خاطرات دکتر علی لاریجانی - قسمت 159

سه شنبه 10 آبان 1373 صبح ساعت 7 آقای قاسم زاده ، مدیر کل امور بین الملل ملاقات داشت. درباره مفاد قرارداد فرهنگی با عمان پیگیری هایی کرده بود.
کد خبر: ۵۸۰۶۴

گزارش کوتاهی داد. ضمناء درباره اخراج دانش آموزان مسلمان از مدارس فرانسوی ، پیشنهاد می کرد در صدا و سیما روی این مساؤله کار شود. قاسم زاده گاهی ما را از رهنمودهای خود محروم نمی کند!
ساعت 9 با معاونان فنی سازمان و مدیر کل تدارکات جلسه ای برای خریدهای جدید تجهیزات سازمان داشتم که پنج مورد اساسی آن تصویب شد; از جمله خرید 5 فرستنده پرقدرت تلویزیونی از شرکت NEC ژاپن که قرار شد در کمیسیون معاملات طرح شود.
درباره تظاهرات زنان مسلمان ایرانی علیه سیاست های ضدحقوق بشر فرانسه که مقابل سفارت فرانسه در تهران برگزار شد با معاون سیاسی گفتگو و نکاتی را یادآوری کردم.
با آقای مهاجرانی (معاون صدا) و آقای پورنجاتی (معاون سیما) جلسه ای داشتم. قرار شد درباره 13 آبان و تظاهرات ضد امریکایی ، در رادیو و تلویزیون کار جدی شود.
این روزها در خبر و سیما و صدا برنامه های خوبی ارائه کرده اند. قرار شد کلیپ ها و برنامه های جدیدی ساخته شود.
ضمناؤ آقای مهاجرانی به نکات مهمی از مقاله روزنامه سلام اشاره می کرد که من ندیده بودم.
همانجا روزنامه را باز کردم و مقاله را خواندم البته صبح روزنامه ها را دیده بودم ولی چون خیلی سریع گذر کرده بودم ، این نکات توجهم را جلب نکرده بود.
مقاله درباره حماسه تسخیر لانه جاسوسی امریکا بود ، تحت عنوان «نگاهی به 10 ماه رابطه با امریکا»! نوشته بود که کاردار امریکا در ملاقات با بازرگان گفته است:«در عین حال که ما باید با گذشته خود زندگی کنیم ، نباید روی آن تکیه نماییم و مهم آن است که به آینده نگاه کنیم».
به نظر نویسنده مقاله ، روی دیگر سکه بعد از 15 سال نشان داده شده است ; آن هم براساس اسناد ارزشمندی که در فتح لانه شیطان به دست دانشجویان مسلمان افتاد.
براساس این اطلاعات ، امریکایی ها در این فاصله ، بسیار فعال بوده اند و محور کار آنان پروژه ای بود برای سرنگونی حاکمیت و روی کار آمدن یک جریان به اصطلاح میانه رو و متمایل به امریکا.
در این نوشته آمده است که ستاد مرکزی سیا در پاسخ به نامه رئیس قرارگاه تهران که استفاده از آقای شریعتمداری را توجیه می کند ، اعلام می نماید: «هدف از اقدام سیاسی ما در ایران ، روی کار آمدن دولتی است که نسبت به منافع ایالات متحده امریکا نظر موافق داشته باشد».
به نظر نویسنده مقاله ، یکی از مشکلات جدی امریکایی ها ، کمبود اطلاعات آنها درباره وزن رهبران انقلاب ایران است ; و این امر هم مربوط به ضعف کانال های اطلاعاتی آنهاست.
او می گوید:«تنها کانال ضعیف ، همانا افرادی از نهضت آزادی بودند که حداقل در یک مورد ، فردی به نام بهرام بهرامیان به عنوان جاسوس تمام عیار ، کلیه اطلاعات خود را در اختیار سیا قرار می داد البته این مساؤله ، جدای از چند ملاقات متفرقه مقامات نهضت آزادی با مسوولان سفارت امریکا بود....
به هر تقدیر ، این جریان با روی کار آمدن دولت موقت شکل جدیدی به خود گرفت و مقامات دولت موقت در گشودن باب گفتگو با امریکایی ها تا آنجا پیش رفتند که پیشنهاد دریافت اطلاعات برای حفظ استقلال ایران در برابر دشمنان خارجی از امریکایی ها نمودند!».
انصافا مقاله نکات مهمی داشت. پیشنهاد آقایان این بود که از این مقاله در تفسیرهای سیاسی استفاده شود.
بعد از جلسه ، با آقای محمدی مذاکره کردم و درباره پیشنهاد آقایان متذکر شدم که نام افراد و گروهها برده نشود; چون دلیلی ندارد در رسانه ملی کشور اینقدر با صراحت موضوع مطرح شود.
گرچه نهضت آزادی و آقای بازرگان اشتباهاتی پس از انقلاب داشته اند که برخی از آنها به مبانی فکری آنها مربوط می شود; اما فعلا محل نزاع اقتضاء ندارد به این مسائل با عمق زیاد پرداخته شود; ضمن این که با عقاید بازرگان ، آن گونه که در برخی آثار ایشان آمده است ، موافق نیستم ; مخصوصا با روحیه سیانتیستی ایشان در قبال موضوعات دینی که به نظر می رسد خلط دو ساحت متفاوت است و شاید همین اشکال مبنایی در مواضع سیاسی او نیز تاثیر داشته است اما وی را فردی متدین و مبارز می دانم و برایش احترام قائلم.
خاطره ای از ایشان به یاد دارم که مربوط به قبل از پیروزی انقلاب است و نشانگر برخی خصوصیات روحی اوست.
سال قبل از پیروزی انقلاب ، به دلیل مصادف شدن شهادت های دسته جمعی متوالی در شهرها با نیمه شعبان امام (قدس سره) اعلام کردند امسال نیمه شعبان ، جشن نمی گیریم. نهضت آزادی و آقای بازرگان با این نظر مخالف بودند.
روزی همراه مرحوم شهید مطهری به منزل آقای بازرگان رفتیم. استاد مطهری موضوع را از آقای بازرگان پرسیدند ، ایشان گفتند: بله ، ما مخالفیم چون باید جشنی باشد و تجمعی صورت گیرد تا شعاری بدهیم و حرفی علیه رژیم بزنیم ; و اگر جشن نگیریم ، کاری نمی توان کرد.
استاد مطهری توضیح دادند که این قاعده همیشه ساری و جاری نیست. گاهی توقف یک سنت جاافتاده و مورد انتظار ، به دلیل رفتار استبدادی رژیم شاه ، بهترین پیام را می رساند تا این که چند محفل جشن برگزار شود و آیا در آن شعاری داده شود یا نه.
ضمنا بر وحدت در این گونه امور که جنبه روشی و تاکتیکی دارد تاکید کردند.
بعد از بحث ایشان ، آقای بازرگان منطق استاد مطهری را پذیرفتند; و این خصوصیت مثبتی بود که من در سایر مواقف هم از ایشان سراغ دارم.
در ادامه جلسه ای که با آقایان پورنجاتی و مهاجرانی داشتم ، همچنین درباره شبکه های جدیدی که باید در سیما راه اندازی شود ، مذاکره گردید.
قرار شد آقای پورنجاتی برای ایجاد سه شبکه صدا و سیما که هرکدام بخشی از جامعه را مخاطب خود قرار دهد ، طراحی کند و سرمایه گذاری فنی آن را من از طریق معاون فنی پیگیری کنم.
عصر در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت کردم. پیشنهاد بسیار خوبی برای تشکیل «باشگاه دانش پژوهان» طرح شد که برای نیروهای نخبه و بااستعداد جوان ، عملا جایگاه شناسایی و کمک به آنها بود. از مدتها پیش ، آقای دکتر حدادعادل پیگیر چنین مرکزی بود.
اساسنامه این باشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شد و به تصویب رسید. در همین جلسه ، وزارت بهداشت ، آقای دکتر حمیدرضا جمشیدی را برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و آقای دکتر محمد زارع جوشقانی را برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی کاشان معرفی کرد که بعد از استماع گزارش بازرسی و نظارت شورا ، به تصویب رسید.
در حاشیه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، دوستان بحثی مطرح کردند که در مقابل رفتار ولت فرانسه نسبت به زنان مسلمان ، باید موضعگیری کرد. آنها نظر خود را به دبیر شورا دادند.

خاطرات دکتر علی لاریجانی - قسمت 158
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها