فریدون فریدونی در گفتوگو با فارس افزود: تمام ایلراههایی که عشایر در گذشته برای انتقال دامهای خود به ییلاق استفاده میکردند، به صورت مجاز و غیرمجاز تصرف و ساخت و ساز شده است. وی تصریح کرد: عشایر برای رساندن دامهای خود به ییلاق و برگرداندن آن با مشکلات زیادی مواجه هستند و تلفات زیادی در مسیر میدهند.
این دامدار عشایری که قشلاق دامهایش در منطقه کردان کرج است، گفت: در گذشته مسیر عبور دامهای ما برای رسیدن به دشت لار در تهران، شامل میدان ونک ـ رسالت ـ حکیمیه و لواسان بود، اما اکنون با تصرف ایلراهها مجبور هستیم در منطقه شهریار به طرف مرزنآباد، حدود 21 کیلومتر دامهای خود را روی آسفالت هدایت کنیم و پس از آن به اتوبان کرج وارد شویم و با تمام مشکلات ترافیک خودروها مجبور هستیم در این مسیر حرکت کنیم.
فریدونی با بیان اینکه در منطقه کرج، در مسیری که سالهای پیش بیابان بود و دامها آزادانه حرکت میکردند، اکنون کانال آب بزرگی ساخته شده است که تردد دام را بسیار سخت کرده است، افزود: پس از این مسیر در انتهای شهرک هشتگرد به دشت قزوین و به ارتفاعات طالقان میرسیم و بعد از طی 15 روز در مسیر کندوان (جاده چالوس) به استان مازندران رسیده و بعد از دور زدن این استان در ییلاق دشت لار در استان تهران اقامت میکنیم. وی، مشکل تردد دامهای عشایر را بسیار مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: در گذشته جامعه عشایر به عنوان مولد اصلی در بخش کشاورزی و دام محسوب میشد، اما اکنون به دلیل بیتوجهیها، بسیار ضعیف شده و نسل جدید رغبتی به این شغل نشان نمیدهد. این دامدار نمونه تصریح کرد: دولت باید قوانینی برای مراقبت از ایلراهها وضع کند تا بیش از این جامعه عشایر با مشکلات تردد دامها مواجه نشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
مهدی مذهبی معتقد است پیوند میان هنر، هویت و فضای شهری، محور اصلی وظایف سازمان زیباسازی شهر تهران است
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتوگو با «جامجم»:
حمیدرضا حسینی معتقد است تاریخ بهارستان بازتابی از فراز و فرود سیاست و فرهنگ ایران در ۲ سده اخیر بوده است