وقتی شما کولر خانه و لامپ ​ دستشویی و حمام را روشن می‌گذارید و آنچنان شتابزده به سرکار می‌روید که فراموش می‌کنید شیر را محکم ببندید سه انرژی با هم هدر می‌شود و این پول شما​ست که کم‌کم دارد از جیبتان می‌پرد.
کد خبر: ۶۱۵۱۱۶
پول را به​ جیب‌هایمان برگردانیم

هر چه از مصرف انرژی بکاهید در واقع پس‌انداز بیشتری کرده‌اید و می‌توانید سطح رفاه خود را بالا ببرید. خصوصا اگر در قبض‌های آب و برق و گاز بتوانید خود را جزو مشترکین کم‌مصرف نگه دارید ناگهان هزینه این انرژی‌ها به سطح نازل‌تری کاهش می‌یابد.

صرفه‌جویی یعنی پیدا کردن روش‌های نوآورانه برای استفاده بهتر از منابع محدود؛ بخصوص منابع تجدیدناپذیر. خانم‌های خانه دار در این میان نقش موثری دارند. صرفه‌جویی می‌تواند یک سرمایه‌گذاری هم باشد و چیزهایی هست که باید آقای خانه به آن توجه کند.مثلا اگر شما از یک دودکش فلزی بلندتر برای اتصال بخاری به کانال دودکش اتاق خود استفاده کنید بخشی از گرمای بخاری قبل از خروج، به هوای اتاق منتقل می‌شود و این یک صرفه‌‌جویی است.

خرید شیشه‌های دوجداره به قیمت بالاتر نیز یک کار لوکس نیست بلکه صرفه‌جویی در پول گاز و انرژی و در نتیجه بازگشت سرمایه است.

مدیریت مصرف برق

خیلی از وسایل، قابل تنظیم​ هستند که کارشان را در تایم مشخصی انجام دهند. ماشین رختشویی از آن جمله است.اوج مصرف در ساعات ابتدایی شب است، آن هم برای روشنایی. هر لامپ کم‌مصرف می‌تواند پنج برابر لامپ رشته‌ای معمولی روشنایی تولید کند. پس استفاده از لامپ کم‌مصرف و مهتابی می‌تواند بار زیادی را از ساعات اوج مصرف کم کند.

-​ برای اتوکشی لباس‌ها صبر کنیم تا مقدار آنها به اندازه کافی برسد و لباس‌ها را در ساعات کم باری مصرف اتو کنیم.

-​ از قرار دادن غذای گرم در داخل یخچال خودداری کنید اول غذا را ​خنک کنید و بعد در یخچال قرار دهید.

-​ حتما به برچسب انرژی روی وسایل برقی خود دقت کنید و وسایلی بخرید که کم‌مصرف‌تر باشند.

- ​ دیوار اتاق‌ها را به رنگ روشن رنگ‌آمیزی کرده و حباب لامپ‌ها را تمیز کنید.به زودی متوجه می‌شوید مصرف برق شما به نصف رسیده است و هزینه آن شاید از نصف هم کمتر شده باشد.

- ​ اگر چند غذای کم‌حجم دارید می‌توانید همه را با هم در ماکروفر یا فربرقی قرار دهید و لزومی ندارد چند مرتبه این کار را انجام دهید .

- ​ قبل از این که کیسه جاروبرقی کاملا پر شود آن را عوض و لوله‌های جاروبرقی خود را همیشه بررسی کنید که گرفتگی نداشته باشد با این کار باز هم برق کمتری مصرف می‌شود.

-​ با از بین بردن برفک‌های یخچال و گردگیری مرتب لوله‌های پشت آن به سرمایش بهتر و بیشتر آن کمک کنید.

- ​ رایانه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که مانیتور پس از دو سه دقیقه بیکار بودن خاموش شود. مانیتور پرمصرف‌ترین بخش رایانه شماست. اسکرین سرورهای تیره کمتری انرژی مصرف می‌کنند.

سرما و بخاری‌های گازی

وقتی به فیلم‌های اروپایی نگاه ​‌می​کنید، کمتر پیش می‌آید دیده باشید که در فصل زمستان خانم خانه یا سایر ساکنان با همان لباس‌های تابستانی پشت پنجره ​ برف را نگاه ​‌کنند. همه آنها در زمستان لباس گرم می‌پوشند و حتی وقتی روی کاناپه لم می‌دهند یک پتو هم روی خود می‌اندازند و این نشان می‌دهد دمای خانه بیش از 15 تا 18 درجه نیست.

اما ​در ایران همه افراد زمستان و تابستان لباس‌های تابستانی می‌پوشند و همه فضای خانه را هم مثل اجاق گرم نگه می‌دارند. وقتی هم که خیلی گرم​ شد پنجره را باز می‌گذارند.اگر می‌خواهید صرفه‌جویی کنید از امروز این کارها را انجام دهید:

ـ در و پنجره‌ها را بسته و درز​گیری کنید.

ـ با کمتر از ۵۰۰ تومان برای هر مترمربع می‌توان ساختمان را عایق کرد. شما هم این کار را برای ساختمان خود انجام دهید.

ـ اگر سیستم گرمایشی غیر از شومینه دارید از روشن کردن آن بپرهیزید. پرده‌های زمستانی بیاویزید و اگر از در ورودی سرما وارد می‌شود یک پرده ضخیم نیز آنجا نصب کنید. کانال‌های کولر را هم از بالا و هم از پایین مسدود کنید .

ـ دمای مناسب، ۱۷ درجه است و اگر بچه کوچک در خانه دارید دمای خانه را با مشورت پزشک تنظیم کنید یا فقط اتاق مخصوص او را گرم نگه دارید.

اگر آب نبود

خوب است که آب هست و آب تصفیه شده و آشامیدنی دردسترس داریم، اما آیا از آن به خوبی استفاده می‌کنیم؟ در یک استفاده درست در روز برای استحمام 43 لیتر، دستشویی 26 لیتر، لباسشویی 17/5 لیتر، پخت و پز 13 لیتر، نظافت خانه و آبیاری باغچه 8/5 لیتر، آشامیدنی و... 4/5 لیتر و برای ظرفشویی 13 لیتر آب مصرف می‌شود. یعنی در روز 130 لیتر آب مصرف می‌کنید که اگر شیرهای ما چکه کند می‌تواند تا هشت برابر این مقدار آب هدر
برود.هنگام لیف و صابون‌زدن شیر آب حمام را باز نگذارید.

برای شستن ماشین از یک سطل آب استفاده کنید و تا ماشین ظرفشویی و لباسشویی‌تان پر نشده آن را روشن نکنید.

خودتان را کنترل کنید

همه ما وقتی چیزهای ارزان و به صرفه یا برخی چیزهایی که مورد علاقه‌مان است، می‌بینیم هوس می​کنیم که آن را بخریم. خصوصا اگر از آن دسته خانم‌هایی باشیم که خرید را دوست دارند.

تنها راه این است که خود را کنترل کنید و اگر نمی​توانید ، میزان معینی پول همراه خود بردارید وخرید را فقط طبق نیاز ​ انجام دهید.همراه خود یک فهرست از احتیاجات تهیه کنید و در فروشگاه فقط سراغ آنها بروید.

خرید اینترنتی هم باعث می‌شود شما مستقیم​ سراغ چیزی که می‌خواهید بروید و موارد غیرضروری را نخرید.

عادت بیرون شام خوردن را با تفریح دیگری مثل پیک‌نیک یا سینما رفتن عوض کنید که کم‌هزینه‌تر است.

قبل از خرید، هزینه‌های آن را تخمین بزنید و چانه‌زنی را فراموش نکنید. گاهی با چانه زدن متوجه می‌شوید یک سوم هزینه کاهش یافته است.

برای ارزان‌تر شدن خرید و کاهش مراجعات می‌توانید از عمده‌فروشی‌های بازار برای مصرف چند ماهه خود خرید کنید.بعضی اقلام فله‌ای از بسته‌ای ارزان‌تر است و در کیفیت بهداشتی آن تفاوت زیادی نیست مثل نخود و لوبیا.

دفتر حسابداری برای خود داشته باشید و دخل و خرج خود را بنویسید.

فهرست بزرگ‌ترین مخارج و ریزترین آنها را بنویسید و مقدار پول یا موجودی خود را هم در گوشه بالای فهرست یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند از خریدن چیزهای غیر ضروری منصرف شوید و حساب احتیاجات خود را هم داشته باشید.

از محل صرفه‌جویی به خانواده جایزه بدهید. یک سفر دسته‌جمعی یا یک برنامه تفریحی خاص می‌تواند لذت این صرفه‌جویی را به شما بچشاند و همه را در این کار سهیم کند. / ضمیمه چاردیواری

زهره زیارتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها