کد خبر: ۵۹۷۱۹۶
پول در فوتبال همیشه جادو نمی کند

نقل و انتقالات بازیکنان، مقطع زمانی بسیار جذابی است که معمولا پس از پایان فصل‌های لیگ‌های فوتبال در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد.

دراین مقطع زمانی، باشگاه‌های مختلف فوتبال بنابر نیاز و البته بودجه‌ای که در اختیار دارند به خرید و فروش بازیکنان می‌پردازند. انتقال یک بازیکن از یک باشگاه به باشگاه دیگر همیشه برای هواداران فوتبال جذاب بوده و است. در تاریخ نقل و انتقالات که نبض موفقیت باشگاه‌های بزرگ در آن می‌تپد همواره اتفاق‌های بزرگی افتاده است، از شکستن رکورد گران‌ترین بازیکن تاریخ تا انتقال جنجالی یک بازیکن به تیم رقیب. با وجود همه سر و صداهایی که برخی جابه‌جایی‌ها به دنبال خود دارد و اشتیاق و حرارتی که پیرامون آن به‌وجود می‌آید همیشه همه چیز مطابق میل باشگاه پیش نمی‌رود.‌بازیکنی که قرار بود در تیم جدیدش فراتر از یک ستاره ظاهر شود، گاهی در حد یک بازیکن درجه 2 هم نیست. در تاریخ فوتبال نمونه‌های زیادی از این انتقالات پرسروصدا اما بی‌فرجام و سراسر ناکامی وجود داشته است. آنچه در ادامه می‌آید معرفی بدترین و افتضاح‌ترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال دنیاست، انتقالاتی که با قراردادهای مالی سنگینی انجام شد، اما سرانجامی جز ضرر نداشت تا ثابت شود در فوتبال پول حرف اول را نمی‌زند.

‌ علی دیا (انتقال به ساوتهمپتون سال 1996)

باشگاه ساوتهمپتون، سال 1996 با خرید علی دیا نه‌تنها بدترین خرید تمام دوران فوتبال را انجام داد که احمقانه‌ترین خرید فوتبالی را نیز به نام خود کرد. در این سال ساوتهمپتون، باشگاه قدیمی و معتبر انگلیسی که ‌اکنون هم در لیگ برتر حضور دارد، بازیکنی سیه‌چرده به نام علی دیا را خرید. دیا خود را پسرعموی ژرژ وه آ، فوتبالیست مشهور لیبریایی که یک بار هم بهترین بازیکن سال جهان شد معرفی کرد. جرمی سونس، سرمربی وقت ساوتهمپتون که ساده‌لوح‌ترین مربی تاریخ فوتبال هم شناخته می‌شود از سوی کسی که خود را ژرژ وه آ معرفی می‌کرد، تماسی تلفنی داشت. وه‌آی تقلبی به سرمربی وقت ساوتهمپتون گفت علی دیا، پسرعموی سنگالی‌اش استعداد شگرفی در فوتبال دارد و از خرید او بسیار منتفع خواهند شد. سرمربی ذوق‌زده و البته بشدت ساده‌لوح ساوتهمپتون بسرعت این موضوع را با سران باشگاه در میان گذاشت تا دیا جذب این باشگاه شود. سونس هرگز از خود نپرسید وه آ که اهل لیبریاست چطور یک پسرعموی سنگالی دارد؟! گذشت زمان ثابت کرد او نه پسرعموی ژرژ وه آی شهیر است و نه در پاری سن ژرمن سابقه بازی دارد. او در یک فصل حضور خود در ساوتهمپتون هیچ کار خاصی نکرد و شواهد حاکی از آن است که این بازیکن حتی بغل پا زدن هم بلد نبوده است. نام علی دیا که در پی آن انتقال تقلبی پولدار شد در صدر بدترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال قرار دارد.

فرناندو تورس (سال 2011 از لیورپول به چلسی)

فرناندو تورس، این فوتبالیست محبوب اسپانیایی، آینده و مقبولیت خود را با یک انتقال بد به باشگاه چلسی از بین برد. تورس در لیورپول به بازیکن بسیار محبوبی در انگلیس تبدیل شده بود، اما وسوسه‌های مالی او را سال 2011 به چلسی کشاند تا بدترین دوران فوتبالی خود را آغاز کند. تورس در این سال با یک قرارداد 40 میلیون پوندی تبدیل به گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال انگلیس شد، اما این بازیکن گرانقیمت در چلسی حتی یک گلزن درجه 2 هم نبود. فرصت‌های گلزنی که این اسپانیایی در چلسی از دست داد همه را انگشت به دهان می‌کرد. او بدترین خرید باشگاه چلسی و بدترین خرید تاریخ لیگ برتر انگلیس به شمار می‌رود. تورس که هنوز هم در چلسی بازی می‌کند در جایگاه دوم بدترین خریدهای تاریخ فوتبال دنیا قرار گرفته است.

جاناتان وودگیت (سال 2004 از نیوکاسل به رئال مادرید)

روزنامه مارکا از انتقال جاناتان وودگیت انگلیسی از نیوکاسل به رئال مادرید به‌عنوان بدترین خرید فوتبالی قرن 21 یاد می‌کند. این مدافع، سال 2004 با یک انتقال 13.4 میلیون پوندی از نیوکاسل به رئال مادرید پیوست، اما به محض پیوستن به رئال مادرید مصدوم و یک سال خانه نشین شد. این مدافع پس از بازگشت به میادین در یکی از دیدارهای رئال مادرید مقابل آتلتیک بیلبائو به میدان رفت اما او در این دیدار کاری کرد که هرگز فراموش نمی‌شود. وودگیت در این دیدار یک گل به تیم خودش زد و با دریافت کارت قرمز اخراج هم شد. رئال مادرید او را به‌طور قرضی به میدلزبورو فرستاد و هرگز هم او را پس نگرفت! وودگیت در زمان حضور خود فقط 9 بار برای رئال بازی کرد تا سومین انتقال افتضاح تاریخ فوتبال دنیا لقب بگیرد.

زلاتان ابراهیموویچ (سال 2009 از اینترمیلان به بارسلونا)

زلاتان ابراهیموویچ یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازیکنان چند سال اخیر فوتبال است، اما همین بازیکن چهارمین نقل و انتقال بد تاریخ فوتبال را به نام خود کرده است. بارسلونایی‌ها با خرید این بازیکن از اینترمیلان بدترین کار ممکن را انجام دادند. ابراهیموویچ سال 2009 با یک قرارداد نجومی بالغ بر 49.5 میلیون یورو از اینتر به بارسا پیوست، البته بارسایی‌های ذوق زده برای این خرید، ساموئل اتوئو مهاجم گلزن و تکنیکی خود را هم به‌عنوان بخشی از این قرارداد اشتباه به تیم ایتالیایی دادند. اما فکر می‌کنید زلاتان که به ازایش 49.5 میلیون یورو پرداخت شد و اتوئو هم به‌عنوان بخشی از قرارداد او از دست بارسلونا رفت چه کاری برای این تیم اسپانیایی انجام داد؟ هیچ! او تنها یک فصل کم‌فروغ را در این تیم پشت سر گذاشت و در بیشتر مواقع دیگر یا مصدوم بود یا ناآماده. بارسا این خرید افتضاح خود را در ازای 24 میلیون یورو به آث میلان فروخت.

اندی کارول (سال 2011 از نیوکاسل به لیورپول)

در فهرست بدترین و البته احمقانه‌ترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال دنیا باز هم پای باشگاه‌های نیوکاسل و لیورپول انگلیس در میان است. نیوکاسل، سال 2011 اندی کارول مهاجم خود را در ازای 35 میلیون پوند به لیورپول فروخت. دالگلیش، سرمربی لیورپول این انتقال را بسیار ستود و کارول را بازیکنی معرفی کرد که می‌تواند در این تیم بندرنشین جایگاهی همانند استیون جرارد پیدا کند. او حتی فراتر از این رفت و کارول را باارزش‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال لیگ برتر معرفی کرد و اظهار داشت کارول ارزش این را دارد که یک تیم در اختیار او باشد. اما کارول در لیورپول حتی یک بازیکن درجه 2 هم نبود. بازیکنی که به گفته دالگلیش می‌توانست باارزش‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال لیگ برتر باشد در 44 بازی لیگ برتری خود، فقط شش گل زد و بعد از آن سریع عذرش خواسته شد و به‌طور قرضی به وستهام رفت. جالب است بدانید لیورپول بدترین بازیکن تاریخ فوتبال خود را با پولی خرید که حاصل از فروش فرناندو تورس به چلسی بود، یعنی همان بازیکنی که در رده دوم بدترین خرید تاریخ قرار دارد!

رابی کین (سال 2008 از تاتنهام به لیورپول و سال 2000 از کاونتری به اینترمیلان)

انتقال رابی کین ایرلندی، سال 2008 از تاتنهام به لیورپول در ازای 20.3 میلیون پوند ششمین خرید افتضاح تاریخ نقل و انتقالات است. کین در ازای پول کلانی که دریافت کرد به‌دلایلی همچون مصدومیت و ناآمادگی تنها 19 بار برای لیورپول بازی کرد و در نهایت با 12 میلیون پوند دوباره به تاتنهام فروخته شد؛ این یعنی یک ضرر هشت میلیون پوندی برای لیورپولی که در زمینه خرید بازیکنان ناکارآمد و به دردنخور سابقه‌ای طولانی دارد. کین در اینجا در رده ششم بدترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال قرار دارد اما خیلی جالب است بدانید در رده هفتم بدترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال باز هم نام رابی کین قرار دارد. بازیکنی که سال 2000 با 13 میلیون پوند از کاونتری به اینترمیلان رفت، اما کارنامه‌ای بسیار بد به دلیل ناآمادگی خود بر جای گذاشت. با وجود این، عملکرد ضعیف این بازیکن باعث نشد تیم‌های دیگر مشتری او نشوند. همان‌طور که اشاره شد او سال 2008 از تاتنهام به لیورپول رفت و با این انتقال بی‌فرجام عذرش سریع خواسته شد. رابی کین مفتخر است رده‌های ششم و هفتم بدترین خریدهای تاریخ را با هم در اختیار داشته باشد.

ماسیمو تایبی ( سال 1999 از ونیز به منچستریونایتد)

انتقال 4.5 میلیون پوندی این دروازه‌بان ایتالیایی از ونیز به منچستریونایتد که سال 1999 اتفاق افتاد در رده هشتم بدترین خرید‌های تاریخ قرار دارد. پس از کناره‌گیری پیتراشمایکل دانمارکی از فوتبال، منچستریونایتد هرگز نتوانست جانشین مناسبی برای او پیدا کند، در واقع بیشتر دروازه‌بانانی که این باشگاه انگلیسی به‌عنوان جانشینان اشمایکل خرید یکی از یکی بدتر بودند که تایبی در صدر آنها قرار دارد. او برای منچستریونایتد فقط چهار بار بازی کرد و در این چهار بار تا آنجا که توانست گل خورد.

وینستون ‌بوگارد ‌(سال ‌2000‌ از ‌بارسلونا ‌به‌ چلسی)

این مدافع هلندی، سال 2000 با انتقال از بارسلونا به چلسی نهمین خرید وحشتناک تاریخ فوتبال لقب گرفت. بوگارد تقریبا مجانی به چلسی پیوست، اما همین هم باعث نشد در زمره بدترین انتقالات تاریخ جای نگیرد. تنها یک هفته پس از این‌که او به چلسی پیوست کلودیو رانیری، سرمربی وقت چلسی اعلام کرد نیازی به این مدافع هلندی ندارد،اما بوگارد برای ماندن اصرار کرد. او در چهار سال حضور خود در چلسی تنها 9 بار به میدان رفت که این آمار او با زمانی که در بارسا بازی می‌کرد و 41 بار در دو فصل به میدان رفت قابل مقایسه نیست. او پس از پایان حضور غم‌انگیزش در چلسی خود را بازنشسته کرد.

پل گاسکویین ‌(سال 1988 از نیوکاسل به تاتنهام)

بار دیگر نیوکاسل و بار دیگر دست‌داشتن در یکی از بدترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال. پل گاسکویین شهیر، سال 1988 در ازای دو میلیون پوند از نیوکاسل به تاتنهام رفت. او البته می‌توانست به منچستر برود، تیمی که سرسختانه به‌دنبال او بود اما گاسکویین ناآرام‌تر و غیرمنطقی‌تر از آن بود که به چنین پیشنهاد بزرگی فکر کند. او در تاتنهام بسیار بد و ناآرام ظاهر شد و در دوران حضورش در این تیم به دام مشروبات الکلی افتاد. فرگوسن یک بار گفت اگر گاسکویین به جای تاتنهام، منچستر را انتخاب می‌کرد هرگز به حال و روز کنونی نمی‌افتاد و فوتبال نابش از بین نمی‌رفت.

بدترین‌های آینده!

تونی کاته (سال 1988 از وستهام به اورتون)، دنیلسون برزیلی (سال 98 از سائوپائولو به رئال بتیس) و آدریان موتو (سال 2003 از پارما به چلسی) دیگر خرید‌های بد و افتضاح تاریخ نقل و انتقالات بوده‌ است که در رده‌های یازدهم تا سیزدهم بدترین‌ها جای گرفته‌اند. اکنون گرث بیل با یک قرارداد پرسر و صدای 85 میلیون پوندی از تاتنهام به رئال پیوسته است و فالکائو، نیمار و کاوانی هر کدام با قراردادهایی بالای 50 میلیون یورو به موناکو، بارسلونا و پاری سن ژرمن پیوسته‌اند. این در حالی است که انتقادهای زیادی نسبت به مبلغ بالای قرارداد آنها می‌شود و بسیاری بر این عقیده‌اند این بازیکنان در حدی نیستند که چنین پول‌هایی بگیرند.

آیا این بازیکنان هم قرار است در فهرست بدترین خریدهای تاریخ فوتبال قرار بگیرند؟ گذشت زمان این موضوع را ثابت می‌کند.

bleacherreport /‌ مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها