با وجود تلاش‌های صورت گرفته،نرخ بیکاری از 5/11 درصد در سال 84 به 2/12 درصد در سال 91 افزایش یافته است

اشتغالزایی دولت به روایت مرکز آمار

در حالی که دولت از کارنامه اشتغالزایی خود در هشت سال گذشته دفاع و آن را موفقیت‌آمیز می‌داند، مرکز آمار ایران دیروز گزارش کاملی را از روند اشتغالزایی در دولت نهم و دهم منتشر کرد.
کد خبر: ۵۸۲۶۴۷

به گزارش جام‌جم، ماجرای انتقاد و دفاع از عملکرد اشتغالزایی دولت زمانی شروع شد که رئیس‌جمهور منتخب با حضور در مجلس اشاراتی به وضع بیکاری و میزان شغل ایجاد شده در دولت‌های نهم و دهم کرد و انتقاداتی را نسبت به برنامه‌های اشتغالزایی مطرح نمود.

به دنبال این انتقادات، مسئولان ارشد دولتی از جمله رئیس‌جمهور، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و اسدالله عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دفاع از عملکرد دولت در این زمینه پرداختند و این انتقادات را نوعی بی‌انصافی و بی‌پایه و اساس قلمداد کردند. آنها وعده دادند که اسناد مرتبط با اشتغالزایی در مدت هشت ساله فعالیت دولت‌های نهم و دهم را منتشر خواهند کرد. به گفته دولت، اشتغالزایی در هشت‌سال گذشته قابل توجه و موفق بوده و تردیدی درباره آن وجود ندارد. در همین حال مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی انتشار آمار در کشور، روز گذشته به انتشار گزارشی پرداخت که طی آن شاخص‌های مختلف بازار کار در کشور طی سال‌های 1384 تا 1391 به طور جزئی و به تفکیک استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

این گزارش که می‌توان آن را به عنوان فصل‌الخطاب تمام گفت و شنودها و انتقادات و دفاعیات درباره بازار کار کشور قلمداد کرد، نشان داده که در این مدت با وجود افزایش تعداد شاغلان، نرخ بیکاری و تعداد بیکاران در کشور با افزایش مواجه شده است.

از سوی دیگر، با وجود این ‌که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در تاریخ سی‌ام تیر امسال به نقل از اسدالله عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که هفت میلیون شغل در دولت‌های نهم و دهم ایجاد شده است، اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد در این مدت فقط 542 هزار و 769 نفر به تعداد شاغلان اضافه شده است. در همین حال، آمار رسمی ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران از افزایش 269 هزار و 292 نفر به تعداد بیکاران حکایت دارد. همچنین نرخ بیکاری نیز سرانجام در پایان عمر دولت کاهش نیافته است. به طوری که نرخ بیکاری در آغاز به کار دولت 5‌/‌11 درصد بوده که در سال 91 به 2‌/‌12 درصد افزایش یافته است.

این گزارش رسمی که در 9 بخش به بررسی شاخص‌های عمده بازار کار پرداخته در پایگاه مرکز آمار به آدرس
http:‌/‌‌/‌www.amar.org.ir قابل دسترسی است.

542 هزار نفر شاغل شده‌اند

در یکی از بخش‌های 9 گانه گزارش مذکور، مرکز آمار ایران تعداد شاغلان ده ساله و بیشتر را طی سال‌های 91 ـ 1384 آورده است.

بر این اساس تعداد شاغلان در سال آغازین فعالیت دولت معادل 20 میلیون و 618 هزار و 579 نفر بوده است. این رقم در سال 91 به 21 میلیون و 161 هزار و 348 نفر رسیده است. به این ترتیب در این مدت 542 هزار و 769 نفر به تعداد شاغلان کشور اضافه شده است و این یعنی این ‌که در این سال‌ها به طور متوسط سالانه 67 هزار و 846 نفر به تعداد شاغلان کشور اضافه و به عبارت دیگر این میزان شغل ایجاد شده است. این در حالی است که وزیر تعاون در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرده در طول فعالیت دولت، هفت میلیون شغل ایجاد شده است.به این ترتیب آمارهای مرکز آمار ایران با آماری که دولت از ایجاد اشتغال اعلام می‌کند شش میلیون و 457 هزار و 231 نفر تفاوت دارد.

افزایش تعداد بیکاران

مرکز آمار در بخش دیگری از گزارش خود، روند افزایش تعداد بیکاران را نیز در آینه آمار به تصویر کشیده است. بر این اساس، این رقم که در سال 84 معادل دو میلیون و 674 هزار و 866 نفر بود، در سال 91 به دو میلیون و 944 هزار و 158 نفر رسیده که حاکی از افزوده شدن 269 هزار و 292 نفر به تعداد بیکاران است.

در سال 84 تهران با 606 هزار و 951 نفر بیکار، بیشترین تعداد بیکاران را به خود اختصاص داده است. در سال 91 باز هم پایتخت به عنوان رکورددار تعداد بیکاران اعلام شده؛ با این تفاوت که تعداد بیکاران در تهران با کاهشی قابل توجه به 482هزار و 833 نفر رسیده است. دقت در آمار فوق یعنی کاهش تعداد بیکاران در تهران و افزایش تعداد بیکاران در کل کشور حاکی از یک واقعیت دیگر است و آن توزیع بیکاری در دیگر استان‌های کشور است، امری که آمار مقایسه‌ای سال 84 و 89 آن را بخوبی بازگو می‌کند: تعداد بیکاران در بیشتر استان‌های کشور در این مدت افزایش یافته است.

افزایش نرخ بیکاری

مرکز آمار در بخش دیگری از این گزارش، نرخ بیکاری را به تفکیک استان‌های کشور از سال 84 تا 91 آورده است. بر این اساس در حالی که نرخ بیکاری کل کشور در سال 84 یعنی اولین سال فعالیت دولت نهم 5‌/‌11 درصد بود، این نرخ در سال 91 با افزایش 7‌/‌0 درصدی به 2‌/‌12 درصد رسیده است.

بالاترین نرخ بیکاری در سال 84 با 1‌/‌18 درصد به استان کهگیلویه و بویراحمد تعلق داشت و آذربایجان شرقی با 2‌/‌5 درصد کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده بود. اما در سال 91 بیشترین نرخ بیکاری با 2‌/‌20 درصد به استان لرستان و کمترین نرخ بیکاری با 4‌/‌6 درصد به استان خراسان جنوبی تعلق گرفته است.

کاهش اشتغال در بخش کشاورزی

بخشی دیگر از گزارش رسمی مرکز آمار به بیان سهم بخش‌های عمده اقتصاد کشور از اشتغال اختصاص یافته است. بررسی این روند نشان می‌دهد سهم بخش کشاورزی و خدمات از اشتغال در این سال‌ها کاهشی قابل‌توجه داشته‌، اما بخش صنعت با افزایش سهم مواجه بوده است.

در سال 1384 سهم بخش کشاورزی از اشتغال معادل 7‌/‌24 درصد بوده، اما این رقم در سال 91 به 9‌/‌18 درصد رسیده است. کاهش سهم بخش کشاورزی از اشتغال را می‌توان به عنوان توجه کمتر نیروی کار به این بخش و ضعیف شدن بخش کشاورزی تعبیر کرد. در طول این مدت تعداد شاغلان در این بخش نزدیک به یک میلیون و صد هزار نفر کاهش یافته است.از سوی دیگر، سهم بخش صنعت از اشتغال که در سال 84 معادل 3‌/‌30 درصد بوده در سال گذشته به 6‌/‌33 درصد رسیده و سهم بخش خدمات نیز در همین مدت از 9‌/‌44 درصد به 5‌/‌47 درصد کاهش یافته است. تعداد شاغلان در بخش صنعت طی این سال‌ها حدود 850 هزار نفر افزایش یافته و در بخش خدمات نیز با افزایش حدود 800 هزار نفری مواجه بوده است.

سند توسعه اشتغال کشور رونمایی می‌شود

در همین حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در روزهای آینده سند توسعه اشتغال کشور در هیات دولت رونمایی می‌شود که در این سند نقشه راه اشتغال و کارآفرینی به طور کامل روشن و شفاف است.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی در مراسم قدردانی از کارآفرینان استان تهران اظهار کرد: اکنون تمام بسترها برای افزایش کارآفرینی در کشور فراهم شده است. وی گفت: کارآفرینان افرادی هستند که می‌توانند با خلق ایده‌های نو، طرح ایجاد حماسه اقتصادی را در کشور فراهم کنند و این امر در اندیشه آنان وجود دارد.وی اظهار کرد: اکنون همه مدیران وزارتخانه تمام و کمال در خدمت کارآفرینان هستند و از تمام ظرفیت‌های وزارتخانه برای رفع مشکلات کارآفرینان استفاده می‌کنیم و آنان را تنها نخواهیم گذاشت.

عباسی با بیان این مطلب که امروز بحث درخصوص اشتغال فراوان است، گفت: باید واقعیت‌های ایجاد شده را برای مردم بازگو کرد و نباید اجازه داد عده‌ای با بحث‌های بیهوده خمودگی را به فضای اشتغال کشور برگردانند.

وی افزود: متاسفانه برخی رسانه‌ها به اشتغال ایجاد شده در کشور توجه نمی‌کنند و می‌خواهند در جامعه دلسردی ایجاد کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها