اپل در کنفرانسی که تمام هفته به طول می‌انجامد و نخستین رویداد بزرگ اپل بعد از هفت ماه خواهد بود، محصولات و سرویس‌های جدید خود را معرفی ‌می‌کند. این شرکت اعلام کرده که در کنفرانس امسال WWDC نسخه‌های جدید سیستم عامل اختصاصی خود را رونمایی خواهد کرد، هرچند انتظار می‌رود این مراسم با غافلگیری‌های دیگری نیز همراه باشد.
کد خبر: ۵۷۱۴۱۵

کنفرانس WWDC اپل در دوران ده سال خود، انتظارات را بالا برده است. از زمان آخرین محصول جدید اپل یعنی آیپد مینی که در آبان سال گذشته معرفی شد، مدت زیادی گذشته است. هرچند اپل با اعلام این‌که محصولات فوق‌العاده جدیدی در راهند، اما پاییز معرفی خواهند شد، سعی دارد از میزان انتظارات بکاهد.

اما کنفرانس هفته جاری اپل با شایعات زیادی همراه است و انتظار می‌رود در موارد زیر خبرهایی منتشر شود:

نرم‌افزار جدید

اپل اعلام کرده است که در این کنفرانس به‌طور قطع از نسخه‌های جدید iOS و OSX رونمایی خواهد کرد، هرچند این سیستم‌های عامل‌ فقط در اختیار توسعه‌دهندگان (کسانی که روی نوشتن برنامک‌ها یا نرم‌افزارها کار می‌کنند) قرار می‌گیرد تا آن را آزموده و قبل از انتشار عمومی، برنامه‌های خود را با آن همخوان کنند.

گفتنی است دفعه پیش نسخه‌ای از OSX که در بهمن ماه برای تست عرضه شده بود، تابستان بعد در دسترس همگان قرار گرفت. این در حالی بود که iOS6 فقط دو ماه بعد از این‌که در کنفرانس WWDC معرفی شد، در گوشی‌های مردم نصب شده بود.

انتظار می‌رود iOS7 به دنبال iOS6 عرضه شود. هرچند شایعات قوی مبنی بر آن است که جونی آیو، طراح ارشد اپل، ظاهر iOS را به‌طور کامل تغییر داده است. این شایعه را تیم کوک در مصاحبه‌ای که هفته گذشته انجام داد، به‌صورت ضمنی تائید کرده است. می‌توان از میان تغییرات ظاهری به موارد زیر اشاره کرد:

رابط کاربری جدید

از گزارش‌ها چنین برمی‌آید که اپل با تغییر ویژگی‌های ظاهری iOS، به ‌سمت طرحی ساده‌تر رفته اما تلاش کرده تا بخش اصلی قابلیت‌ها را حفظ کند.

کنترل دستورات حرکتی بهتر

همچنین گویا اپل به دنبال رو‌ش‌های جدید و ساده‌ای برای انجام کارهای ابتدایی است.

ابزارهای اشتراک بیشتر

سرویس جدید AirDrop اپل در iOS نیز وارد خواهد شد و کاربران این دستگاه‌ها در صورتی که داخل یک شبکه Wi-Fi باشند، می‌توانند به یکدیگر فایل ارسال یا دریافت کنند.

همچنین انتظار می‌رود OS X 10.9 در این کنفرانس معرفی شود. سال گذشته و همین موقع، اپل نسخه 10.8 را عرضه کرده بود و براساس شایعات بسیار اندکی که از سوی منابع موثق منتشر شده، در نسخه جدید OS X به احتمال زیاد چنین قابلیت‌هایی معرفی خواهند شد:

مرورگر فایل سیستم عامل به تب مجهز خواهد شد.

سیری و Apple maps به OSX خواهند رفت.

نرم‌افزارهای Full-Screen که یکی از قابلیت‌های برجسته نسخه شیرکوهی (Mountain Lion‌) بودند، بیشتر خواهند شد، اما در این میان سوالی که برای بسیاری مطرح‌شده، این است که OS X چقدر آماده عرضه خواهد بود؟‌ شایعه شده اپل برای آن که روند توسعه iOS 7 کند نشود، برخی مهندسان OS X را به تیم iOS انتقال داده است.

سخت افزار جدید

حتی با وجود آن که WWDC اساسا یک کنفرانس نرم‌افزاری است، اما این شرکت معمولا آخرین های سخت‌افزاری خود را نیز رو خواهد کرد. امسال نیز با گذشته تفاوتی ندارد و انتظار می‌رود مدل‌های جدید مک‌بوک با تراشه‌های اینتلی جدید معرفی شوند.

هم مک بوک‌پرو و هم مک بوک‌ایر آماده ارتقا هستند. اما اپل این بار از آستین خود چه چیزی بیرون خواهد ‌آورد.

سرویس‌های جدید

آیا خبری از سرویس جدید موسیقی در WWDC خواهد بود؟ قبلا این اتفاق رخ داده و بهتر است iTunes Match را در سال 1390 فراموش نکنیم. امسال همه صحبت‌ها به سرویسی مشابه Pandora اشاره دارد که توسط اپل در حال توسعه است و در جوامع اینترنتی به آن iRadio می‌گویند.

اپل اخیرا با شرکت‌‌های ضبط موسیقی قراردادهای زیادی امضا کرده است و آخرین آن، قرارداد سنگین این شرکت با گروه موزیک وارنر بوده تا موسیقی را به صورت مجانی در اختیار کاربرانش قرار دهد. این شرکت همچنین با یونیورسال موزیک، بزرگ‌ترین نام تجاری ضبط دنیا قرارداد بسته است و به‌دنبال راضی کردن سونی برای آمدن به جمع سرویس‌دهندگانش نیز هست. اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد، امکان پیش‌نمایش این سرویس در کنفرانس امسال بعید نیست.

اپل باید در مورد سرویس موسیقی خود سریع باشد چرا که گوگل، رقیب اصلی اپل نرم‌افزار جدیدی را طراحی کرده و آن را به iOS فرستاده است.

آخرین گزینه‌ای که نباید فراموش شود، سرویس iCloud است که از زمان معرفی‌اش بیش از دو سال می‌گذرد ولی هنوز توسعه زیادی به خود ندیده است. هر چند این سرویس مزیت رقابتی خاصی نسبت به DropBox و Google Drive ندارد و از طرف دیگر، رابط‌های دشواری برای یکپارچه‌سازی در نرم‌افزارها دارد و توسعه‌دهندگان به احتمال زیاد منتظر قابلیت‌های فراوان و ویژگی‌های بیشتر برای استفاده از این سرویس در نرم‌افزارهای خود خواهند بود.

خبری از آیفون یا آیپد جدید نیست

بهتر است در آخر اشاره کنیم احتمال معرفی آیفون یا آیپد جدید در نمایشگاه WWDC امسال بسیار اندک است. در حالی که اپل از این کنفرانس به عنوان سکوی پرتاب آیفون‌های جدید در سال‌های گذشته استفاده کرده بود (همانند معرفی آیفون 4 سال 1389)، اما این که هفته آینده آیفون جدیدی معرفی شود، بعید به‌نظر می‌رسد.

نکته اساسی اینجاست که اپل معمولا پیش از معرفی آیفون، نسخه جدید iOS را نهایی می‌کند و از آنجا که این شرکت دوست دارد نرم‌افزارهای بدون باگی داشته باشد، بعد از معرفی iOS 7 احتمالا یکی دو ماهی صبر می‌کند سپس آیفون بعدی عرضه خواهد شد.

ماجرای آیپد کمی پیچیده‌تر است. این شرکت پس از گذشت چند ماه از عرضه آیپد3، به‌صورت ناگهانی آیپد4 را عرضه و همه را غافلگیر کرد. از آنجا که حدود هفت ماه از عرضه آیپد قبلی می‌گذرد، عده زیادی منتظرند خبر جدیدی درباره آیپد از راه برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها