عبده تبریزی: وزیر راه و شهرسازی از چند برابر شدن وام مسکن صحبتی نکرده است

6 برابر شدن وام مسکن تکذیب شد

با وجود اعلام صریح وزیر راه و شهرسازی مبنی بر پرداخت وام مسکن تا شش برابر ودیعه و بالا گرفتن بحث‌های مختلف در این خصوص دیروز مشاور مالی عباس آخوندی وجود چنین طرحی را از اساس تکذیب کرد.
کد خبر: ۶۱۶۸۵۰

به گزارش خبرنگار ما،‌چندی پیش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران بدون اشاره به هر گونه جزئیات تکمیلی از افزایش سقف وام مسکن تا شش برابر میزان ودیعه و طرح آن در شورای پول و اعتبار برای تصمیم‌گیری واخذ مجوزهای لازم خبر داد. اعلام این خبر هیاهویی در محافل اقتصادی برانگیخت و کارشناسان نسبت به زوایای مثبت و منفی این امر اظهارنظر کردند. با این وجود و در حالی که همه در انتظار اعلام جزئیات این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی یا بانک مرکزی بودند، حسین عبده‌تبریزی، مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی که از او به عنوان مغر متفکر طرح‌های تامین مالی دولت یازدهم یاد می‌شود با حضور در برنامه یکشنبه‌شب، این امر را از اساس تکذیب کرد و پرونده آن را بست.

وی با اشاره به این‌که «کسی از چند برابرشدن وام مسکن» صحبت نکرده است، اظهار کرد:‌ در مطبوعات این بحث مطرح شده و ظاهرا یک پرسش در حال حرکت از وزیر پرسیده شده است که وی مثال زده مثلا صندوق پس‌انداز مسکن شش برابر ودیعه وام می‌دهد. وی تصریح کرد: «به هیچ وجه وزیر نمی‌تواند بگوید بانک چند برابر ودیعه، وام بدهد. این امر بستگی دارد به این‌که رقم وام و نرخ سود آن چقدر است. آن زمان فقط بانک می‌تواند اعلام کند که چند برابر ودیعه وام می‌دهد.» مشاور وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به کلیات طرح جامع مسکن از جمله تشکیل صندوق‌های پس‌انداز، ارائه زمین رایگان برای اقشار کم‌درآمد و پرداخت تفاوت نرخ سود تسهیلات مالی حوزه مسکن اعلام کرد: جزئیات طرح جامع مسکن بزودی از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود.

عبده‌تبریزی تاکید کرد: دولت یازدهم به تمامی تعهدات باقیمانده از دولت قبل در حوزه مسکن مهر پایبند است و آنها را به اتمام می‌رساند، اما ادامه این روند متوقف و ثبت‌نام جدید از متقاضیان ماه‌هاست که صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: مسکن مهر یک نوع گروه‌بندی مسکن نیست، یک اسم عمومی بوده برای یک برنامه خاص. سابقه مسکن مهر به این نحو است که برنامه‌ای تحت عنوان برنامه جامع مسکن وجود داشته و در آن مسکن اجتماعی مطرح بوده است.

عبده‌تبریزی ادامه داد: در آن طرح پیش‌بینی شده بود که هر سال 50 هزار واحد مسکونی احداث شود که در مرحله اول 1.5 میلیون واحد و بعد هم دو میلیون و 200 هزار واحد ساخته شود.وی اظهار کرد: ما تنها کشوری در دنیا نیستیم که می‌خواهیم برای اقشار هدف خود مسکن بسازیم و اولین بار هم نیست که مساله مسکن در کشور دارای یک برنامه است. برنامه‌ای در وزارت مسکن و شهرسازی سابق بوده به نام طرح جامع مسکن. این طرح اکنون در حال به روز شدن است. یعنی همان کارشناسانی که قبلا روی آن طرح کار کرده بودند و در واقع نظرات آن در طی هشت سال اخیر نادیده گرفته شده بود، در حال کار روی آن طرح هستند.

عبده‌تبریزی تصریح کرد: طبیعی است که همه مردم نیاز به کمک دولت ندارند و نیاز به دخالت دولت در همه حوزه‌ها نیست. یکی از این حوزه‌ها که به عنوان مسکن اجتماعی در کشور معروف شده، مسکنی است که بالقوه انسان نمی‌تواند برای آن پس‌اندازی بکند. در برآوردها این گروه اجتماعی حدود 16 درصد برآورد شده‌است. دولت باید با ارائه زمین و منابع به این گروه کمک کند تا بتوانند مسکن خود را تأمین کنند. در این بخش معماران و طراحان طرح مسکن اجتماعی دنبال این هستند که این افراد در یک نقطه جمع نشوند تا مشکلات تقسیم شود.

وی افزود: گروه دومی که هدف اصلی است طبقه متوسط به پایین است، اینها کسانی هستند که می‌توانند پس‌انداز بکنند و طبعا دولت هم باید به آنها کمک کند. مثلا زوج جوانی که صاحب شغلی هستند اینها باید کمی پس‌انداز کنند و دولت نیز باید به آنها کمک کند تا بتوانند مسکن خود را تأمین کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ابراز کرد: مسکن یک کالای اجتماعی است که از پس‌انداز گذشته و آینده خریداری می‌شود، یعنی هیچ‌کس از پس‌انداز گذشته در سن جوانی نمی‌تواند مسکن بخرد. دولت‌ها موظفند بازاری برای منابع ساماندهی کنند که مردم بتوانند در طول زمان با پیش قسط کم و اقساط طولانی مدت و پایین خانه بخرند. دولت جدید این برنامه را دارد که شرایط بهتری برای اقشار متوسط و ضعیف فراهم کند.

وی با اشاره به این‌که باید بانک‌هایی غیر از بانک مسکن وارد فرآیند پرداخت وام مسکن شوند، افزود: مدل‌های مدنظر، صندوق پس‌انداز مسکن است که اکنون وزارت راه و شهرسازی از بانک مسکن درخواست کرده که همه بانک‌ها بتوانند این صندوق‌ها را دایر کنند. بانک مسکن خدمات خوبی در این حوزه دارد و در سال تا 1.5 میلیون نفر از این تسهیلات برخوردار شده اند، اما این تسهیلات کم است و باید مقداری بیشتر شود.

این صاحب‌نظر حوزه اقتصادی تاکید کرد: آخرین گروه هم مسکن آزاد است، یعنی کسانی که می‌خواهند خانه خود را ارتقا دهند، آزاد هستند و دولت در این حوزه دخالت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: البته باید بازار فروش مسکن مهر را هم ایجاد کنیم. هر جایی که یک بازاری وجود دارد اگر شما بازار ثانویه آن را ایجاد نکنید دچار فساد می‌شود. مثلا اکنون سهام عدالت دست مردم وجود دارد، ما باید بسرعت بازار ثانویه آن را راه بیندازیم یعنی مردم بتوانند سهام خود را بفروشند و این امر قانونی شود، چون هر جایی که امکان معامله فراهم نشود، بازار آن محصول بی‌ثبات و رانتی می‌شود.

این صاحب‌نظر اقتصادی تصریح کرد: باید صندوقی برای حمایت از سایر صندوق‌های مسکن تشکیل و بازار ثانویه رهن تقویت شود.

عبده تبریزی گفت: اکنون گزارش‌های فراوانی از شهرک‌های اطراف تهران داریم که ده‌ها آژانس املاک در حال معامله این زمین‌ها هستند، اگر ما برای اینها بازاری ایجاد نکنیم، حقوق مردم ضایع می‌شود. باید شرایط فروش مسکن مهر باز باشد تا مردم بتوانند واحدهای خود را بفروشند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که 30 درصد مردم ایران اجاره‌نشین هستند، بیان کرد: بازار سفته‌بازی مسکن خوابیده است. پیش‌بینی می‌کنم از اول فروردین بازار مصرف مسکن دوباره جان تازه‌ای بگیرد.

وی تاکید کرد: مالیات بر زمین‌های بایر و تشویق به انجام مالکیت و اجاره‌داری بلندمدت در حوزه مسکن در دست بررسی است.مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص این که تا پایان سال 92 سرمایه‌گذاری در کدام بازار بورس سهام، طلا یا مسکن سودآورتر است نیز گفت: این سوال از این نظر مطرح است که مردم در سال‌های اخیر به بخش واقعی اقتصاد اعتمادی نداشته‌اند و پول خود را از طلا به ارز و از آنجا به سفته‌بازی مسکن می‌بردند که باید این پدیده بشکند. دولت یازدهم تا حدی توانسته این کار را انجام دهد و معلوم است که مردم به طلا و مسکن جواب نمی‌دهند.

توقف پرداخت یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی

در همین حال،​معاون نوسازی بنیاد مسکن گفت: در دو سال اخیر دولت یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی را به بانک‌ها پرداخت نکرده است.

به گزارش تسنیم، عزیز‌الله مهدیان در نشست خبری افزود: هرساله دولت باید مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی را به بانک‌ها پرداخت کند؛ این نرخ 9 درصد است که سالانه حدود 400 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی تصریح کرد: در چهار سال اخیر پرداخت یارانه سود وام مسکن روستایی کند شده بود که این روند در دو سال گذشته به طور کامل متوقف شد. بر این اساس هم‌اکنون بانک‌ها تمایل چندانی به پرداخت تسهیلات به نوسازی و بازسازی مسکن روستایی ندارند.

معاون بازسازی بنیاد مسکن با تاکید بر این‌که پرداخت این تسهیلات در سال 91 به همه بانک‌ها ابلاغ شده است، گفت: بانک سپه و ملت این تسهیلات را اصلا اجرا نکرده‌اند. بانک رفاه 30 درصد را اجرا کرده و در مجموع بانک‌های عامل فقط حدود 50 درصد از تسهیلات مسکن روستایی را ابلاغ کرده‌اند.

مهدیان درخصوص افزایش تسهیلات مسکن روستایی افزود: با توجه به قانون، سالانه باید 19 درصد به سقف وام مسکن روستایی اضافه می‌شد که در دو سال گذشته این افزایش صورت نگرفته و وام مسکن روستایی همچنان 12.5 میلیون تومان است؛ بنابراین پیشنهاد افزایش 30 درصدی وام را به بانک مرکزی داده‌ایم.

وی ادامه داد: براساس این پیشنهاد، سقف این تسهیلات به 18 میلیون تومان می‌رسد، چرا که در سال‌های اخیر علاوه بر گران شدن مصالح ساختمانی، تورم زیادی نیز در بخش مسکن داشته‌ایم.وی تاکید کرد: معاون اول رئیس‌جمهور لزوم افزایش تسهیلات مسکن روستایی را به بانک مرکزی اعلام کرده و ما منتظریم این پیشنهاد از سوی شورای پول و اعتبار تصویب شود.

وی با اشاره به این‌که مسکن روستایی غیر از محل سکونت به‌عنوان بخشی از محل معیشت (دامداری، صنایع دستی، تبدیل محصولات کشاورزی) مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد:‌ از ابتدای نوسازی و بهسازی مسکن روستایی تاکنون 1.6 میلیون واحد نوسازی شده است، ضمن آن‌که تاکنون به 2.1 میلیون واحد مسکن روستایی اعتبارات در قالب بهسازی و نوسازی اختصاص یافته است.

معاون نوسازی بنیاد مسکن با بیان این‌که حدود 4.5 میلیون خانه روستایی در سراسر کشور داریم، گفت: از این تعداد حدود 30 درصد نوسازی شده و می‌توان گفت اکنون 60 درصد از روستاییان در خانه‌های مقاوم زندگی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها