صبح روز پنجشنبه خانه سینما با وعده رئیس سازمان سینمایی مبنی بر جمع شدن همه اهالی سینما زیر یک سقف بازگشایی شد، اما فقط چند ساعت پس از آن‌که کلید حجت‌الله ایوبی در قفل خانه سینما چرخید، طیفی از سینماگران جلسه را ترک کردند و بعد از آن هم در گفت‌و‌گوهایی این بازگشایی را خیانت، لابی‌گری و تشویق متخلفان تعبیر کردند.
کد خبر: ۵۹۶۷۱۵

به گزارش جام‌جم، همزمان با روز ملی سینما و بر اساس توافقاتی که با گروه‌های مختلف سینمایی انجام شده بود، بالاخره پس از دو سال خانه سینما بازگشایی شد و حجت‌الله ایوبی همراه با عزت‌الله انتظامی وارد خانه معروف و جنجالی خیابان سمنان تهران شدند و البته در کنار آنها چهره‌هایی ازجمله بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی، کیومرث پوراحمد، گلاب آدینه، امین تارخ، مهدی فخیم‌زاده، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، علیرضا خمسه، رامبد جوان و مسعود رایگان نیز به چشم می‌خورد.

صحبت‌های ایوبی

حجت‌الله ایوبی در مراسم بازگشایی و نشست خبری پس از آن، صحبت‌های متفاوت و گاه تند و تیزی انجام داد، از وکیل شیطان معرفی کردن «الیزابت کوتان‌پیر» وکیلی که در دوره جواد شمقدری قرار بود کار شکایت از فیلم «آرگو» را پیگیری کند تا پاسخ عجیب او به پرسش خبرنگاران درباره استفاده از کارگردان فیلم ضدایرانی «یک خانواده محترم» در مجموعه سازمان سینمایی که گفت: اگر مدیری خلاف جمهوری اسلامی فیلم بسازد آیا نباید از او استفاده کرد؟

ایوبی در مراسم بازگشایی خانه سینما ابتدا از همه اهالی سینما که در این مراسم حاضر شدند، تشکر کرد و گفت: از امروز (بیست‌ویکم شهریور) خانه سینما با حکم آقای علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازگشایی می‌شود و با امضای این حکم، ازسرگیری فعالیت‌های این نهاد صنفی قانونی و رسمی خواهد بود.

او افزود: برای من بسیار راهگشا خواهد بود که از آغاز کارم، یک خانه سینمای قدرتمند وجود داشته باشد و بتواند بازوان اجرایی قدرتمندی برای ما باشد.

ایوبی تاکید کرد: هنر یک حکومت این است که مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نگه دارد و نگذارد آنها به مسائلی سیاسی تبدیل شوند. این خانه کوچک که امروز در آن نشسته‌اید مساله کوچکی بود که بتدریج خودش را به فضای سیاسی کشور تحمیل کرد. وقتی مساله‌ای فرهنگی، سیاسی می‌شود یعنی در آن بی‌تدبیری صورت گرفته و خوب مدیریت نشده است.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به چالش‌های گذشته در حوزه هنر هفتم اشاره کرد و گفت: اگر برای یک فیلم بخواهیم پروانه‌ای صادر کنیم باید بسیار بادقت باشد تا بتوان پای آن ایستاد و مطمئن باشید ما قطعا چنین خواهیم کرد.

ایوبی در ادامه درباره روند جدید ادامه کار خانه سینما هم افزود: خانه سینما تا زمان تشکیل مجمع عمومی با حضور هیات‌مدیره فعلی و اصناف و نظارت ناظران سازمان سینمایی و وزارت ارشاد دایر خواهد شد.

او در مورد اشخاصی مانند محمد آفریده، کارگردان فیلم «یک خانواده محترم» که زمزمه‌هایی درباره همکاری او با سازمان سینمایی شنیده می‌شود هم گفت: اگر مدیر دست‌پاکی در همین انقلاب پا گرفته و بدون دست‌درازی به بیت‌المال پیشرفت کرده و در این میان فیلم بدی هم ساخته نباید آنها را حذف کنیم. ایوبی اظهار کرد: بر اساس جذب حداکثری اعتقاد داریم که اگر مدیری فیلمی خلاف با جمهوری اسلامی بسازد آیا نباید از او استفاده کرد؟

ایوبی درباره حضور وکیل فرانسوی برای پیگیری پرونده شکایت از هالیوود و فیلم «آرگو» هم گفت: این خانم که به عقیده من وکیل شیطان است هیچ قرارداد رسمی با دولت ایران ندارد و به همین دلیل ما هیچ پولی به ایشان پرداخت نخواهیم کرد.

از حاشیه‌های بازگشایی خانه سینما ترک جلسه توسط حبیب‌الله کاسه‌ساز، رئیس هیات‌مدیره اصناف قانونی و خانه سینمایی ایرانیان بود که لحظاتی پس از او جمال شورجه نیز این مراسم را ترک کرد.

انتقادهای تند و تیز

پس از این مراسم ابتدا هیات‌مدیره و مدیرعامل پیشین خانه سینما طی نامه‌ای خطاب به علی جنتی از وی برای حل مشکل خانه سینما به همت رئیس سازمان سینمایی تشکر کردند و از طرفی دیگر اتحادیه تهیه‌کنندگان با انتشار یک بیانیه و اعلام تحریم جشن روز ملی سینما که جمعه‌شب برگزار شد، ‌اعلام کرد: «بوی تعفن دورویی تمام فضای سینما را برداشته است. تسخیرکنندگان بیست و چندساله سینما، چون اختاپوس بر ساختمان پوسیده خانه سینما چنگ انداخته‌اند و ظاهرا مدیران ناآگاه، گرسنگی مزمن اهالی سینما را به بازی گرفته‌اند.»

جمال شورجه هم در گفت‌وگو با شبکه خبری سینمای ایران با بیان این‌که آقای ایوبی به قول و قرارها پایبند نبود، گفت: صحبت‌های ایشان باعث سوءتفاهماتی شد که نیاز دارد تا ایشان توضیحات تکمیلی در این مورد بدهند.

او افزود: وضع ورود آقای ایوبی و نوع چیدمان صندلی‌ها و حضور هیات‌مدیره خانه سینمای پیشین در کنار ایشان و رفتار غیرعادلانه آنها با طیف‌های مختلف سینمایی حواشی‌ای را ایجاد کرد که به بی‌احترامی به برخی پیشکسوتان سینما انجامید.

سیدضیاء هاشمی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما هم در صحبت‌های تندی گفت: به طور قطع ایوبی خیانت و برخلاف آنچه که گفته بود عمل کرد و یک گروه رانت‌خوارانه را که قریب 20 و چند سال خانه سینما را گروگان گرفته‌اند با یک لابی احمقانه دوباره بر سر کار نشاند و به صورت کثیف وارد این بازی کرد. متاسفانه این خانه دوباره به دست فتنه‌گران افتاد. باید تا روزهای آینده منتظر ماند و دید تا حجت‌الله ایوبی چه پاسخی برای منتقدانش خواهد داشت و آیا می‌تواند با تدبیری جنجال خانه سینما را به پایان برساند و همان طور که پیش از این وعده داده بود همه اهالی سینما را زیر یک سقف جمع کند یا خیر؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها