علی جنتی روز گذشته 4 معاون جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را منصوب کرد

چهره‌های جدید در مهم‌ترین دستگاه فرهنگی‌کشور

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته طی احکامی جداگانه معاون امور هنری، رئیس سازمان سینمایی، رئیس سازمان حج و زیارت و معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه را تغییر داد و افراد جدیدی را در این سمت‌ها منصوب کرد.
کد خبر: ۵۹۱۷۱۶

برهمین اساس علی مرادخانی به جای حمید شاه‌آبادی در معاونت هنری، حجت‌الله ایوبی به جای جواد شمقدری در سازمان سینمایی و سعید اوحدی به جای سیداحمد موسوی در سازمان حج و زیارت از امروز فعالیت خواهند کرد و علی اصغر کاراندیش‌مروستی نیز به عنوان معاون مدیریت و منابع وزارت ارشاد فعالیت خواهد کرد.

گسترش آزادی و تقویت انسجام میان اهالی هنر

به گزارش جام‌جم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی روز گذشته چند چهره جدید را منصوب کرد که همزمان درباره حوزه‌های مختلف فرهنگی همچون مطبوعات، کتاب و سینما مسائلی را مطرح کرد.

جنتی به شبکه خبری العالم گفت: در دولت دکتر حسن روحانی شاهد نوعی شکوفایی در حوزه فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود. وزیر ارشاد افزود: دولت جدید برای گسترش آزادی‌های بیشتر در جامعه مطبوعات تلاش می‌کند. در قانون مطبوعات بر آزادی بیان و نشریات تأکید شده است، لذا هزاران نشریه اعم از روزنامه، هفته‌نامه و فصلنامه منتشر می‌شود. در عین حال قانون برخی خطوط قرمز را ترسیم کرده که طرح آنها در کتاب‌ها و مطبوعات ممنوع است؛ مانند برخی از مسائل غیراخلاقی که به ارزش‌های جامعه ضربه می‌زند، توهین به دیگران، شایعه‌پراکنی و دروغ‌پراکنی؛ لذا ابتدا تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار، به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

او از این‌که ممکن است احیانا تعدادی از روزنامه‌نگاران به‌دلیل برخی تخلف‌های قانونی که مرتکب شده‌اند، در زندان باشند، ابراز تاسف کرد و گفت: امیدواریم با توجه به سیاست‌های دولت جدید بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که عموم خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و نویسندگان، هم در خط قانون حرکت کنند و هم این‌که از فضای بازی که در دوره جدید به وجود آمده، بتوانیم در جهت گسترش مطبوعات و گسترش فضا برای چاپ و انتشار کتاب‌های مفید گام برداریم. جنتی درباره حوزه کتاب هم گفت: برخی خرده‌گیری‌ها در حوزه کتاب در گذشته وجود داشت و احیانا سلیقه‌های شخصی اعمال می‌شد. بنا داریم تا صرفا در چارچوب قانون عمل کنیم و فراتر از قانون نرویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توسعه سینما در دولت یازدهم نیز گفت: اختلاف سلیقه در میان سینماگران امری طبیعی است، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی سینما هدفش تقویت دست‌اندرکاران سینماست تا موفقیت‌های گذشته ادامه یابد و ایران بتواند در جشنواره‌های داخلی و جهانی شرکت و جایزه کسب کند.

در متن حکم جنتی برای حجت‌الله ایوبی خطاب به وی آمده است: «امید می‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود و نیروهای کارآمد و توانمند در رشد و اعتلای سینمای متعهد ایران، تقویت انسجام در حوزه هنر هفتم، ایجاد فرصت‌های جدید برای حضور فعال در جشنواره‌های بین‌المللی، پرورش استعدادهای جوان، حمایت از آثار برجسته سینمایی و بازنگری در ساختار مدیریت سینمایی موفق و موید باشید.»

ایوبی: شرایط فعلی در شأن سینمای ایران نیست

حجت‌اللّه ایوبی از سال ۱۳۸۸ رئیس موسسه فرهنگی سازمان اکو بوده است. وی دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لیون و نیز مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) است.

ایوبی سمت‌هایی چون مدیرکل آموزش دانشگاه امام صادق(ع)، مدیر کل پژوهش‌های سیاسی سازمان صدا و سیما، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور را در کارنامه خود دارد. باتوجه به حاشیه‌های به وجود آمده درباره خانه سینما و اختلافات متعدد سینماگران، ایوبی کار دشواری در سامان دادن اوضاع کنونی سینمای کشور خواهد داشت. ایوبی هم روز گذشته پس از رسانه‌ای شدن حکمش در گفت‌وگو با مهر از همراهی با همه سینماگران برای رساندن سینمای ایران به جایگاه واقعی‌اش در ایران و جهان سخن گفت. وی در ادامه افزود: متاسفانه می‌دانیم که شرایط حاکم بر سینمای ایران مطلوب نیست و سینماگران در این شرایط نمی‌توانند با امنیت خاطر فعالیت‌های سینمایی خود را به انجام برسانند. در واقع وضع کنونی سینما در شأن سینمای ایران نیست.

رئیس سازمان سینمایی گفت: همه تلاش خود را می‌کنم قدم مثبتی در این راه بردارم. در این راه دست یاری به سوی همه سینماگران دراز می‌کنم و از همه دوستداران سینما می‌خواهم که برای به آرامش رسیدن صنعت سینما همراه شوند.

معاونت هنری به کام اهالی موسیقی

از سوی دیگر علی جنتی، در حکم علی مرادخانی به عنوان معاون امور هنری وزارت ارشاد هم آورده است: «امید می‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود و نیروهای کارآمد در رونق بخشیدن به فعالیت‌های هنری، حمایت از تولید آثار و محصولات هنری، تقویت نهادهای صنفی و توسعه حضور فرهنگی هنری ایران در جهان موفق و موید باشید.» علی مرادخانی پیش از این مدیریت موزه موسیقی ایران را به عهده داشته است و در دوره‌ای مدیر کل موسیقی وزارت ارشاد بوده و در تاسیس خانه موسیقی هم پیشگام بوده است.

امروز معارفه رئیس سازمان حج و زیارت

اما سعید اوحدی که از آزادگان دوران جنگ تحمیلی است پیش‌تر مدیریت در امور عمره و عتبات را تجربه کرده است و مدیر عاملی شرکت بزرگ مینو و مدیریت سازمان جهانگردی کشور را بر عهده داشته است.

مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان حج و زیارت هم امروز ساعت 11 صبح قرار است با حضور علی جنتی برگزار شود.

معاونت فرهنگی و مطبوعاتی در انتظار

با مشخص شدن متولیان حوزه سینما، حج و زیارت، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی باید منتظر ماند و دید آیا علی جنتی در روزهای پیش رو این تغییرات را در معاونت فرهنگی(چاپ، کتاب و نشر) و معاونت امور مطبوعاتی ادامه می‌دهد یا این دو معاونت همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها