اگر زیاد به مسافرت و این سو و آن سوی کشور یا حتی جهان می‌روید شاید بر حسب تجربه گردشگری یا جهانگردی خود به هر حال با انواع اقامتگاه‌های موقت آشنا شده باشید، اما اگر آگاهی چندانی در این باره نداشته باشید، مثلا ندانید فرق هتل با متل در چیست، چه می‌کنید؟
کد خبر: ۵۶۹۱۹۶

راهنمای پی‌آمده برخی از این اطلاعات را فرا رویتان می‌گذارد:

مسافرخانه : بیشتر کاربرد خوابگاه و اقامتگاهی کوتاه‌مدت را دارد. معمولا تخت در اتاقی مشترک با دیگران قرار دارد. امکانات بهداشتی و خدماتی آن از قبیل دستشویی، حمام و آشپزخانه اغلب خارج از اتاق‌ها و استفاده از آنها مشترک است.

مهمانسرا : مهمانپذیر یا مهمانخانه از دیگر اسامی آن است و در بیشتر مواقع استفاده از امکاناتی چون سرویس‌های بهداشتی و حمام که در مسافرخانه‌ها به صورت اشتراکی بهره‌برداری می‌شود در مهمانسراها جدا شده و درون اتاق‌هایی یا دوتخته قرار گرفته است. امکانات جنبی مهمانسراها نیز بیشتر از مسافرخانه‌هاست.

هاستل: در کشورهای دیگر حکم و کاربرد همان مسافرخانه در ایران را دارد با این تفاوت که وسائل مشترک برای استفاده بخصوص در آشپزخانه بسته به امکانات هاستل ممکن است بیشتر باشد. به عنوان مثال در میان وسایل آشپزی، علاوه بر اجاق گاز، مایکروویو، توستر و... نیز موجود است.

مُتِل: اقامتگاه‌های بین‌جاده‌ای، کوهستانی، جنگلی، صحرایی یا ساحلی با توقفگاه‌هایی که بیشتر در دیدرس مسافران است به راهسرا یا متل معروفند. تفاوتشان با هتل بوتیک استفاده از سازه‌ها و مصالح ساختمانی از قبیل گچ، آجر و بلوک سیمانی است.

هتل: معمولا با شیوه‌ای مدرن‌تر اداره می‌شود و خدمات و امکانات جنبی پیشرفته‌تر و بیشتری چون رستوران، استخر، سالن اجتماعات یا لابی دارد. درجه‌بندی آن با رعایت استانداردهای مشخصی صورت می‌گیرد که با ستاره تفکیک و مشخص می‌شود؛ ستاره بیشتر یعنی خدمات و امکانات بیشتر.

هتل آپارتمان: برعکس هتل، به جای اتاق، واحدها یا سوئیت‌هایی برای اقامت اجاره داده می‌شود که کاملا مستقل از واحدها یا سوئیت‌های دیگر است اما همانند هتل سرویس خدمات دارد و کارهایی از قبیل نظافت آن در فاصله‌های منظم روزانه انجام می‌شود. هتل آپارتمان معمولا مبله است و امکانات آشپزی و وسائل مرتبط با آن نیز فراهم شده است.

هتل بوتیک: در برخی کشورها بخصوص در جاهایی که چشم‌انداز ساحلی یا هوای معمولا آفتابی دارند، به جای استفاده از مصالح ساختمانی چون آهن و آجر از سازه‌های طبیعی همچون شاخ و برگ درختان و تراشه‌های صخره‌ای، اقامتگاه‌های موقت ساخته می‌شود. هتل‌های درختی، دریایی، صخره‌ای و سازه‌هایی که این ویژگی‌ها را همراه با چشم‌اندازی به طبیعت، سواحل دریا، ارتفاعات، جنگل‌ها و مانند آن با خود دارد به هتل بوتیک معروف است.

جام جم /رشید حسام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها