والیبال باشگاه‌های جهان در یک نگاه

تقابل کاله جوان شده با فوق ستاره‌های دنیا

والیبال باشگاه‌های جهان یکی دیگر از اقدامات به یاد ماندنی روبن اگوستا، رئیس پیشین فدراسیون جهانی والیبال است که بسیاری آن را به جام جهانی کوچک تشبیه کرده‌اند.
کد خبر: ۶۰۶۵۵۳

هدف از راه‌اندازی چنین مسابقاتی تشویق باشگاه‌ها و سرمایه‌گذارها در زمینه والیبال حرفه‌ای بود و اتفاقا مثل بیشتر دور‌اندیشی‌های fivb ماندگار از آب درآمد، هرچند ترافیک مسابقاتی زیاد در گستره بین‌المللی و هزینه بالای جوایز دلاری باعث شد از سال 1992 تا 2009 به مدت 17 سال برگزاری این جشنواره متوقف شود، اما با پیشگامی قطری‌ها که به مدت سه دوره امتیاز جام باشگاه‌های جهان را خریده بود، بار دیگر کاروان باشگاه‌های جهان به حرکت در‌آمد.

مسابقات باشگاه‌های جهان برای نخستین بار سال 1989 در پارمای ایتالیا استارت خورد، ولی برای ما این مسابقات از سال 2009 آغاز شد که پیکان قهرمان و نماینده آسیا شد. پیکانی‌ها در دو دوره مشارکت خود یک مدال برنز کسب کرده‌اند که مثل الماس در ویترین افتخارات والیبال ما می‌درخشد. خودروسازان سال 2010 در حساس‌ترین بازی مرحله نیمه نهایی با غلبه بر بولیوار آرژانتین سوم شدند و بالاتر از دینامو مسکو روسیه، العربی قطر، الاهلی مصر و پال‌میچل آمریکا ایستادند. مربی پال‌میچل، گاری ساتو سرمربی کنونی تیم ملی ژاپن بود. تیم پیکان در مسابقات ضربدری در شرایطی که دو ست اول را به آرژانتین باخته بود در سه ست بعدی به لطف پاس‌های تیز و فریبنده امیر حسینی و حملات سید‌مهدی بازارگرد و محمد موسوی عراقی برنده شد. موسوی، جایزه بهترین دفاع روی تور باشگاه‌های جهان را گرفت و بازارگرد و امیر حسینی نیز در پست خود نفر دوم شدند. قطری‌ها 780 هزار دلار جوایز نقدی بین تیم‌ها توزیع کردند و در پذیرایی از هفت تیم آقایان و بانوان سنگ تمام گذاشتند. در تاریخ پیدایش این رقابت‌ها تیم‌های مکزیکو نو پارما (دو بار)، میلانو (دو بار)، راونا و ترینتینو ایتالیا (چهار بار) قهرمان شدند و بالاترین سهم آسیایی‌ها نیز همان مقام سوم پیکان بود، چراکه تیم‌های سانگ موی کره جنوبی، تایوان پاورز (تایپه)، هیروشیما و نیپون استیل ژاپن هرگز جزو چهار تیم برتر نشده بودند. ایران در دوره قبل این بازی‌ها نماینده نداشت، چرا که کاله در شانگ‌های چین سوم شده بود و الریان قطر که با هرناندز کوبایی بازی می‌کرد در رده پنجم ایستاد و حالا در سومین حضور ایرانیان کاله با در دست داشتن کاپ قهرمانی راهی شهر یتیم برزیل شده است.

کاله که موفق نشد ملی پوشانی چون حمزه زرینی، عادل غلامی و فرهاد ظریف را با خود همراه سازد، با تیمی که نیمی از آن را بازیکنان مورد نظر فدراسیون تشکیل داده‌اند در نهمین دوره جام باشگاه‌های جهان شرکت کرده است. پاسورها: صابر نریمان و فرهاد سال افزون، سرعتی‌ها: ولی علیپور، علیرضا جدیدی و علیرضا نادی کاپیتان قدرتی‌ها: میلاد عبادی‌پور، سیدعلی سجادی و مجتبی میرزاجانپور، قطر پاسورها: جواد حسین‌آبادی و رضا قراء، لیبرو: ناصر رحیمی‌پناه

نگاهی گذرا به حریفان کاله

پاناسونیک ژاپن: این تیم سوای شیمیزو و فوکوزاوا بازیکنان سرشناس خود، بازیکن نامدار برزیلی آمارال دانته را هم استخدام کرده است.

ترینتینوی ایتالیا: این تیم امانوئل بیرلی و جیا کومو سن سینی ملی‌پوشان ایتالیا، تسوتان سوکولوف (تیم ملی بلغارستان)، دیوید سابو (مجارستان) و دیوید ساکسو (پاسور تیم ملی آمریکا) را دارد و یک تیم چند ملیتی به تمام معنی است.

یوپی آن آرژانتین: جوس جورج سوزا (برزیل)، تئو لوپز (برزیل)، وامیان گونزالس (تیم ملی آرژانتین) و بوگان الکساندرو (صربستان) را در ترکیب دارد. بیشتر بازیکنان بومی آرژانتین عضو تیم ملی کشورشان بوده یا هستند.

بدون تردید تیم جوان کاله در مصاف با این تیم‌ها کار دشواری خواهد داشت.

برنامه دیدارهای کاله

23 مهر ماه: کاله ـ ترینتینوی ایتالیا

24 مهر ماه: کاله ـ پاناسونیک ژاپن

25 مهر ماه: کاله ـ یوپی ان آرژانتین

تیم‌های کروزیروی برزیل، دینامو مسکوی (قهرمان اروپا)، اسفاکس تونس و لارومانای دومینیکن در گروه دیگر حضور دارند. از دور مقدماتی مسابقات دو تیم برتر هر گروه به مرحله نیمه نهایی صعود خواهند کرد.

جمشید حمیدی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها