مثلث ایران، روسیه و آمریکا نقش اصلی را در حفظ کشتی ایفا کرد

اتحاد جهانی، رمز بقای کشتی در المپیک

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در شرایطی یکشنبه شب به باقی‌ماندن کشتی در بازی‌های المپیک رای داد که این مهم بازتاب جهانی گسترده‌ای در سطح کشورهای صاحب‌نام این ورزش از جمله کشورمان داشت، بازتابی که گویای دیپلماسی قوی این ورزش در ماه‌های گذشته بود.
کد خبر: ۵۹۵۶۴۴

وقتی زمستان سال گذشته کمیته بین‌المللی المپیک، کشتی را از بازی‌های المپیک به طور مشروط کنار گذاشت تا در کنار هفت ورزش دیگر برای حضور در بازی‌های المپیک 2020 و 2024 تلاش کند، موجی از نگرانی کشورهای صاحب‌نام کشتی از جمله ایران، روسیه، آمریکا، ترکیه، بلغارستان، ژاپن و جمهوری آذربایجان را دربرگرفت و البته این خبر مثل ضربه‌ای بر ساقه ورزش ایران بود که ریشه‌هایش را لرزاند، چرا که بیش از 60 درصد مدال‌های ورزش ایران در تاریخ بازی‌های المپیک را کشتی کسب کرده است و حذف آن ضربه جبران‌ناپذیری را بر مجموع ورزش ایران وارد می‌کرد، به همین دلیل بود که در یکی از معدود مقاطع ورزش ایران، همه دست‌اندرکاران و اهالی کشتی یکدل و یکصدا برای حفظ نجات کشتی وارد گود شدند تا در شرایطی که در نشست اردیبهشت ماه در سن پترزبورگ، کشتی پنج رقیب را کنار گذاشته بود یکشنبه شب بیس‌بال و اسکواش را نیز ضربه فنی کرده و با باقی ماندن در المپیک خیال ورزش ایران راحت شود.

ناکامی نادال و فدرر

در جلسه کمیته بین‌المللی المپیک در آرژانتین نمایندگان هر کدام از ورزش‌های کشتی، بیس‌بال و اسکواش در ۳۰ دقیقه برنامه و دلایل خود را برای قرار گرفتن در میان ۲۶ رشته ورزشی المپیک بیان کرده و فیلم‌های تبلیغاتی تهیه شده را نمایش دادند. برای دفاع از اسکواش حتی راجر فدرر و اندی ماری، از قهرمانان تنیس جهان به میدان آمده بودند و از بیس‌بال نیز آنتونیو کاسترو، پسر فیدل کاسترو دفاع می‌کرد؛ اما آنها نتوانستند پشت رشته قدیمی و محبوب ایرانی‌ها را به زمین بزنند، چرا که فیلا تصاویری از رقابت‌های جام‌جهانی کشتی در تهران و استقبال 15 هزار نفری تماشاگران ایرانی از آن رویداد و همچنین تصاویری از رقابت‌های نمادین ایران، روسیه و آمریکا در نیویورک را به نمایش گذاشت.

تلاش چشمگیر مثلث ایران، روسیه و آمریکا

در کنار تلاش‌های گسترده‌ای که برخی کشورهای اروپایی به همراه چین، ژاپن، ترکیه و کشورهای آسیای میانه برای حفظ کشتی انجام دادند، تحلیلگران ورزش بر این عقیده‌اند که تلاش هماهنگ و مشترک ایران، روسیه و آمریکا نقش بسیار مهمی در نجات کشتی ایفا کرد. ورود مقام‌های بلندپایه سیاسی روسیه و آمریکا به این کارزار و برگزاری رقابت نمادین کشتی در آمریکا با حضور کشتی‌گیران این سه کشور از جمله تلاش‌های انجام شده بود. علاوه بر این آمریکایی‌ها با وجود این‌که نیم‌نگاهی هم به حفظ بیس‌بال داشتند، اما تمام‌قد برای دفاع از کشتی وارد گود شده و در این راه سه میلیون دلار نیز هزینه کردند. در این باره بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک کشورمان، بخشی از تلاش انجام شده توسط ایران را به این شرح بیان کرد: ما برای حفظ کشتی بیش از 400 نامه نوشتیم. نامه‌ای به تمام اعضای IOC و یک نامه ویژه به شیخ احمد فرستادیم که گفته بود برای حفظ کشتی حمایت ویژه‌ می‌کند. سعی کردیم به افرادی که در IOC تاثیرگذار هستند نامه بنویسیم و از آنها بخواهیم برای حفظ کشتی کمک کنند.

تمجید ژاگ روگ و خوشحالی لالوویچ

از جمله تلاش‌های انجام شده برای حفظ کشتی برکناری رافائل مارتینیتی از ریاست فیلا و انتخاب نناد لالوویچ صربستانی به عنوان جانشین او بود؛ تغییراتی که گفته می‌شود با خواست IOC انجام شده است. (البته بماند که در انتخابات فیلا نماینده فدراسیون کشتی ایران به مارتینیتی رای داده بود).

به هر حال مجموع این تغییرات هم تاثیر زیادی در نجات کشتی داشت. در این باره ژاگ روگ، رئیس IOC تصریح کرد: کشتی در چندماه گذشته اشتیاق و انعطاف‌پذیری زیادی از خود نشان داد که باید ماندن این رشته در رقابت‌های المپیک را به فیلا تبریک گفت. آنها در چند ماه گذشته انعطاف‌پذیری و تلاش زیادی برای باقی ماندن در المپیک از خود نشان دادند که در این خصوص می‌توان به ارتقا و بهبود این رشته از طریق افزایش سهم زنان و ورزشکاران در تصمیم‌های نهایی کمیته بین‌المللی المپیک اشاره کرد.وی به یکی از دلایل مهم موفقیت کشتی در رقابت با بیس‌بال و اسکواش اشاره و تصریح کرد: تغییر مقررات که به مسابقاتی هیجان انگیزتر، آسان‌تر و قابل درک‌تر برای تماشاگران منجر شد، در حفظ کشتی در المپیک موثر بود.تغییر ساختار و مدیریت فیلا و افزایش تعداد اوزان در مسابقات زنان نیز از دیگر تغییرات مثبت صورت‌گرفته بود.همزمان نناد لالوویچ، رئیس فیلا هم که بابت این موفقیت از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید، گفت: اطمینان می‌دهم که مدرن شدن ورزش ما هم‌اکنون نیز متوقف نمی‌شود. ما به تلاشمان ادامه می‌دهیم تا بهترین یار و شریک جنبش المپیک باشیم.

بازتاب داخلی و خارجی نجات کشتی

به دنبال این مهم رسول خادم، مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد با بیان این‌که باقی‌ماندن کشتی در المپیک حلاوت دیگری برای ایرانیان داشت، گفت: رقابت‌های نمادین کشتی ایران، روسیه و آمریکا در نیویورک که کارکردی فراتر از مرزبندهای‌های سیاسی برای کشتی در جهان داشت بسیار تاثیرگذار بود. علاوه بر این تلاش‌های مدیریتی، سیاسی و اقتصادی کشورهایی نظیر روسیه، ژاپن، آمریکا و چند کشور دیگر نیز در حفظ این رشته در المپیک تاثیر بسزایی داشته است.

در ادامه اظهارنظر برخی مسئولان، کارشناسان و پیشکسوتان ایرانی و خارجی‌ می‌آید:

رضا صالحی‌امیری (سرپرست وزارت ورزش و جوانان): خوشحالم که با دیپلماسی فعال ورزش و از جمله مشارکت کشورهای کشتی‌خیزی چون ایران، روسیه و آمریکا، کمیته بین‌المللی المپیک نیز در نهایت مجاب شد که به استمرار حضور کشتی در بین رشته‌های المپیکی رای بدهد.

جیم شر( پیشکسوت کشتی آمریکا): همچنان برای جذاب شدن کشتی باید تغییرات لازم را در قوانین این ورزش ادامه دهیم.

توماس باخ (نایب‌رئیس آلمانی IOC): کشتی ستون تاریخ المپیک است و سنت‌هایی را در بر دارد که در هیچ رشته دیگری قابل مشاهده نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها