یک روز با عواملی که پشت صحنه برنامه «یک مصاحبه یک سرود» فعالیت کردند

غافلگیری پدرانه در برنامه زنده

برنامه‌های مختلفی از شبکه رادیویی ورزش پخش می‌شود که یکی از قدیمی‌ترین این برنامه‌ها، «یک مصاحبه یک سرود» نام دارد. در یکی از اولین روزهای خرداد، برای تهیه گزارشی از تولید این برنامه زنده رادیویی به ساختمان رادیو می‌روم. حدود ساعت 16 وقتی وارد استودیوی پخش رادیو ورزش می‌شوم، نیما نیساری، سردبیر برنامه با اشاره به چند چهره شاخص ورزشی و رادیویی، مهمانان برنامه را به من معرفی می‌کند. علیرضا کنگرلو، مجری به اتفاق مهرزاد عطاران، کارشناس برنامه وارد استودیو می‌شوند و مهدی خانی‌پور تست صدا انجام می‌دهد. سپس رأس ساعت 16 و 30 دقیقه، برنامه یک مصاحبه یک سرود با اجرای کنگرلو آغاز می‌شود. او پس از سلام و احوالپرسی با مخاطبان برنامه از آنها می‌خواهد پای رادیو بنشینند، چون برنامه ویژه‌ای پیش‌رو خواهند داشت.
کد خبر: ۵۶۷۷۷۹

در همین زمان و حدفاصل دو بخش برنامه، عطاران با اشاره به سردبیر از او می‌پرسد: سوژه چیست؟ یادت رفت به من بگویی! نیما نیساری سردبیر و تهیه‌کننده برنامه در پاسخ می‌گوید: خیالت راحت. قبل از ارتباط تلفنی سوژه را می‌گویم! یکی از عوامل برنامه با اشاره به سورپرایز امروز می‌گوید: چند روز است موضوع برنامه را از عطاران مخفی کرده‌ایم و حالا در دقایق آخر این مخفیکاری، باید مواظب باشیم لو نرویم!

کنگرلو در ادامه برنامه با تبریک مجدد روز پدر اعلام می‌کند: اکنون در کنار من یکی از پیشکسوتان عرصه اجرا و گویندگی و بهتر است بگویم یک صاحبخانه حضور دارد. کسی که سال45 وارد تلویزیون شد و گوینده خبرسیاسی شد، بعد به گروه ورزش رفت و از آن زمان تاکنون در دنیای ورزش فعالیت می‌کند و الان هم مسئول روابط عمومی رادیو ورزش است و همیشه صدای گرم و دلنشین او را در برنامه‌های مختلف و گزارش‌های والیبال از رادیو ورزش می‌شنویم؛ بله، امروز مسعود اسکویی به ما افتخار داده تا در آستانه روز پدر در برنامه یک مصاحبه یک سرود حضور داشته باشد. اسکویی با سلام و تبریک روز پدر و روز مرد از عوامل برنامه تشکر می‌کند و قدری در مورد برنامه‌ها و گزارش‌هایی که تاکنون اجرا کرده با مردم سخن می‌گوید.

غافلگیری مسعود اسکویی

مسعود اسکویی علاوه بر کارشناسی و گویندگی در رادیو، اولین گزارشگر تنیس، سوارکاری و اتومبیلرانی در تلویزیون است. در فرصتی که دست می‌دهد با مسعود اسکویی همکلام می‌شوم. او ابتدا به غافلگیری خود اشاره می‌کند و می‌گوید: از صبح به من می‌گویند بیا، چیزی هست که باید در جریان قرار بگیری و نمی‌شود آن را تلفنی گفت.

اسکویی بیش از هرچیز دیگری، تولید برنامه ورزشی را از آنجا که به ترویج فرهنگ ورزش میان جوانان می‌انجامد، با اهمیت می‌داند و می‌گوید: امیدوارم اخلاق ورزشی و منش پهلوانی دوباره جای خود را در ورزش ما پیدا کند. ورزشکاران جوان با الگو گرفتن از پیشکسوتان ورزش ایران و کسب مدال‌های رنگین، باید نام ایران را در عرصه‌های جهانی طنین انداز کنند و با احترام به بزرگان و پیشکسوتان ورزشی، یاد و خاطره آنها را زنده نگه دارند و شاهد بد اخلاقی در ورزش نباشیم. چنین رویکرد و عملکردی در برنامه‌سازی ورزشی، قطعا بر جامعه اثرگذار خواهد بود.

در این بخش با احمد فرضی، یکی از عوامل برنامه که از ابتدای تاسیس رادیو ورزش کار خود را در این شبکه رادیویی شروع کرده، صحبت می‌کنم. وی می‌گوید: من خبرهای ورزشی برنامه را تهیه می‌کنم.

فرضی در مورد نحوه انتخاب خبرها می‌گوید: به روز‌بودن خبرها برای ما اهمیت دارد. ما در انتخاب خبرها به همه رشته‌های ورزشی می‌پردازیم. از تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری آذربایجان تا مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی، سنگ‌نوردی و....

نیما نیساری، تهیه‌کننده و سردبیر برنامه که از سال 78 تاکنون در رادیو ورزش فعالیت می‌کند، می‌گوید: از ابتدای امسال این برنامه به من سپرده شده و هدف این است در قالب برنامه‌ای شاد، اطلاعات ورزشی مفیدی به مخاطبان داده شود. در این برنامه بخشی به نام ده‌دقیقه توقف داریم که به بانوان ورزشکار اختصاص دارد و درباره زندگی آنهاست ولی امروز به دلیل ویژه بودن برنامه، این بخش پخش نشد.

نیساری در پایان می‌گوید: برنامه یک مصاحبه یک سرود روزهای فرد پخش می‌‌شود، اما اگر گزارش فوتبال، والیبال یا هندبال به‌صورت زنده داشته باشیم، این برنامه روی آنتن نمی‌رود. او از مردم می‌خواهد این برنامه را در راه قوی‌تر شدن کمک کنند.

خاطره‌بازی پدروپسر ورزشکار

در ادامه برنامه، ترانه «راز خانه» با صدای رضا یزدانی به خواسته یکی از شنوندگان پخش می‌شود و در بخش دیگر، علیرضا کنگرلو دیگر مهمانان برنامه را چنین معرفی می‌کند: یک پدر و پسر موفق ورزشکار در کنار من هستند. امیر احتشام‌زاده قهرمان پینگ‌پنگ آسیا در سال 1958 که امروز همراه پسر خود مجید احتشام‌زاده ـ که او هم در رشته پینگ‌پنگ افتخارآفرین است ـ در برنامه حضور دارند. سردبیر برنامه به کنگرلو می‌گوید: امروز روز تولد امیر احتشام‌زاده است. سپس مجری برنامه خطاب به احتشام‌زاده پدر می‌گوید: تولد شما هم مبارک! حالا چند ساله شدید که امیر احتشام‌زاده می‌گوید: امروز 79 سالم تمام شد و راز سلامت خود را در این می‌دانم که همیشه تلاش کردم زندگی سالمی داشته باشم.

احتشام‌زاده پدروپسر در ادامه برنامه به نقل خاطره‌های خود می‌پردازند و در پایان مجید احتشام‌زاده، جذاب‌ترین خاطره‌اش را برای مردم بیان می‌کند. او که متولد سال 37 است، می‌گوید: برخی ورزشدوستان مرا با پدر اشتباه می‌گیرند و می‌گویند ما بچه بودیم که شما بازی می‌کردید! در حالی که سن برخی از آنها از من بیشتر است!

در فواصل برنامه، سرودها و ترانه‌های مختلفی در مورد فتح خرمشهر و روز پدر پخش می‌شود و در ادامه برنامه، مجری برنامه یادی از افتخارآفرینان حماسه جاویدان دوران حماسه آزادسازی خرمشهر می‌کند و می‌گوید: اگر امروز در کشور آرامش داریم به پاس رشادت‌های عزیزانی است که در طول هشت سال دفاع مقدس از کیان این مرز و بوم دفاع کردند. در ادامه با خداداد طاهرزاده، سرپرست اداره ورزش و جوانان خرمشهر تماس تلفنی برقرار می‌شود.

غافلگیری روی خط برنامه زنده!

در فواصلی که ترانه پخش می‌شود، با علیرضا کنگرلو مجری برنامه صحبت می‌کنم. او که از سال 73 وارد رادیو شده، در شبکه‌های مختلف رادیویی برنامه اجرا کرده است. کنگرلو می‌گوید: در مورد اجرای برنامه یک مصاحبه یک سرود باید بگویم حدود 14 سال است که من اجرای این برنامه را به عهده دارم و به نوعی خودم از این برنامه انرژی می‌گیرم و خوشحالم که مخاطبان برنامه هم با من و دیگر عوامل برنامه صمیمی هستند و نظرهای سازنده خود را با ما در میان می‌گذارند.

از او می‌پرسم خبر دارد مهمان ویژه تلفنی کیست، کنگرلو می‌گوید: نه، الان چند پیامک می‌خوانم و سپس مهمان ویژه معرفی می‌شود.

چند دقیقه بعد، سردبیر برنامه با اعلام این‌که «سوژه روی خط است»، از مجری برنامه می‌خواهد با او هم‌کلام شود. کنگرلو می‌گوید: سلام، روز پدر را به شما شنونده خوب و همیشگی برنامه تبریک می‌گویم. به محض این‌که مهمان تلفنی شروع به صحبت می‌کند، صورت مهرزاد عطاران سرخ می‌شود! چون سوژه امروز تلفنی برنامه پدر او بوده است؛چیزی که از او مخفی کرده بودند!

برنامه پس از این گفت‌وگوی ویژه، به انتهای پخش می‌رسد و در پایان برنامه، کنگرلو با ذکر این جمله که: مهربان باشید و بهترین‌ها را برای شما آرزو می‌کنم، از شنوندگان خداحافظی می‌کند.

بعد از روی آنتن رفتن این بخش، عطاران در مورد سوژه تلفنی امروز می‌گوید: وقتی صدای پدرم را شنیدم، واقعا غافلگیر شدم و این برایم به خاطره‌ای به‌یاد ماندنی بدل شد!

برنامه «یک مصاحبه یک سرود» روزهای فرد ساعت 16 و 30 دقیقه تا 18 به صورت زنده روی موج اف ام ردیف 92 مگاهرتزپخش می‌شود.

کیهان رویایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها