلستان سه قهرمانی با تیم های پاری سن ژرمن، آث میلان و چلسی به دست آورده است و با میلان نیز دوبار قهرمان اروپا شد. رئال مادرید می تواند از او مربی پرافتخارتری بسازد.

 

 

10- آرسن ونگر از سال 1996 بدون وقفه هدایت آرسنال را در دست دارد و بعد از فرگوسن دومین رکورددار فوتبال انگلیس از حیث سرمربی گری در یک تیم است. او در این سال ها به همراه آرسنال شش جام مختلف به دست آورد البته او پیش از این هم با مربی گری در لیگ های فرانسه و ژاپن افتخاراتی را به دست آورده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها