شناخت ناکافی دانش‌آموزان در فرآیند انتخاب رشته موجب می​شود کوشش‌های دانش‌آموزان هدر برود

انتخاب‌رشته انتخاب آینده

یکی از مراحل حساس و سرنوشت‌ساز دانش‌آموزان در دوران تحصیل «انتخاب رشته دانشگاه» است.
کد خبر: ۵۸۵۶۰۴

انتخابی که پر از هیجان و اضطراب است و اگر در آن کوچک‌ترین اشتباهی صورت بگیرد، جبران آن بسیار سخت و گاهی غیرممکن است.

این حساسیت وظیفه مشاوران را سنگین‌تر کرده و ارائه مشاوره دانشگاهی را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند، زیرا بسیاری از عوامل مثل علاقه، وضع علمی، استعداد، بازار کار، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، شرایط خانوادگی، مراجعه به متخصصان و حتی جنسیت داوطلب نیز در فرآیند انتخاب رشته موثر است.

امسال انتخاب رشته کنکور سراسری 92 از هفدهم مرداد شروع می‌شود و تا بیست و دوم همین ماه ادامه خواهد داشت و برای اولین بار نیز داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری می‌توانند 150 رشته را در لیست انتخاب رشته وارد کنند، اما غایبان کنکور و افرادی که اصلا در کنکور شرکت نکرده‌اند می‌توانند صد رشته دانشگاهی را در بین رشته‌های بدون کنکور انتخاب کنند.

با توجه به این‌که امسال تعداد انتخاب رشته ها، بیشتر از سال‌های قبل است و رشته‌های دانشگاهی نیز به دو بخش با کنکور و بدون کنکور تقسیم شده است، انتخاب رشته صحیح، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است و می‌تواند براحتی آینده تحصیلی داوطلبان را تغییر دهد.

بسیاری از کارشناسان آموزشی بر این باورند که بهترین فرد برای انتخاب رشته، خود داوطلب است، اما این در شرایطی است که داوطلب کنکور درباره نحوه انتخاب رشته آگاهی داشته باشد و با اطلاعات کامل، دست به گزینش رشته‌ها بزند.

در این گزارش تلاش شده است نکات مهمی که در فرآیند انتخاب رشته موثر است، به داوطلبان کنکور سراسری یادآوری شود تا داوطلبان با آگاهی بیشتری از این مرحله حساس بگذرند و رشته‌ای تحصیلی را انتخاب کنند که با علاقه و توانایی‌های آنان، سازگاری بیشتری داشته باشد.

داوطلبان لازم است ابتدا در فرم پیش‌نویس انتخاب رشته، عناوین رشته و دانشگاه‌ها را تکمیل کرده و سپس در سایت سازمان ثبت کنند. سپس سیستم یک رسید 15 حرفی (کد رهگیری) به عنوان رسید دریافت انتخاب رشته به داوطلب می‌دهد و این رسید نشان‌دهنده اتمام مرحله انتخاب رشته است.توجه داشته باشید ​ فقط یک بار اجازه انتخاب رشته به هر داوطلب داده می‌شود و بعد از دریافت رسید اجازه تصحیح یا انتخاب رشته مجدد داده نمی‌شود.نکته مهم بعدی این است انتخاب رشته در گروه‌های آزمایشی و دوره‌هایی که براساس کارنامه اولیه اجازه انتخاب رشته از آنها را ندارید، باطل است.

مشروح این گزارش را در صفحه 14 بخوانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها