کمیسیون ایمنی راه‌های کشور گزارش نهایی سانحه جاده قم را منتشر و ترکیدن لاستیک اتوبوس اسکانیا را علت اصلی این حادثه اعلام کرد.
کد خبر: ۶۱۰۸۳۳

به گزارش مهر، در گزارش کمیسیون ایمنی راه‌های کشور آمده است: در ساعت 22 و 48 دقیقه دوشنبه 19 شهریور 1392 یک دستگاه اتوبوس اسکانیا(شماره 1) با 44 نفر مسافر از مبدأ اصفهان به مقصد تهران در مسیر جنوب به شمال آزادراه قم ـ تهران (در خط دوم عبوری) در حال حرکت بوده که در کیلومتر 28 بعد از شهر قم به علت دو پوسته شدن لاستیک چرخ جلو‌چپ، به سمت چپ متمایل و پس از برخورد با یک دستگاه سواری که در خط سوم عبوری در حال حرکت بوده، به سمت گاردریل‌های میانی آزادراه منحرف و پس از عبور از گاردریل و برخورد با یک پایه تیر چراغ روشنایی فلزی وارد مسیر مخالف شده و از قسمت جلو راست با قسمت جلو چپ با یک دستگاه اتوبوس اسکانیا(شماره 2) که با 44 نفر مسافر در مسیر شمال به جنوب آزادراه مذکور و در خط عبوری دوم حرکت می‌کرده برخورد می‌کند. در این حادثه 44 نفر کشته و 47 نفر از سرنشینان هر دو اتوبوس مجروح شده‌اند.

این گزارش درخصوص علت تامه این تصادف افزود: ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه از جانب راننده اتوبوس شماره یک به علت بروز نقص فنی(دو پوسته شدن و ترکیدن لاستیک) که منجر به تغییر مسیر و تجاوز کامل به چپ شده، علت اصلی این سانحه بوده است.

این گزارش با اشاره به لاستیک مورد استفاده در اتوبوس مقصر(شماره 1) تصریح کرد: درخصوص علامت تجاری لاستیک، از آثار باقی‌مانده لاستیک سوخته شده و قطعات موجود از آن بصراحت نمی‌توان نوع آن را مشخص کرد؛ لیکن با توجه به اعلام سازمان ملی استاندارد درخصوص علامت R موجود در تکه باقیمانده لاستیک و اسناد ارائه شده از سوی شرکت همسفر چابک‌سواران، احتمال برند GoodYear بیشتر است.

کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در گزارش خود پیشنهاد کرده است اقداماتی درباره ارتقا و تجدیدنظر در استانداردهای ملی موجود جهت تولید و واردات لاستیک با اولویت لاستیک‌های اتوبوسی و باری، توجه به لزوم جداسازی استاندارد لاستیک اتوبوسی از استاندارد باری، واردات لاستیک از طریق گمرکات تخصصی و مجهز به آزمایشگاه‌های تخصصی و لزوم ورود لاستیک از سوی واردکنندگانی که خدمات پس از فروش ارائه می‌کنند، انجام شود.

این گزارش درباره ساماندهی نحوه بازرسی و کنترل وضع ایمنی خودروهای حمل و نقل عمومی مسافربری در جاده‌های کشور، کاهش مدت زمان اخذ معاینه فنی برای وسایل نقلیه عمومی جدید از پنج سال به دو سال و کاهش مدت دوره‌های شش ماهه معاینه فنی اتوبوس‌ها به حداکثر چهار ماه و تقویت وضع امداد و نجات، فوریت‌های پزشکی و ساماندهی سیستم اطفای حریق در جاده‌های کشور هشدار داده است.

مهلت ۳ ماهه راهور به اسکانیا

در همین حال معاون فنی پلیس راهور از مهلت سه ماهه شرکت عقاب افشان برای رفع نواقص اتوبوس اسکانیا خبر داد و گفت: این شرکت تا بهمن فرصت دارد معایب و نقایص اتوبوس اسکانیا را رفع کند. به گزارش فارس، سرهنگ احمد رستمی، افزود: این مهلت غیرقابل تمدید است و خودروساز باید نسبت به رفع اشکالات اقدام کند.وی اظهار کرد: با توجه به افزایش سوانح و نظریه کارشناسان مبنی بر وجود عیب و نقص در این خودرو، پلیس راهور با دادن مهلت به شرکت عقاب افشان به مسئولان آن فرصت داد تا نسبت به رفع معایب آن اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها