تاسف برانگیز است که می‌شنویم در جریان یکی از مسابقه‌های لیگ پایه‌ای فوتبال تهران، مربی یک تیم به داور بازی حمله‌ور شده و او را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهد.
کد خبر: ۵۹۰۴۵۳

هر چند که ناهنجاری‌هایی از این دست برای اولین بار نیست که در فوتبال ایران اتفاق می‌افتد، اما این اتفاق آن‌قدر تلخ است که انتظار می‌رود همه دست‌اندرکاران فوتبال از فدراسیون گرفته تا مسئولان هیات تهران، بسیج شده و به حضور این مربی در فوتبال پایان دهند. موضوع از آنجا حساس و تامل‌برانگیز است که این مساله تلخ در فوتبال رده‌های سنی جوان اتفاق افتاده است، جایی که در آن مربی باید الگوی رفتاری بازیکنانش باشد و از همان ابتدا اصول اخلاقی و آیین جوانمردی را به آینده‌سازان فوتبال این مرز و بوم آموزش دهد، اما جلوی چشمان شاگردانش به خود این حق را می‌دهد که با مشت و لگد به جان داور بازی افتاده و او را حسابی مورد ضرب و جرح قرار دهد.

سوال اینجاست که بازیکنان نوجوان از این رفتار مربی‌شان چه برداشتی خواهند داشت و چه درسی از پرخاشگری و بی اخلاقی او خواهند گرفت.

متاسفانه نه تنها در فوتبال ما به مربیان پایه توجه نمی‌شود، بلکه این درد کل ورزش ایران است که نسبت به مربیان رده‌های سنی‌، توجه و حساسیت لازم به خرج داده نمی‌شود تا عده‌ای راه را به اشتباه آمده و مسئولیتی را عهده‌دار شوند که کوچک‌ترین صلاحیتی در آن ندارند. این مساله در شرایطی در ورزش ما جاری است که به‌طور طبیعی باید بهترین مربیان، مسئولیت آموزش رده‌های سنی پایه را در هر رشته‌ای بر عهده بگیرند مربیانی که علی‌الاصول باید خشت اول را محکم بچینند تا اخلاق و منش جوانمردی در میان ورزشکاران نوجوان و جوان شکل بگیرد.

بی‌شک وقتی هیچ نظارتی روی این مساله صورت نمی‌گیرد، هر فردی با هر ویژگی‌ای مربی نونهالان و نوجوانان فوتبال ما می‌شود تا چنین رویکرد اشتباهی، کل فوتبال ما را تحت تاثیر امواج منفی خود قرار دهد.

بدیهی است اگر فوتبال و ورزش ما می‌خواهد خود را برای همیشه از این سرنوشت محتوم نجات دهد، باید با حساسیتی خاص آموزش‌های دوران پایه را جدی گرفته و مراقبت کند تا بهترین مربیان با سوابق روشن، سکاندار هدایت و آموزش تیم‌های رده‌های سنی شوند. بی شک اگر در کنار آموزش‌های فنی و تکنیکی، شخصیت رفتاری و اخلاقی آینده‌سازان ورزش نیز خوب شکل بگیرد، می‌توان انتظار داشت که در یک پروسه چند ساله، از حجم ناهنجاری‌های فوتبالی و ورزشی کم شود.

به هر حال قضیه تلخ حادث شده در فوتبال نوجوانان تهران به هیچ‌وجه قابل اغماض نیست و از مسئولان ورزش و فوتبال انتظار می‌رود که با مسببان آن بشدت برخورد کنند.

حجت‌اله اکبرآبادی/ دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها