خشونت، ضرب و جرح، دشنام و مرگ؛ اینها چیزهایی هستند که داوران فوتبال در سراسر دنیا دیده‌اند و لمس کرده‌اند. تعداد زیادی از داوران دنیا (از جمله داوران ایرانی) بارها با دشنام و توهین مورد خطاب بازیکنان، مربیان و تماشاگران قرار گرفته‌اند، اما در فوتبال دنیا داوران نگونبختی وجود دارند که اتفاقات خیلی بدتر از دشنام را تجربه کرده‌اند.
کد خبر: ۵۹۵۷۱۲
داوران، قربانیان بزرگ مستطیل سبز

از دشنام و توهین‌های مختلف که بگذریم، به ضرب و جرح می‌رسیم و سرانجام پس از ضرب و جرح، نوبت به مرگ می‌رسد. تراژدی‌های وحشتناک قتل داور برزیلی یا داور آمریکایی هنوز پشت داوران را می‌لرزاند. در فوتبال، داوران به مظلوم‌ترین قشر تبدیل شده‌اند، آنها حتی اگر کار قضاوت خود را بدرستی انجام داده باشند، باز هم در بسیاری مواقع مقصر شکست یک تیم معرفی می‌شوند. در فوتبال هنوز دیوار داوران از همه کوتاه‌تر است و بسیاری از ضعف‌های فنی، کم‌کاری، نداشتن دانش مربیگری و بسیاری کاستی‌های دیگر پشت داوران پنهان می‌شود. داوران هر چند برخی اوقات با اشتباهاتشان نتیجه یک دیدار را به کلی تغییر می‌دهند، اما در بسیاری مواقع نیز مظلوم واقع می‌شوند.

پنالتی، داور را به کما برد

قتل داور آمریکایی سر و صدای ​ زیادی در فوتبال آمریکا بر پا کرد. این داور چهل و شش ساله به دست نوجوان هفده ساله خشمگین به قتل رسید. ماجرا این است که مسابقه فوتبالی در رده سنی نوجوانان در یوتای آمریکا برگزار شد. در جریان این بازی ریکاردو پورتیلو، داور این دیدار پس از این‌که یک پنالتی گرفت یکی از بازیکنان خشمگین تیمی که به ضررش پنالتی گرفته شده بود به طرف این داور حمله کرد و با مشت محکم به صورتش کوبید. همین ضربه مشت آن داور را به کما برد. این داور سه هفته در کما بود و بعد از این مدت در گذشت. قتل این داور نگونبخت که سه فرزند دختر هم داشت، بشدت احساسات را جریحه‌دار کرد. جالب اینجاست که نوجوان هفده ساله‌ای که این داور را به قتل رساند قرار است فقط به سه سال زندان محکوم شود، البته او اکنون به دارالتادیب منتقل شده و قرار است مدت حبس را هیات قضایی دیگر تعیین کند.

گردن زدن داور در برزیل

فاجعه وحشتناک‌تر و بدتر دو ماه پیش در برزیل رقم خورد. در آن زمان اتفاقی برای داور افتاد که هرگز در تاریخ فوتبال دنیا سابقه نداشته است. اخراج ساده، فاجعه را رقم زد. در شمال شرقی برزیل مسابقه فوتبال در رده آماتورها برگزار شد که در آن، داور این دیدار اتاویو جوردائو داسیلوا‌ی، بیست ساله یکی از بازیکنان را اخراج کرد، اما این بازیکن سی ساله که دی سانتوس نام داشت از بیرون رفتن از زمین بازی خودداری کرد. پس از این اتفاق درگیری لفظی شدیدی بین داور و بازیکن اخراجی پیش آمد که به دنبال بالا گرفتن دعوا داور چاقویی را از جیب خود درآورد و بازیکن اخراجی را چاقو زد. این بازیکن در راه انتقال به بیمارستان درگذشت، اما این پایان فاجعه نبود. گروهی از هواداران و اقوام بازیکن مقتول پس از دیدن ‌صحنه به درون زمین هجوم آوردند. این گروه دست و پای داور را با طناب بستند و او را به شیوه‌ای بسیار خشونت‌آمیز به قتل رساندند و سر بریده‌اش را روی تکه چوبی در وسط زمین فوتبال گذاشتند. این گروه خشن، داور را پیش از سر بریدن حسابی مورد شکنجه قرار دادند و وی را با سنگ زدند. مهاجمان حتی پاهای این داور نگونبخت را که البته خود مرتکب قتل بازیکنی شده بود، بریدند. پرونده چندش‌آورترین قتل مربوط به فوتبال همچنان باز است. این بدترین و وحشیانه‌ترین حمله‌ای بوده که در تاریخ فوتبال به داور شده است.

نمونه‌های خارجی

بتازگی در پاراگوئه داوری بشدت مورد ضرب و جرح قرار گرفت. تصاویر مربوط به کتک‌زدن داور کلمبیایی در جریان یکی از دیدارهای لیگ این کشور هنوز پربیننده است. در بولیوی نیز تماشاگران، داور را تا سرحد مرگ کتک زدند. در نیجریه هم داور پس از این‌که از سوی بازیکنان تیمی که به ضررشان ضربه پنالتی گرفته بود، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به دلیل شکستگی جمجمه و دنده در بیمارستان بستری شد. کتک‌خوردن داوری در لیتوانی به دست سرمربی تیم نیز سر و صدای زیادی کرد. داوران در بسیاری از نقاط دنیا کتک می‌خورند، چون شاید هنوز به‌اندازه کافی حمایت نمی‌شوند و قوانین بازدارنده برای بازیکنان، مربیان و تماشاگران هنوز تقویت شده نیست.

داوران کتک می‌خورند، ناسزا می‌شنوند و حتی به کام مرگ فرو می‌روند! چون هنوز خیلی‌ آنها را مقصر شکست تیم خود می‌دانند یا این‌که اعتقاد دارند این داوران بیهوده پنالتی گرفته‌ و بیهوده یک بازیکن را اخراج کرده‌اند. لازم به توضیح جامع و کامل نیست که حمله به داوران و کتک‌زدن آنها بیشتر در کشورهایی اتفاق می‌افتد که فوتبال چندان پیشرفته‌ای ندارند. بله، داوران هنوز مورد حمله فیزیکی و لفظی قرار می‌گیرند. در همه جای دنیا و در ایران!

خشونت علیه داوران ایرانی

آخرین موردی که به حمله به داور در ایران مربوط می‌شود در جریان لیگ نونهالان اتفاق افتاد. در دیدار راه‌آهن سورینت و باقرشهر از سری رقابت‌های لیگ نونهالان، داور این دیدار یعنی فرخ پارسا‌خو، سرمربی تیم باقرشهر یعنی احمد کارگر را اخراج کرد، اما مربی عصبانی پارساخو را مورد ضرب و شتم شدیدی قرار داد. جالب اینجاست که کارگر پس از کتک‌زدن این داور بسرعت متواری شد. در حالی که واکنش‌های زیادی نسبت به این اتفاق به وجود آمد و بسیاری بر این باور بودند که مربی ضارب باید همیشه محروم شود؛ او فقط به یک سال محرومیت از حضور در فوتبال محکوم شد. البته کتک‌زدن داوران در ایران فقط به این مورد مربوط نمی‌شود. نبود قوانین بازدارنده دو سال پیش به کتک‌خوردن داور منجر شد. بازیکنان و مربیان تیم چوکای تالش این داور را مورد حمله فیزیکی قرار دادند. کتک‌زدن این داور همزمان با ماجرای حرکت غیراخلاقی نصرتی و شیث رضایی اتفاق افتاد. یکی از رسانه‌های انگلیسی با پرداختن به کتک‌زدن داور در ایران به این اشاره کرده بود که خشونت علیه داوران در فوتبال ایرانی خیلی بیشتر از خشونتی است که در انگلیس صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها