آسیای مرکزی و قفقاز در روزهای اخیر شاهد برگزرای رزمایش بزرگ (رفاقت رزمی 2013 ) می‌باشد. رزمایشی که در آن کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان حضور دارند هر چند که منطقه در گذشته نیز شاهد رزمایش‌های متعددی بوده اما رزمایش مذکور دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشد که نشانگر حساسیت‌های جاری در منطقه است.
کد خبر: ۵۸۹۵۵۷
رزمایش دسته‌جمعی

نخست آنکه حضور کشورهای روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان در این رزمایش نشان می‌دهد که نگاهی ویژه در حوزه امنیت در منطقه در حال شکل گرفتن است که محور آن را همگرایی در برابر تهدیدات تشکیل می‌دهد. کشورهای مشترک المنافع زمانی در حوزه سیاسی و اقتصادی گردهم می‌آمدند در حالی که رزمایش مذکور جنبه نظامی دارد که نشانگر ابعاد جدید رویداد در میان این کشورها است.

افزایش گروه‌های تروریستی در منطقه به ویژه با تشدید ناکامی‌های غرب در برقراری امنیت در افغانستان و نیز تلاش کشورهای غربی برای نفوذ در آسیای مرکزی و قفقاز به بهانه مبارزه با تروریسم مولفه‌هایی است که نزدیکی کشورهای این منطقه را بیش از پیش الزام‌آور ساخته است. دوم آنکه محور روسیه در رزمایش مذکور امری قابل توجه است.

بررسی کارنامه مسکو نشان می‌دهد که این کشور تلاش بسیاری دارد تا جایگاه خود را در منطقه تقویت و در حوزه نظامی به دستاوردهای جدیدی دست یابد مسکو در کنار افزایش بودجه دفاعی و رویکرد به ساخت تسلیحات جدید و انجام رزمایش‌های نظامی در مناطق مختلف از جمله در مدیترانه و دریای سیاه بر آن است تا از ظرفیت‌های منطقه‌ای نیز برای رسیدن به مقصود بهره گیرد. امضا قراردادی جدید نظامی با کشورهای منطقه و برگزاری رزمایش‌های مشترک با آنها ابعادی از این طرح است که رزمایش (رفاقت رزمی 2013) را می‌توان حلقه تکمیلی آن دانست مسکو در ماه‌های اخیر 2 رزمایش مشترک با چنن برگزاری کرده که خود بیانگر نگاه نظامی مسکو برای مقابله با تحرکات غرب است.

در مجموع می‌توان گفت که رزمایش (رفاقت رزمی 2013) ابعاد جدیدی از همگرایی منطقه‌ای است که از یک سو نگاه امنیتی کشورهای منطقه را آشکار می‌سازد و از سوی دیگر نشانه‌ای بر طرح‌های نظامی روسیه برای منطقه است که با محوریت مقابله با مداخلات غرب صورت می‌گیرد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها