jamejamsara
سرا پیشخوان سرا کد خبر: ۵۸۶۳۸۰   ۱۶ مرداد ۱۳۹۲  |  ۱۰:۴۴

بیشتر افراد، اتاق خواب را تنها جایی از خانه خود می‌دانند که بی‌بروبرگرد از آن انتظار آسایش و رسیدن به آرامش را دارند اما نادیده گرفتن برخی موارد که بر روان آنها اثرات نامطلوب می‌گذارد باعث می‌شود نه زود و خوب بخوابند نه به آن آرامش و آسایشی که انتظار دارند برسند. چند مورد از انها را در ادامه بخوانید و به کار گیرید تا زمانی آسوده‌تر را در اتاق خواب بگذرانید.

 

این وسایل را از اتاق خواب‌تان حذف کنید 
 
اگر داشتن خوابی آرام و عمیق در طول شب برایتان مهم است و دوست دارید هر روز صبح با انرژی و نشاط کافی برای انجام دادن برنامه‌هایتان بیدار شوید به توصیه ما عمل کنید. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که وجود تلویزیون، کامپیوتر، تجهیزات ورزشی از قبیل تردمیل در اتاق خواب یکی از بزرگ‌ترین موانع برای داشتن خوابی آرام و عمیق است. این وسایل و یا هر وسیله‌ای که به نوعی به کار، تفریح یا ورزش مرتبط می‌شود مانع از تمرکز شما بر موضوع خواب شده و به این ترتیب انرژی خواب را از فضای اتاق خوابتان دور می‌کند. آرامش، سکوت و تمرکز از جمله عواملی است که به داشتن خوابی آسوده و عمیق به شما کمک می‌کند. خوابی که علاوه بر سلامت، نشاط و طول عمر شما را نیز تضمین می‌کند. 
 
چوبی یا فلزی؟
 
بسیاری از متخصصان بر این باورند که تختخواب چوبی در مقایسه با تختخواب‌های فلزی برای استراحت و خواب شبانه مناسب‌تر هستند. زیرا فلز به جهت داشتن ماهیت سرد و خشن موجب انتقال سردی به بدن انسان شده و به این ترتیب تاثیر نامناسبی را بر عمق و کیفیت خواب انسان می‌گذارد. در حالی که چوب از این جهت که برگرفته از طبیعت است انرژی، شادی، گرمی و نرمی را به شخص در حین خواب منتقل می‌کند و مناسب‌ترین جنس برای تهیه تختخواب چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان محسوب می‌شود. 
 
باید پنجره‌ای داشته باشید
 
هرگز اتاقی را که فاقد پنجره است برای اتاق خواب خود انتخاب نکنید. این اتاق نامناسب‌ترین انتخاب برای محل خواب شماست و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که این اتاق را به بدترین انتخاب تبدیل می‌کند از بین بردن شانس تهویه هوا در اتاق است. به این ترتیب بدون وجود پنجره رابطه اتاق با هوای آزاد و پر اکسیژن محیط قطع می‌شود و امکان اکسیژن‌رسانی در طول روز به اتاق خواب ناممکن می‌شود. بنابراین شب به هنگام خواب اکسیژن کافی وجود ندارد. ضمن آنکه نبودن پنجره در اتاق خواب نورپردازی اتاق را نیز مشکل می کند و شخص را از داشتن نور طبیعی آفتاب محروم می‌کند. که هر دوی اینها هم اکسیژن و هم نور آفتاب از جمله ضروریات یک اتاق خواب مناسب است. 
 
نور چشمان‌تان رانزند  
 
مناسب‌ترین نورپردازی برای اتاق خواب آن است که نور به گونه‌ای در این فضا تابیده شود که چشم اشخاص را مستقیم نشانه نرود. به این معنی که این نور موجب آزار چشم فردی که نیاز به استراحت دارد نشود. بنابراین برای اتاق خواب به ویژه در زمانی که ساعت خواب نزدیک است نمی‌توان از نور لامپ‌های معمولی استفاده کرد بلکه باید از نورهایی ضعیف به اندازه نور یک شمع استفاده کرد. برای این منظور می‌توانید از لامپ‌هایی که با سوئیچ‌های گردان طراحی شده‌اند استفاده کنید با چرخاندن این سوئیچ‌‌ها می‌توانید نور لامپ را در حد یک شمع تنظیم کنید. ضمن آنکه توجه داشته باشید که از نورهای گرم مثل لامپ‌های زرد استفاده کنید.
 
وجود آینه در اتاق خواب
 
یکی دیگر از نکات مهم این است که در اتاق خوابتان از آینه استفاده نکنید یا دست کم محل قرار گرفتن آینه را طوری انتخاب کنید که به هنگام خوابیدن روی تختخوابتان چهره‌خود را درون آینه نبینید. کارشناسان بر این باورند که ایجاد فضایی برای تماشای خود به هنگام خواب موجب از دست رفتن تمرکز افراد حین خوابیدن شده و گاهی ممکن است این حس را که شخص سومی در حین خواب آنها را تماشا می‌کند در ذهن افرادی که در اتاق خواب استراحت می‌کنند، تقویت شود که همه اینها موجب از دست رفتن تمرکز و آرامش افراد حین خوابیدن می‌شود. 
 
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
خبلی جالب بود.ممنون
۰
۰

یادداشت

بیشتر
نباید دوباره معطل غرب شویم

نباید دوباره معطل غرب شویم

تحولاتی که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در روزهای اخیر در اروپا و با حمایت آمریکا در حال رخ دادن است عمدتا به‌دلیل موضع قاطع ایران در اجرای حرف قطعی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند مبنی بر این‌که تا وقتی لغو تحریم‌ها به صورت کامل صورت نگیرد ما نیز به تعهدات برجامی خودمان باز نخواهیم گشت و فقط وقتی آمریکا به‌صورت عملی، تحریم‌ها را بردارد و این مساله راستی‌آزمایی شود آن زمان ایران هم حاضر است بار دیگر تعهدات برجامی خود را به‌صورت کامل اجرا کند.

چراغ سبز به کرونا و سفر

چراغ سبز به کرونا و سفر

براساس آخرین اطلاعات می‌توان گفت وضعیت کرونا در کشور بسیار شکننده است، چراکه وضعیت ‌ ۱۱ شهرستان ‌قرمز، ۳۲شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان نیز آبی گزارش شده است.

گفتگو

بیشتر
ورزش، رمز سلامت در سالمندی

در گفت‌وگو با دکتر ایرج عبداللهی، عضو هیأت‌مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران با بهترین فعالیت‌ های ورزشی برای سالمندان آشنا می‌شویم

ورزش، رمز سلامت در سالمندی

زمزمه‌های ناامیدکننده

گفت‌وگو با محمد مرندی درباره اخبار ضد و نقیض رسانه‌های خارجی مبنی بر «گفت‌وگو‌های امیدوار کننده ایران و غرب»

زمزمه‌های ناامیدکننده

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
حراجی جراحی!

درآمد بالا و ریسک کم عمل جراحی زیبایی سبب شده برخی پزشکان برخلاف تخصص‌شان به این بازار رو بیاورند

حراجی جراحی!

پیشخوان

بیشتر