اجلاس وزیران فرهنگ آسیایی آغاز به کار کرد

رایزنی برای راه‌اندازی مرکز سینمایی‌آسیا

اجلاس دو روزه وزیران فرهنگ مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (ACD) روز گذشته با حضور مقام‌های فرهنگی و کارشناسان 32 عضو این مجمع با شعار «آسیا کانون فرهنگ انسانی» در تهران آغاز به کار کرد؛ نشستی که دبیر اجرایی اجلاس ابراز امیدواری کرده است در آن بتوانند برای ایجاد یک مرکز سینمایی مشترک به توافق برسند.
کد خبر: ۵۶۰۷۸۷

به گزارش جام‌جم، جواد شمقدری، دبیر اجلاس در مراسم افتتاحیه آن که در هتل آزادی برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به نمایندگان کشورهای عضو، ابراز امیدواری کرد که این اجلاس به تحقق و دستیابی به اهداف والای فرهنگی کشورهای آسیایی بینجامد.

وی با بیان این‌که این سومین نشست فرهنگی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا و دومین نشستی است که در ایران برگزار می‌شود، افزود: اجلاس ACD به عنوان فراگیرترین ساختار آسیایی به شمار می‌رود، چرا که بخش مهمی از کشورهای شرق، غرب و جنوب‌شرق آسیا در آن مشارکت دارند.

شمقدری در ادامه ضمن آسیب‌شناسی این اجلاس، روند آن را با دو چالش جدی روبه‌رو دانست و گفت: فرهنگ غنی آسیایی از یک سو در معرض تهاجم غرب قرار دارد و از دیگر سو، با تعصبات، افراط‌گرایی و تندروی روبه‌روست. ایجاد نظام‌های پویای فرهنگی و نیز گفت‌وگو، مهم‌ترین راهکارهای مواجه شدن با این چالش‌هاست.

وی با تاکید بر این‌که همگرایی فرهنگی نه تنها به نفع کشورهای آسیایی است، بلکه تمام جهان می‌تواند از این همگرایی بهره‌مند شود، اظهار امیدواری کرد: مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با هدف همدلی و همراهی هرچه بیشتر کشورهای عضو گام برداشته و در آینده‌ای نه چندان دور با گسترش فعالیت‌های فرهنگی در خدمت ملت‌های آسیایی و تقویت روح شرقی قرار گیرد.

وی در پایان طراحی فعالیت‌هایی که ایده آنها در نشست‌های اول و دوم گروه کاری فرهنگی ارائه شده و نیز بررسی پیشنهادهای جدید با هدف ارتقای تعاملات فرهنگی را از جمله اهداف این اجلاس دو روزه دانست.

در ادامه جلسه، هیات فرهنگی فیلیپین به عنوان گزارشگر اجلاس تعیین شد و پس از آن، مینا بالمان‌شارما، مدیرکل وزارت فرهنگ هند به ارائه گزارش دومین نشست مقامات ارشد درخصوص همکاری فرهنگی به میزبانی دهلی‌نو پرداخت.

غلامرضا منتظمی، دبیر اجرایی نخستین اجلاس نیز در گفت‌وگو با روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تهدیدهای غرب علیه فرهنگ کشورهای آسیایی گفت: در نشست اول مقامات ارشد فرهنگی در سال 90، سه محور سینمایی و رسانه‌ای، تحقیقات و انتشارات و مردم‌شناسی و تعاملات فرهنگی بررسی و در نهایت در نشست دوم در دهلی‌نو نیز پیگیری شد.

وی افزود: در نخستین اجلاس وزرای فرهنگ مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا ACD نیز مسائل مختلف فرهنگی را ذیل سه محور یاد شده پیگیری خواهیم کرد.

منتظمی با بیان این که غرب و هالیوود به دنبال تخریب فرهنگ‌ها هستند، گفت: در حال رایزنی برای ایجاد یک مرکز برای تعامل و اشتراک ظرفیت‌های سینمایی هستیم=؛ کاری که بسیار مهم و ضروری است تا بتوانیم علاوه بر جلوگیری از هجوم هالیوود، بر سایر فرهنگ‌ها تاثیر مثبت بگذاریم.

این اولین نشست وزیران فرهنگ مجمع است که با شعار «آسیا کانون فرهنگ انسانی» برگزار می‌شود. پیش از این دو اجلاس فرهنگی مجمع همکاری آسیا در سطح کارشناسان به ترتیب در تهران و دهلی‌نو برگزار شد. دیروز سه‌شنبه نیز و سومین نشست کارشناسی برگزار شد.

ایده تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (Asia Cooperation Dialogue) اولین‌بار از سوی نخست‌وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای آ.سه.آن در سال 2001 مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

اولین اجلاس وزیران امور خارجه (ACD) در سال 2002 در تایلند برگزار شد و وزیران شرکت‌کننده در این اجلاس، حمایت خود را از تشکیل و ادامه گفت‌وگوی همکاری آسیایی اعلام کردند.

از سال 2003 تاکنون 11 اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو مجمع به ترتیب در کشورهای تایلند، چین، پاکستان، قطر و کره‌جنوبی، قطر، قزاقستان و سریلانکا برگزار شد. نهمین اجلاس وزیران امور خارجه هفدهم و هجدهم آبان 1389 در تهران و دهمین و یازدهمین نشست وزیران خارجه نیز در کویت و تاجیکستان برگزار شد.

پس از پیدایش این مجمع تعداد کشورها از 17 عضو به 32کشور افزایش یافته به گونه‌ای که در مقطع فعلی این مجمع فراگیرترین تشکیلات فرامنطقه‌ای است.

تایلند، کره، سنگاپور، قطر، فیلیپین، پاکستان، میانمار، مالزی، لائوس، ژاپن، اندونزی، هند، چین، کامبوج، برونئی، بنگلادش، بحرین، سریلانکا، عمان، کویت، امارات، مغولستان، ایران، بوتان، عربستان، روسیه، ویتنام، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، قرقیزستان و قزاقستان کشورهای عضو این مجمع هستند.

برنامه‌های اجلاس امروز با حضور وزیران فرهنگ این کشورها ادامه می‌یابد. سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد و محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور از سخنرانان روز دوم اجلاس هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها