گفته می​شود آژانس امنیت ملی آمریکا طی ماه ژانویه 2013​، 1.73 میلیارد تماس تلفنی را در ایران شنود کرده است

پرونده جاسوسی ​آمریکا سنگین​تر شد

ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اگرچه این روزها در آرامش به زندگی خود در مسکو ادامه می‌دهد، اما اطلاعات و گزارش‌های منتشر شده از سوی او دنیای دیپلماتیک را تکان داده است. اطلاعات افشا شده توسط او بر روابط آمریکا و هم پیمانان اروپایی‌اش سایه انداخته و هر روز این موضوع وخیم‌تر می‌شود. پس از افشای شنود تلفنی شهروندان و سیاستمداران آلمانی و فرانسوی، حال نوبت به دیگر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و اسپانیا رسیده است.
کد خبر: ۶۱۰۳۹۴

روزنامه ال موندو چاپ اسپانیا تازه‌ترین روزنامه‌ای است که در این زمینه افشاگری کرده است. تا پیش از این روزنامه‌های گاردین و لوموند و نشریه آلمانی اشپیگل در این زمینه افشاگری می‌کردند. آن‌طور که خود ال موندو گزارش داده این روزنامه اطلاعات تازه خود را از گلن گرینوالد، روزنامه‌نگار سابق گاردین که هم‌اکنون در برزیل به سر می‌برد، به دست آورده است. گفته می‌شود اسنودن بخش زیادی از اسناد مربوط به جاسوسی‌های آمریکا را در اختیار گرینوالد گذاشته است.

به گزارش ایلنا، اطلاعات جدید نشان می‌دهد سازمان امنیت ملی آمریکا طی ماه دسامبر سال 2012 حدود ۶۰میلیون تماس اسپانیایی‌ها را رصد می‌کرده است. بر اساس گزارش رسانه‌های اسپانیایی، آژانس امنیت ملی آمریکا در جریان رصد این تماس‌های تلفنی، طول مدت تماس، شماره تماس‌گیرنده و شماره فردی که با او تماس گرفته شده بود را ثبت کرده است. این رسانه‌ها به محتوای این تماس‌ها اشاره‌ای نکرده‌اند. گفته می‌شود سیاستمداران اسپانیایی نیز جزو افرادی بوده‌اند که تلفن‌هایشان شنود می‌‌شده است. بر همین اساس، سفیر آمریکا در مادرید برای ادای برخی توضیحات در این‌باره به وزارت خارجه اسپانیا احضار شد.

از سوی دیگر روز گذشته افشا شد که آمریکا از ایتالیایی‌ها نیز جاسوسی کرده است. به گزارش خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا)، فقط درطول یک ماه از دهم دسامبر 2012 تا سیزدهم ژانویه 2013، 46 میلیون تلفن در ایتالیا شنود شده است. پیش از این انریکو لتا، نخست وزیر ایتالیا جاسوسی آمریکا از مکالمات تلفنی رهبران و شهروندان اروپا و جهان را غیر قابل قبول خوانده و گفته بود: اتحادیه اروپا با ابتکار فرانسه و آلمان یک موضع بسیار قوی و قاطع در قبال جاسوسی این آژانس آمریکایی از شهروندان و مقام‌های سیاسی اروپا اتخاذ کرده است. این در حالی است که روز گذشته هیاتی متشکل از 9 عضو پارلمان اروپا به آمریکا سفر کرد تا از مقامات این کشور در این باره توضیح بخواهد.

درخواست از ژاپن برای جاسوسی

اگر تا روز گذشته سخن از جاسوسی‌های آمریکا در کشورهای اروپایی بود، حال خبر می‌رسد دامنه این شنودها تا شرق آسیا هم پیش رفته است. این خبر را روز گذشته خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش کرد. بنا به گزارش این خبرگزاری، آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ٢٠١١ از ژاپن درخواست کرده بود برای شنود اطلاعات فیبرهای نوری که از این کشور می‌گذرند، همکاری کند.

به این ترتیب آژانس امنیت ملی آمریکا می‌خواسته به اطلاعات فیبرهای نوری منطقه آسیا پاسیفیک، از جمله اطلاعات شخصی کاربران اینترنت دست پیدا کند. خبرگزاری کیودو می‌گوید دسترسی به فیبرهای نوری در محدوده ژاپن به ایالات متحده این امکان را می‌داد تا از چین جاسوسی کند. بنا به گزارش این خبرگزاری، ژاپن درخواست همکاری برای شنود فیبرهای نوری را رد کرده است.

از سوی دیگر، اعلام شنود تلفن 35 نفر از رهبران جهان از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا باعث شده تا بسیاری از کشورها به دنبال شفاف سازی در این زمینه باشند. در همین راستا، یکی از مقام‌های کره جنوبی گفت سئول از نزدیک این مساله را پیگیری می‌کند و خواستار پاسخی قاطع است تا مشخص شود آیا از پارک گئون‌های، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی نیز جاسوسی شده است یا خیر. وی گفت، سئول تاکنون هیچ پاسخی در این رابطه از سوی واشنگتن دریافت نکرده است.

در همین حال گفته می‌شود براساس مجموعه‌ای از گزارش‌ها و فایل‌های محرمانه دولتی فاش شده، طی ماه ژانویه 2013 نزدیک به 124.8 میلیارد تماس تلفنی در سراسر جهان توسط آمریکایی‌ها شنود شده است. براساس این گزارش، در حالی که اکثر شنود این تماس‌ها در خاورمیانه بوده است، حدود سه میلیارد نیز در خود آمریکا صورت گرفته است. کریپتوم، سایتی که اسناد دولتی و شرکت‌ها را پست می‌کند، اسناد گوناگونی را ترکیب کرده است و گزارش می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا، 21.98 میلیارد تماس تلفنی را در کشور افغانستان، 12.76 میلیارد تماس تلفنی در پاکستان، 7.8 میلیارد تماس تلفنی در عراق، 7.8 میلیارد تماس تلفنی در عربستان سعودی، 1.9 میلیارد تماس تلفنی در مصر، 1.73 میلیارد تماس تلفنی در ایران و 1.6 میلیارد تماس تلفنی در اردن را به صورت مخفیانه مورد شنود قرار داده است.

دفاع آمریکایی‌ها از جاسوسی‌ها

طی این مدت که موضوع جاسوسی‌های آمریکا مطرح شده است، مقامات واشنگتن پاسخ روشن و واضحی نسبت به این موضوع نداشته‌اند. تنها واکنش آنها تا روز گذشته نسبت به این موضوع این بود که جاسوسی‌‌های صورت گرفته امری عادی است و بیشتر مربوط به کشورهایی همچون روسیه، چین و ایران بوده است. حال یکی از سناتورهای آمریکا به جای توضیح، از این اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا دفاع می‌کند.

به گزارش پرس‌تی‌وی، مایک راجرز، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت میشیگان آمریکا که رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس است اظهار کرد اگر شهروندان فرانسوی دقیقا می‌دانستند این اقدام به چه دلیلی است، جشن و سرور بر پا می‌کردند.

این اقدام کار خوبی است و فرانسویان را در امنیت نگه می‌دارد؛ این اقدام به هم‌پیمانان اروپایی ما امنیت می‌دهد. این نماینده کنگره آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان خشم دولت‌های خارجی از برنامه جاسوسی آمریکا از مردم و سیاستمداران را «غیردوستانه» توصیف کرد. رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا همچنین از دولت‌های اروپایی انتقاد کرده و گفت آنها به اندازه کافی بر سازمان‌های اطلاعاتی خود اشراف ندارند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها