این روزها در حالی تعجیل در بازگشایی خانه سینما مطرح می‌شود که نه رئیس سازمان سینمایی کشور چندان به این شکل و روش بازگشایی راضی است و نه مسئولان سابق خانه سینما چندان علاقه‌مند به تحقق آن هستند و به‌نظر می‌رسد اراده‌ای خارج از این دو ضلع اصرار بر بازگشایی خانه سینما دارد.
کد خبر: ۵۶۹۳۲۱

روز گذشته جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی کشور بالاخره سکوت درباره سرانجام خانه سینما را شکست و در گفت‌وگویی کوتاه با ایلنا اظهار کرد: براساس آنچه من پیگیری کردم و نظرمان نیز پیش از این بوده است، خانه سینما زمانی می‌تواند فعالیت خود را مجدد آغاز کند که به اساسنامه عمل شود.

وی ادامه داد: براساس اساسنامه، بدون تشکیل صنوف قانونی نمی‌توان خانه سینما را باز کرد و باید ابتدا صنوف قانونی تشکیل شود و بعد مجمع عمومی را برگزار کرد، اما نمایندگان خانه سینما، مجمع عمومی قبلی و شیوه تشکیل مجمع عمومی گذشته را ملاک قرار داده و معتقدند باید اول مجمع عمومی تشکیل شود و سپس درباره صنوف صحبت کرد در حالی که این خلاف توافق و دیگر مواردی است که آنها امضا کرده‌اند.

فرهاد توحیدی، رئیس و سخنگوی هیات مدیره خانه سینما هم در این ارتباط به جام‌جم گفت: تلاش می‌کنیم با شرایط مطلوبی فعالیت دور تازه خانه سینما را آغاز کنیم. البته این یعنی خانه سینما به شکلی فعالیت دوباره‌اش را آغاز کند که طبیعت و ذاتش اقتضا می‌کند.

وی درخصوص اصراری که این روزها برای بازگشایی خانه سینما وجود دارد هم گفت: همان طور که برای تعطیلی خانه سینما تعجیل داشتند، برای بازگشایی آن هم عجله دارند. در حالی که هم تعطیلی خانه سینما سیاسی بود و هم بازکردن آن. امری که پایه و اساس صنفی دارد نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گیرد، بنابراین شرایط پیش آمده از نظر ما صورت خوشی ندارد.

رئیس و سخنگوی هیات مدیره خانه سینما افزود: میثاق ما با وزارت ارشاد اساسنامه اصلاح شده است. اساسنامه‌ای که به امضای نمایندگان ارشاد، نمایندگان اصناف و نماینده رئیس‌جمهور رسیده باشد. به گفته توحیدی در اساسنامه خانه سینما آمده که هیات مدیره برای دوره‌ای دو ساله انتخاب می‌شود. انتخاب هیات مدیره طبق اساسنامه می‌تواند برای یک دوره متوالی دیگر هم اتفاق بیفتد. بنابراین تنها مسئول اداره خانه سینما، هیات مدیره آن است و باز به همین دلیل فقط هیات مدیره خانه سینماست که می‌تواند برای مجمع عمومی فوق العاده فراخوان دهد.

صحبت‌های توحیدی و شمقدری نشان می‌دهد که تقریبا هر دو به دلایل خاصی چندان تمایلی برای بازگشایی خانه سینما در شرایط فعلی ندارند اما به نظر می‌رسد در این معادله پیچیده باید دنبال ضلع سومی هم بود، ضلعی که خبرگزاری فارس آن را به سمت مسئول دفتر سابق رئیس جمهور و رئیس فعلی دبیرخانه جنبش عدم تعهد هدایت می‌کند و معتقد است نقش اصلی را در این میان اسفندیار رحیم مشایی ایفا می‌کند و ظاهرا اوست که حرف نهایی را در مورد زمان بازگشایی خانه سینما می‌زند و براساس تاکید او بوده که برای بازگشایی خانه سینما تا این اندازه عجله وجود دارد. خانه سینما بنا به دلایل مشخصی بسته شد و حالا بدون رفع این دلایل و پس از یک سال و اندی دوباره بازگشایی می‌شود و شرایط به سمتی می‌رود تا بسیاری از مواردی که تا همین چند روز قبل به عنوان موانع اصلی بر سر راه بازگشایی خانه سینما مطرح می‌شد امروز دیگر اصلا مانع به حساب نیاید.

حالا باید دید آیا در شرایط فعلی خانه سینما، که گویا هنوز هم مدیران سابقش، هیات بازگشایی و صنوف تشکیل شده و فراخوان مجمع عمومی اش را به رسمیت نمی‌شناسند با حمایت این ضلع سوم باز می‌شود یا خیر؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها