کد خبر: ۵۷۰۶۳۷
ندا مقصودی /قهرمانی‌های یک زن در سریال «مهرآباد»

همسر امید سهرابی نویسنده سریال «مهرآباد» را با بازی در سریال های «غیرمحرمانه»، «آخرین گناه»،«بزرگمرد کوچک» و «شمس العماره» به خاطر دارید؟ ندا نقصودی که این روزها ایفاگر نقش تارا در سریال «مهرآباد» است مثل خیلی از اهالی این حرفه، کارش را با دنیای تئاتر آغاز کرده و این روزها در کنار سریال در حال پخشش نیز از دنیای نمایش فاصله نگرفته است،مقصودی در گفت و گو با «بانی فیلم» از حضورش در سریال مهرآباد  وبازی در آثاری که همسرش نویسنده آنها بوده صحبت کرد و به نکاتی از این همکاری مشترک اشاره کرد که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود:

 

خانم مقصودی مشغول چه کاری هستید؟

 

- در حال حاضر مشغول یک کار تئاتر مونولوگ به کارگردانی اقای محمد امین چیتگران هستم که امروز بازبینی داشتیم تا از بیست و هشتم در تئاتر شهر اجرای آن را آغاز کنیم. یک کار هم با خانم شهره سلطانی دارم که از سوم تیرماه در ارسباران اجرا خواهد شد.

بعد از سریال مهرآباد پیشنهاد تصویری نداشتید؟

-‌ چرا یکی دو تله‌ فیلم پیشنهاد شد که چون تهران نبود  ومن اجرای نمایش داشتم طبیعتاً نمی توانستم قبول کنم.

بعد از یکی دو سریال غیر محرمانه،شمس العماره و...توقع می رفتشما پرکارتر باشید  اما کماکان حضور پررنگی از شما در تلویزیون نمی بینیم؟

- سریال غیرمحرمانه که متأسفانه سریال خوبی نشد اما بعد از آن کار هم من چند پیشنهاد داشتم که نرفتم...

چرا؟

- چون اکثرا کارهای طنز آپارتمانی بود که با سلیقه من جوردر نمی آمد...

مگر در تلویزیون ما چیزی غیر از این دست آثار همجز انگشت شمار)در سالهای اخیر ساخته شده است؟

- می خندد) بله  من ترجیح دادم صبر کنم.بعد از شمس العماره هم چند پیشنهاد با همین خصوصیات داشتم که بازهم با مزاقم خوش نمی آمد.

البته جنس و نوع بازی شما هم به این جنس کارها نزدیک است و می توانید حضور موفقی در این فضا داشته باشید؟

- قبول دارم چون سعی می کنم که نزدیک شوم، اما واقعیت این است که خودم کارهای احساسی و نزدیک به درام را بیشتر می پسندم

مثل اکثر کارهای تئاتر که انجام داده اید؟

- دقیقا، من در فیلم سینمایی خنده در باران آقای فرهنگ نیز نقش را بازی کردم که کلی از خودم فاصله داشت، اما مورد توجه دوستان قرار گرفت. جالب اینکه هر کسی هم مرا در این چهار چوب می بیند تشویق می کند، اما برای خودم راضی کننده نیست چون دوست دارم یک مقدار در نقش های جدی حضور پیدا کنم. من دوست دارم خودم را ابتدا ثابت کنم تا اگر خودم را احیانا در یکی دو کار هم تکرار کردم منظورم اینکه نقشی شبیه را ایفا کردم) چیزی را از دست ندادم.

در اکثر نوشته های امید «سهرابی» هم حضور دارید؟

- بله چون امید اصولا نویسنده خیلی خوبی است و بسیاری از بازیگران دوست دارند در نوشته های او بازی کنند. من هم طبعا دوست دارم. از سویی باید بگویم امید هم آدم بسیار سرسختی است، شاید خیلی ها فکر می کنند چون همسرش هستم راحت می توانم نظراتم را به او منتقل کنم و آنچه را دوست دارم به او سفارش دهم در حالیکه واقعا اینگونه نیست! دوستان و بچه های همکاری که نزدیک ما هستند خوب می دانند که او اجازه نمی دهد نظراتم را منتقل کنم. باور کنید گاهی فیلمنامه که به دفتر تولید می رسد و قرار است برای بازیگران ارسال شود تازه می گوید که برای من هم بفرستند در حالیکه خیلی ها متصور هستند فیلمنامه را زودتر بگیرم و ... اگر قرار باشد نظری را هم در مورد فیلمنامه بگویم خیلی سخت تر از بقیه و با احتیاط مطرح می کنم.

حسابی از امید سهرابی در نبودش گفتید...

- چکار کنم سخت گیر است.

و شخصیت «تارا» در سریال مهرآباد، واقعا قبل از اجرا هیچ اطلاعاتی راجع به نقش نداشتید؟

- باهم راجع به نوشته هایش زیاد صحبت می کنیم، گاهی نظرات مرا هم جویا می شود، سیناپس اولیه این سریال که 

آماده شد در واقع شخصیت «تارا» در آن وجود نداشت، مدام می پرسید به نظرت کدام یک از شخصیت های خانم سریال را می پسندی و در جواب می گفتم انصافا هم شخصیت ها خوب و عالی هستند. ولی هرگز به من نمی گفت تو قرار است یکی از این نقش ها را بازی کنی! من هر بار به شوخی سوال می کردم کدام یک از این نقش ها برای من است به شوخی می گفت هیچکدام! در این کار اصلا قرار نیست بازی کنید می خندد) «تارا» آخرین نقش زن این سریال بود که طراحی شد، شما می دانید امید قبل از شروع نگارش فیلمنامه ابتدا شخصیت هایش را طراحی می کند. «تارا» آخرین کاراکتری بود که به من پیشنهاد شد، و به نظر خودم بهترین نقش بوده که در تلویزیون تا به حال بازی کرده ام، چون پیش از این هرچه کار کرده ام کمدی بوده اند، ولی در این سریال نقشی نزدیک به خواسته های خودم را کار کردم. در 10 قسمت پایانی سریال که جضور پررنگ و موثرتری از شخصیت را خواهید دید. «تارا» نقش پیچیده و سختی بود و ایفای آنرا خیلی دوست داشتم و در واقع نقشی بود که سال ها منتظرش بودم.

هیچ گاه راجع به ایده آل های خود برای نقش «تارا» با امید سهرابی گپ زده بودید؟

- نه، اصولا نمی شود. من هم پس از سال ها تصمیم گرفتم سخت گیری هایم را کمتر کنم و دوباره برگردم، نمایش های پیشنهادی را بپذیرم و... 

سخت گیری های امید سهرابی در نویسندگی روی قبول پیشنهاد بازیگری برای شما هم موثر بوده است؟

- هیچ گاه امید به من نمی گوید کاری را انجام نده! اما وقتی تو کنار یک نویسنده با سواد هستی که اصولا قلم خوبی هم دارد ناخواسته در کنارش رشد می کنی و بدون اینکه او به تو تذکر بدهد سخت گیر می شوی.

البته در شرایط امروز وسواس بیش از حد کار بازیگران را به خانه نشینی کشانده است.

- بله و به همین دلیل ترجیح می دهم امسال به هر کاری که پیشنهاد می شود نگاهی جدی تر داشته باشم. هم در تئاتر و هم در تلویزیون.

از «تارا» شخصیت چند لایه و چند بعدی سریال «مهرآباد» هم بگویید،کاراکتری که در طول قصه در فواصل مختلف داستان ابعاد مختلفش رو می شود.

- واقعا نقش ها آنقدر خوب نوشته شده بود که من دیگر بازیگران این سریال تنها سعی کردیم بدون هیچ تغییری کاراکتر نوشته را درست اجرا کنیم.

البته اگر می خواستید هم امید مجوز تغییر در نقش یا حتی دیالوگ ها را نداده بود.

- می خندد) نه ولی اینجا امید بر عکس آمد و گفت نوشته من و‌حی منزل نیست، اگر کسی بخواهد چیزی کم یا زیاد کند مشکل ندارد، اما اکثر بازیگران به خصوص مهران احمدی که نقشش جای تکیه کلام نعیم) هم داشت با وفاداری به عین فیلمنامه کار می کردند، مگر یک تغییر لحن در نقش نعیم.

و «تارا» ...

- تارا همانطور که شما اشاره کردید یک شخصیت چند بعدی بود که ابتدا کمی وجه لاتی دارد. بعد که جلوتر می رود وجه مادرانه اش نمود پیدا می کند بسیار فداکار است، شاید بتوانم بگویم حتی عمل قهرمانانه ای انجام می دهد که هیچ کدام از مردان داستان آن کار را نمی کنند، همانطور که فیلمنامه نوشته می شد ابعاد مختلفی از شخصیت بیرون می زد.

راستی شما در نمایش شخصیت های لوتی زنانه نیز سابقه دار هستید؟

 

-اولین بار امید سهرابی در سریال آخرین گناه نیز برای من یک نقش لوتی نوشته بود آن زمان اوایل آشنایی من و امید بود و جالب اینکه آنجا برای من یک شخصیت چاقوکش نوشته بود! یک روز سوال کردم واقعاً تو در من چه دیده ای که اینگونه می نویسی! در مورد «تارا» باید بگویم خیلی خوب نوشته شده و در 10 قسمت آخر شما یک حضور متفاوت از این کاراکتر را خواهید دید.

 

و علاقه «تارا» به کیا که متبحرانه نگارش شده به شرط آنکه فینال درستی در انتظارش باشد؟

 

-بله علاقه تارا به کیا برمی گردد به 12 سال پیش که...

 

که هنوز تاریخ مصرفش به پایان نرسیده است؟

-بله، اما در مورد «کیا» ماجرا کمی متفاوت است، چون او خودش را به نفهمی می زند و دوست دارد از زیر آن مسوولیت فرار کند، تماشاگر نیز متوجه خواسته او نمی شود، اما... . حالا اجازه بدهید در ادامه و پایان ببینیم چه بر سر این دو کاراکتر خواهد آمد.

 

و سوال آخر راجع به فرید سجادی حسینی و کارگردانی او در این مجموعه تلویزیونی...

 

-او در نقش پدر برای این گروه حضور داشت و مدیریت بسیار خوبی روی کارش داشت. نکته بسیار مثبتی که در کار او بسیار چشمگیر بود فضای تئاتری قبل از ضبط هر سکانس بود، دورخوانی های بسیار مفید حدود یک ماه) و عدم سختگیری به کار بازیگران در زمان اجرا و... . گاهی می گفت شما که همه تئاتری هستید یک میزانسن تئاتری بروید تا من تکلیف این صحنه و طراحی این سکانس را مشخص کنم، تعامل بسیار خوبی بود و او ارتباط بسیار خوبی با عواملشان داشتند. پشت صحنه و شرایط تولید این سریال بسیار عالی بود و جزو کارهایی بود که همه عوامل از حضورشان در پروژه لذت بردند

 

منبع: بانی‌فیلم آنلاین/ مجتبی احمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها