عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی می گوید

محرومیت 99 درصد بازنشستگان از دریافت وام

تامین‌اجتماعی باز هم بدقولی کرد. درحالی که بازنشستگان امیدوار بودند از خرداد چشم‌شان به افزایش حقوق‌ها روشن خواهد شد، اما مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی برخلاف قول چندی‌پیش خود، آب پاکی را روی دست بازنشستگان ریخت و گفت: تا ماه تیر از پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان خبری نیست.
کد خبر: ۵۶۴۳۷۹

خبر به تعویق افتادن پرداخت افزایش حقوق ها درحالی بازنشستگان را شوکه کرد که آنها از فروردین امسال تاکنون بارها به وعده های متعدد مسئولان سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت افزایش حقوق ها دلخوش بودند.

اما بازنشستگان چاره ای جز صبر و تحمل ندارند، در حالی که بسیاری از آنها برای تامین هزینه های زندگی شرایط سختی را می گذرانند.

گلایه بازنشستگان از بدقولی های مکرر

بدقولی سازمان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش اولین بار نیست که اتفاق می افتد. نگاهی به اخباری که از قول مسئولان سازمان تامین اجتماعی در مورد زمان پرداخت افزایش حقوق سال 92 بازنشستگان عنوان شده است، نشان می دهد از ابتدای امسال تاکنون چند بار وعده پرداخت افزایش مستمری ها به تعویق افتاده است.

اولین بار قرار بود حقوق بازنشسته ها مانند حقوق دیگر کارکنان دولت از فروردین ماه زیاد شود، اما این اتفاق چندبار به تاخیر افتاد. آخرین خبر هم از اضافه شدن 25 درصد به حقوق بازنشسته ها در خرداد حکایت داشت، اما این وعده هم عملی نشد تا این که روز گذشته مدیرعامل تامین اجتماعی در نشست هم اندیشی روسای هیات مدیره کانون های کارکنان بازنشسته تامین اجتماعی اعلام کرد تا تیرماه از افزایش مستمری ها خبری نیست.

هرچند سعید مرتضوی گفته که سال گذشته نیز افزایش حقوق بازنشسته ها از تیر پرداخت شد، اما حرف او قطعا برای خانواده بازنشستگان تامین اجتماعی که از فروردین خود را به امید افزایش حقوق ها دلخوش کرده بودند، دلیل قانع کننده ای نیست.

حرف بازنشسته ها و خانواده شان این است که اگر قرار بود افزایش حقوق ها به روال سال گذشته (از تیر) پرداخت شود، چرا مسئولان این سازمان از ابتدای سال با وعده های مکرر بازنشستگان را چشم انتظار نگه داشتند؟

البته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره این که چرا وعده های داده شده از قول او و دیگر مدیرانش به تعویق افتاده نیازی ندید به بازنشستگان توضیح دهد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی از بدقولی مسئولان سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان انتقاد می کند و می گوید: از ابتدای سال تاکنون هر کدام از مسئولان سازمان بازنشستگی تاریخ های متفاوتی را برای پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی عنوان کرده اند که هیچ کدام از این وعده ها هنوز عملی نشده است.

علی اکبر خبازها در گفت و گو با مهر، درحالی که تلاش می کند به بازنشستگان اطمینان دهد کانون بازنشستگان حامی منافع آنهاست، برای مسئولان سازمان تامین اجتماعی هم خط و نشان می کشد که اگر افزایش حقوق بازنشستگان در خرداد پرداخت نشود، این اتفاق عواقب ناخوشایندی برای آنها خواهد داشت.

خبازها تاکید می کند، اگر افزایش حقوق بازنشستگان از خرداد پرداخت نشود، بازنشستگان به مجلسی ها متوسل خواهند شد و از سازمان تامین اجتماعی به کمیسیون تلفیق مجلس شکایت خواهند کرد.

مرتضوی: تاخیر به خاطر انتخابات

بازنشستگان تامین اجتماعی این بار وعده تیرماه را برای پرداخت افزایش حقوق ها از زبان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می شنوند که دلیل مرتضوی برای این تاخیر قابل تامل است: انتخابات ریاست جمهوری.

مرتضوی می گوید: برای پرهیز از ایجاد هرگونه شائبه و مرتبط ساختن زمان افزایش حقوق بازنشستگان با مسائل سیاسی و انتخاباتی، تصمیم گرفتیم زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان را مانند سال گذشته در نظر بگیریم.

دلیل مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای به تعویق انداختن پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان شاید از نظر این مقام مسئول منطقی به نظر برسد، اما به نظر بازنشستگان این موضوع بهانه ای بیش نیست که نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای بدقولی های مکرر مسئولان سازمان تامین اجتماعی باشد.

تورم 31 درصدی، افزایش حقوق 25 درصدی

بازنشسته هایی که پس از چند دهه کار شرافتمندانه هنوز در خانه استیجاری زندگی می کنند، بازنشسته هایی که در خانه یک تا چند فرزند محصل یا دانشجو دارند یا آنهایی که بیشترین روزهای ماه فرزندان و نوه هایشان مهمان دائم خانه شان هستند و می دانند که زندگی بازنشستگی یعنی با سیلی صورت را سرخ نگه داشتن و... مدت هاست برای همین اندک مبلغ افزایش مستمری سال جدید نقشه ها کشیده اند تا شاید چاله های زندگی شان را پر کنند.

آنها حق خود می دانند که مسئولان در تصمیم گیری برای تعیین درصد افزایش مستمری های امسال نسبت به دغدغه ها و مشکلات معیشتی این قشر بی تفاوت نباشند، آنها حق خود می دانند که پس از سال ها خدمت صادقانه حالا در دوران پیری و بازنشستگی مستمری دریافتی شان آنقدر باشد که نگرانی برای تامین هزینه های زندگی نداشته باشند.

افزایش 25 درصدی مستمری ها، پیشنهادی است که مسئولان سازمان تامین اجتماعی برای افزایش مستمری های امسال بازنشستگان درنظر گرفته اند، اما بازنشستگان این درصد افزایش را با توجه به افزایش سرسام آور هزینه ها و نرخ رسمی رشد تورم اعلام شده برای امسال، عادلانه نمی دانند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درحالی معتقد است افزایش 25 درصدی مستمری امسال بازنشستگان در مقایسه با سال گذشته که حقوق بازنشستگان فقط 18 درصد افزایش یافته بود، اتفاق امیدوارکننده ای است که رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش 25 درصدی حقوق امسال بازنشستگان را کمتر از نرخ رشد تورم می داند و معتقد است این میزان افزایش دردی از بازنشستگان دوا نمی کند.

خبازها می گوید: مستمری بازنشستگان باید با توجه به نرخ تورم رسمی 31 درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، همین میزان درصد افزایش پیدا کند درصورتی که این اتفاق نیفتاده است و وعده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای افزایش 25 درصدی حقوق امسال بازنشستگان، پایین تر از نرخ تورم است. با این تفاسیر بازنشستگان تامین اجتماعی چاره ای جز تحمل بدقولی ها ندارند، مگر این که سازمان تامین اجتماعی بهانه بهتری برای این تعویق پیدا کند وگرنه مساله انتخابات نمی تواند دلیل درستی برای تعویق افزایش حقوق ها باشد.

جام جم / پوران محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها