پخش فیلم‌های مستند نامزدهای انتخاباتی از امشب آغاز می‌شود

رقابت مستندهای انتخاباتی

تبلیغات انتخاباتی از امروز با پخش مستندهای تبلیغاتی نامزدها وارد مرحله تازه‌ای می‌شود و این هشت نامزد براساس جدول زمان‌بندی که اعلام شده است، در زمان‌های مشخص در قالب مستندهایی که تولید کرده‌اند، به صفحه تلویزیون می‌آیند.
کد خبر: ۵۶۸۲۸۷

بسیاری از کارشناسان این مستندهای تبلیغاتی را در شناخت مردم از نامزدها و نتیجه انتخابات، عاملی تاثیرگذار می‌دانند و معتقدند مستند تبلیغاتی یک نامزد اگر خوب از کار درآید، می‌تواند در سنگین شدن سبد رای او نقش جدی داشته باشد.

برخی کارشناسان و مستندسازان از جمله محمدحسین جعفریان از این جهت که چهره غیررسمی نامزدها در این فیلم‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، پخش مستندهای تبلیغاتی را نقطه عطفی در این بخش از فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند.

این پژوهشگر و مستندساز معتقد است، آن چیزی که مردم در مناظره‌ها و مباحثه‌ها و سخنرانی‌ها می‌بینند، چهره رسمی نامزدهاست که ممکن است توجه خیلی‌ها را جلب نکند، اما در این مستندها مردم می‌توانند با زندگی نامزدها همذات‌پنداری کنند و موضوعاتی را همسو با سلیقه خودشان ببینند و این به تبحر کارگردانی بستگی دارد که مستندها را می‌سازد این​که بتواند علایق مردم را در رفتاری که از نامزد در جلوی دوربین مستند تبلیغاتی می‌گیرد، ببیند و سلیقه‌ها را لحاظ کند و کاری کند که به سبد رای آن نامزد بیفزاید. حال پرسش اینجاست که چه کارگردان‌ها یا گروه‌های هنری در حال ساخت مستندهای تبلیغاتی هشت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. طبق جدول تبلیغات انتخاباتی، هر نامزد می‌تواند دو مستند 30 دقیقه‌ای از طریق شبکه یک سیما پخش کند.

شمقدری، سازنده فیلم جلیلی

اگرچه در ابتدا ستاد انتخاباتی سعید جلیلی درباره ساخت فیلم مستند تبلیغاتی وی تنها بر این موضوع تاکید می‌کرد که تیمی جوان کار ساخت آن را به‌عهده دارد، اما بالاخره نام این تیم جوان رسانه‌ای شد و اکنون حسین شمقدری، فرزند جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی کشور وظیفه ساخت فیلم تبلیغاتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را به‌عهد‌ه دارد.تهیه‌کنندگی مستندهای سعید جلیلی به‌عهده‌ محمدحسین مددی است که در مستند «میراث آلبرتا» با شمقدری همکاری داشته است.آن‌طور که یکی از اعضای تیم مستندسازی این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرده است، فیلم‌های تبلیغاتی جلیلی بر پایه‌ گفتمان مقاومت ساخته شده است.فیلم مستند تبلیغاتی نخست سعید جلیلی امروز و فیلم دوم وی یکشنبه آینده پخش خواهد شد.

تیم گمنام

غلامعلی حدادعادل ترجیح داده کار ساخت مستند انتخاباتی خود را به تیمی کاملا گمنام بسپارد.درباره فیلم تبلیغاتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان شده است که سجاد نجفی و احمد سلامی به عنوان دو کارگردان جوان به صورت گروهی وظیفه‌ ساخت آن را به‌عهده دارند.

به گزارش فارس، میثم ریاحی، تصویربرداری این مستند را به‌عهده دارد و مدیر تولید آن محسن کلانتریان است.

نخستین مستند انتخاباتی غلامعلی حدادعادل پنجشنبه و مستند دوم وی سه‌شنبه هفته آینده پخش خواهد شد.

در انتظار اخبار بیشتر

دو هفته قبل اعلام شد که مستند تبلیغاتی محسن رضایی توسط رامبد جوان، مسعود جعفری‌جوزانی و علیرضا رئیسیان ساخته می‌شود، اما این سه کارگردان چنین خبری را تکذیب کردند.چند روز بعد اعلام شد که اسماعیل فلاح‌پور مستند انتخاباتی محسن رضایی را خواهد ساخت. فعلا خبرهای بیشتری درباره‌ مستندهای انتخاباتی محسن رضایی منتشر نشده است.نخستین مستند انتخاباتی محسن رضایی امروز و مستند دوم وی یکشنبه آینده پخش خواهد شد.

تکذیب های مکرر

ساخت فیلم تبلیغاتی حسن روحانی با حواشی بسیاری روبه‌رو بوده است. در اولین حاشیه، اعلام شد که محمدمهدی عسگرپور و سیدرضا میرکریمی فیلم تبلیغاتی این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری را خواهند ساخت، اما این خبر با تکذیب این دو کارگردان روبه‌رو شد. پس از آن در چند نوبت در خبرگزاری‌های مختلف اعلام شد که مسعود جعفری‌جوزانی ساخت فیلم تبلیغاتی وی را برعهده دارد، اما این خبر نیز از سوی کارگردان سریال «در چشم باد» تکذیب شد.در هر صورت ساخت اولین فیلم تبلیغاتی حسن روحانی با مدیریت و تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری انجام و نسخه‌ای از آن برای بازبینی از سوی صداوسیما به این سازمان ارائه شده است. هنوز کارگردان و تهیه‌کننده‌ مستند دوم روحانی مشخص نیست.مستند انتخاباتی اول حسن روحانی فردا و مستند انتخاباتی دوم وی دوشنبه آینده پخش خواهد شد.

برزگر و فیلم انتخاباتی عارف

مجید برزگر، کارگردان فیلم سینمایی «پرویز» که دچار مشکلاتی در گرفتن پروانه نمایش این فیلم از وزارت ارشاد شده است، کار ساخت مستند انتخاباتی محمدرضا عارف را به​عهده دارد.فیلم اول انتخاباتی محمدرضا عارف شنبه و فیلم دوم وی چهارشنبه آینده پخش خواهد شد.

فیلم غرضی با استفاده از آرشیو صدا و سیما

ستاد انتخاباتی محمد غرضی ابتدا اعلام کرده بود این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به منظور کاهش هزینه‌ها قصد ندارد که فیلم تبلیغاتی بسازد، اما چندی قبل اعلام شد که غرضی با استفاده از تصاویر آرشیوی صداوسیما از زمان وزارت وی، دو مستند را آماده‌ نمایش در تلویزیون خواهد کرد.جلال عطارزاده کارگردانی مستندهای محمد غرضی را به​عهده دارد و اطلاعات خاصی درباره دو فیلم وی در دسترس نیست.نخستین مستند انتخاباتی محمد غرضی شنبه آینده و مستند دوم وی چهارشنبه هفته آینده پخش خواهد شد.

برنامه ریزی قبلی برای ساخت فیلم

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف یکی از معدود نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است که از ابتدا کارگردان فیلم تبلیغاتی‌اش مشخص بود. از هفته‌ها قبل، بهروز شعیبی به عنوان کارگردان و سیدمحمود رضوی به‌ عنوان تهیه‌کننده در حال آماده‌سازی فیلم انتخاباتی شهردار تهران هستند.این تهیه‌کننده و کارگردان در جشنواره فجر سال قبل، فیلم سینمایی‌ «دهلیز» را روی پرده بردند.

مستند اول این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پنجشنبه و مستند دوم وی سه‌شنبه آینده پخش خواهد شد.

چهره های شناخته شده در تیم ولایتی

ستاد انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی از ابتدا تیمی کاملا سینمایی را درکنار خود جمع کرده تا آنها کار ساخت دو مستند تبلیغاتی وی را برعهده داشته باشند. در میان شش عضو تیم مستندسازی ولایتی، نام محمدحسین لطیفی، فریدون جیرانی، جمال شورجه، حامد عنقا، محمدرضا شفیعی و رضا جودی دیده می‌شود.

براساس اطلاعات منتشر شده، فیلم نخست علی‌اکبر ولایتی با نام «ای وطن، ایران من» با طراحی حامد عنقا و کارگردانی محمدحسین لطیفی برای بازبینی تحویل شبکه اول سیما شده است.

خبرگزاری ایلنا عوامل ساخت این فیلم را به این شرح اعلام کرده است: حامد عنقا مدیر طراحی و اجرا، محمد‌حسین لطیفی مشاور اجرایی ساخت، جمال شورجه مشاور طرح ، سیروس عبدلی مدیر تصویربرداری، امیر حاتمی مدیر صدا، امیر شیبان خاقانی تدوین، علیرضا علویان صدا‌گذاری و میکس و رضا جودی تهیه‌کننده اجرایی. تهیه‌کنندگان این فیلم هم عبارتند از رضا جودی، محمدرضا شفیعی، محسن علی‌اکبری. حسن لبافی هم مدیریت تولید این فیلم را به عهده دارد.

نخستین مستند انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی، فردا و مستند دوم وی، دوشنبه آینده پخش خواهد شد.

تبلیغات ماندگار

مستندهای تبلیغاتی نامزدها از یک بعد دیگر هم بسیار مهم هستند و آن ماندگاری آنها در ذهن مردم برای مدتی طولانی‌تر نسبت به دیگر تبلیغات است. جعفریان در این زمینه به مستند تبلیغاتی احمدی‌نژاد در انتخابات 88 اشاره می‌کند و می‌گوید: هنوز مردم آن صحنه‌ای را که آقای احمدی‌نژاد مشغول وجین کردن علف‌های هرز در باغچه منزلش بود فراموش نکرده‌اند و در طول ریاست‌جمهوری ایشان بارها در نوشته‌ها و سخنرانی‌های مختلف به آن تصاویر اشاره شد. اینها نشان می‌دهد مستندهایی که پخش می‌شود تاثیر ماندگاری دارند و حتی ردپای آنها در حافظه مردم می‌ماند.

این مستندساز معتقد است، بر همین اساس آن دسته از نامزدها که از قدرت رسانه و فراگیری مستندهای تبلیغاتی آگاه هستند، تمام تلاش خود را می‌کنند که یک تیم حرفه‌ای این کار را برایشان انجام دهد و بدون شک این مستندها می‌تواند تاثیر غیرقابل پیش‌بینی و شگفت‌انگیزی روی مردم داشته باشد.

او با بیان این‌که مردم کنجکاوی عجیبی نسبت به زندگی خصوصی آدم‌های مشهور دارند، می‌گوید: در بخشی از این مستندها لازم است که دوربین‌ها وارد زندگی خصوصی نامزدها شود و علاقه آنها را در محیط غیررسمی از نوع غذایی که دوست دارند تا رنگ و سلیقه‌های فردی آنها، ماشینی که سوار می‌شوند و منزلی که در آن زندگی می‌کنند به تصویر بکشند.البته در کنار این مسائل جعفریان تاکید می‌کند که اگر کارگردان‌ها نتوانند آن جذابیت‌های تصویری و ابعاد هنری کار را حفظ کنند ممکن است مستند‌ها به ضد خودش تبدیل و باعث کاهش سبد آن نامزد شود. بنابراین کار بسیار حساسی است که چه کسی و به چه شکل تهیه مستند تبلیغاتی نامزدها را به عهده داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها