چون که با رادیو کودک سروکارت فتاد...

الان تمامی عرصه‌های علمی و تکنیکی و آموزشی و فنی، تخصصی شده است و حوزه رسانه هم به طور قطع، از این قاعده مستثنا نیست. مثلا در عرصه رسانه فراگیری مثل صداوسیما، امروز تمامی اقشار در هر زمینه‌ای به شبکه تخصصی آن موضوع مراجعه می‌ نمایند.
کد خبر: ۵۹۳۹۳۹
چون که با رادیو کودک سروکارت فتاد...

عده‌ای می‌خواهند ورزش را به صورت تخصصی دنبال کنند، خب بروند رادیو ورزش را گوش بدهند. می‌خواهند بیشتر موسیقی بشنوند، رادیو آوا در خدمت آنهاست.

دوست دارند از اوضاع ترافیکی شهر مطلع شوند، پیچ رادیو را بچرخانند تا برسند به رادیو پیام. جویای اخبار و مسائل حوزه پزشکی هستند،خب بزنند رادیو سلامت. و... الی ماشاءالله شبکات دیگر!...

معاون صدا: «منو» بدم خدمتتون؟...

خبر واصله: «بزودی، کودکان مملکت هم می‌توانند رادیوی خاص خودشان را داشته باشند. رادیو کودک بزودی افتتاح می‌شود و از شش صبح که بچه‌ها بیدار می‌شوند برای مدرسه رفتن، تا 22 و 30 دقیقه شب که باید مسواک بزنند، پدر و مادر را ماچ کنند بروند داخل رختخواب؛ برای گروه سنی آنها برنامه پخش خواهد کرد.» ـ به نقل از منابع موثق

بیت بچگانه:

چون که با کودک سروکارت فتاد

«رادیو کودک» بباید پس گشاد

بسته پیشنهادی: به نظر ما که هر گروه سنی آدمیزادی، از کودک و نوجوان گرفته تا جوان و میانسال و کهنسال، باید صداوسیمای وی‍ژه کارگروه خود را داشته باشند، راه‌اندازی رادیو کودک خیلی به فال نیک گرفته می‌شود. در همین راستا رهنمودهای ارزشمندی داریم:

1 ـ کار فرهنگی: روی کودکان، کارهای زیربنایی فرهنگی و تربیتی بکنیم. مثلا به آنها یاد بدهیم که فقط با گریه، کارهای خود را جلو نبرند. گاهی با یک لبخند شیرین هم می‌توانند به خواسته‌هایشان برسند. تازه، از سوی والدین محترم، دو تا ماچ آبدار هم روش!

2 ـ رویکرد اقتصادی: با رادیو کودک به بچه‌های خود بفهمانیم که فقط یک سال اول را شیر بخورند. بعدش از مشتقات شیر حظ شکم ببرند. این طوری، کلی مصرف شیرخشک و شیرتازه پایین می‌آید. منت گاوها را هم کمتر می‌کشیم. خود نگارنده را به ضرب مالیدن فلفل جات بر سر پستانک پلاستیکی، در سه سالگی از پستانک بازگرفتند. اما الان می‌توان کار فرهنگی کرد.

3 ـ شنوندگان غیرکودک: همه ما یک کودک درون داریم. یک زمانی هم یک بنده خدایی در همین راستا رفته بود پیش روانپزشک و از وی به اصرار درخواست کرده بود که محل اختفای این کودک را در درونش به او نشان بدهد. فلذا بد نیست گاهی بزرگ‌ترها هم رادیو کودک گوش بدهند تا هم با زبان کودکان خود بیشتر آشنا شوند و هم که برخی ویژگی‌های کودک درون خود را مثل صفا و محبت و زلالی و قهرهای یک ساعته و قناعت و پاک بودن دل و.... امثال این خصلت‌های خوب را در خود بازیابی یا به اصطلاح اهل فن، ریکاوری کنند.

4 ـ برخورد غیرکودکانه: درست است که نام این شبکه، رادیو کودک می‌باشد، اما این دلیل آن نمی‌باشد که کسی همچین خیال کند که ساخت برنامه برای آن هم بچه بازی است. دقیقا قضیه برعکس است. همه چی بشدت تخصصی است. آموختن دانش در کودکی، به مانند ایجاد نقش در سنگ است. درست است که منظور این حرف درست، بیشتر جنبه ماندگاری آن علم است؛ اما تشبیه سخت بودن آموزش دانش در کودکی به سخت بودن کندن نقش در سنگ هم درست است. کلا حرف‌های ما درست است. فلذا از کسانی که با حوزه کودک آشنایی ندارند، استفاده نشود. خود کودک ممکن است حواسش نباشد، ولی حواس ما بزرگ‌ترها که هست.تا برسد به بزرگوارترها!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۰
۰
آفرین . مثل همیشه عالی بود.

نیازمندی ها