«پنجاه بدر» آیین شکرگزاری مردم قزوین

در پنجاهمین روز از شروع هر سال مردم قزوین در آیین سنتی «پنجاه بدر» با حضور در مصلا‌ها، باغ‌های سنتی و بوستان‌ها ضمن شکرگزاری به درگاه الهی با اقامه نماز، دعا و نیایش شکرگزار نعمت‌های الهی می‌شوند و طلب باران می‌کنند.
کد خبر: ۵۶۱۴۴۴

نادر محمدی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین درباره این مراسم که پنجشنبه برگزار شد ، به مهر گفت: مراسم سنتی پنجاه به در یکی از اصیل‌ترین آیین‌های قزوین به شمار می‌آید که مردم این استان اعتقادات راسخی برای شرکت در آن دارند.

وی افزود: پخت و توزیع غذاهای نذری نیز بخش دیگری از مراسم پنجاه به در قزوینی‌هاست که حین اجرای آیین‌های مذهبی میان شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود. این مراسم در بهترین روز فصل بهار از لحاظ آب و هوایی برگزار می‌شود و در واقع تجدید پیوندی دوباره با طبیعت است، اما بیش از هر چیز به نظر می‌رسد ریشه‌ای تاریخی داشته باشد که عمر آن به دوران پیش از اسلام هم می‌رسد.

محمدمهدی رضاپور، کارشناس میراث فرهنگی هم در این باره گفت: از گذشته‌های دور مردم قزوین در نوزدهمین روز از ماه دوم سال جدید که برابر با پنجاهمین روز سال است در راستای اجرای یک مراسم آیینی به مصلای شهر می‌روند و در این مکان با خداوند راز و نیاز می‌کنند.

وی افزود: اگر تا آن روز از سال باران خوبی آمده باشد مردم در مصلی نماز شکر هم به​جا می‌آورند و از خداوند به جهت نزول باران رحمت سپاسگزاری می‌کنند، اما اگر سال کم بارانی باشد نماز استسقاء بجای می‌آورند و طلب باران رحمت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها