دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها نگفت با وجود کاهش قابل توجه درآمد هدفمندی، دولت یارانه نقدی را از کجا تامین می کند

فرزین: یارانه نقدی نه کم می‌شود نه قطع

در حالی که مقامات دولت و مجلس ابتدای هفته جاری از کاهش یا قطع یارانه نقدی برخی خانوارها در سال جاری خبر داده بودند، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: یارانه‌ها نه کم می‌شود نه قطع.
کد خبر: ۵۶۰۲۵۴

به گزارش خبرنگار ما، پیش از این اعلام شده بود به منظور بازگرداندن فرآیند هدفمندسازی یارانه‌ها روی ریل قانون، از این پس باید درآمدهای ناشی از اصلاح قیمت‌ها به صورت غیرنقدی بین مردم، تولیدکنندگان و دولت به نسبت‌های تعیین شده توزیع شود. کمیسیون تلفیق بودجه 92 این تصمیم را درپی آن اتخاذ کرده که گزارش‌های موجود حاکی است که در سال گذشته تمام درآمدهای ناشی از اصلاح قیمت‌ها بعلاوه برخی برداشت‌های قانونی یا غیرقانونی به طور کامل به یارانه نقدی خانوارها اختصاص داده شده و تولیدکنندگان از دریافت سهم خودبی‌نصیب مانده‌اند. جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه روز شنبه دراین باره گفت که به منظور اصلاح شیوه‌های اجرای قانون هدفمندی، اعتباری معادل 22 هزار و 500 میلیارد تومان به پرداخت نقدی یارانه‌ها اختصاص یافته حال آن‌که در سال گذشته این رقم معادل 42 هزار میلیارد تومان بود. قادری این مصوبه را این‌گونه تفسیر کرده بود که اگر مجلس موافقت کند، چون بودجه پرداخت یارانه نقدی در لایحه کاهش یافته، رقم یارانه‌های نقدی یا باید کاهش یابد یا این‌که یارانه برخی خانوارها قطع شود. اما دیروز محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها هر دوی این احتمال‌ها را رد کرد، اما نگفت که دولت از کدام منبع قصد تأمین کسری اعتبارتداوم حفظ وضع موجود یارانه‌های نقدی را دارد.

وی دیروز در یک نشست خبری اظهار کرد: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 90 یعنی اولین سال اجرای خود 17.5 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشت که دلیل آن شیب مناسب قیمت‌ها بود. نمونه بارز آن قیمت حامل‌های انرژی است که طی 28 ماه گذشته که از اجرای طرح می‌گذرد، تغییری نکرده است.

به گزارش فارس، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفت: در سال 90، ضریب جینی در شهر و روستا بهبود یافته است و این موضوع را آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، یعنی توزیع درآمد در سطح کشور بهبود یافته است.

سه سناریوی دولت برای مرحله دوم هدفمندی

فرزین گفت: در جلسات مشترک دولت و مجلس سناریوهای مشخصی توسط دولت به صورت کتبی ارائه شد، دولت سه سناریوی مشخص در این خصوص دارد، اما آنچه به مجلس ارائه شده است سناریوی اول بوده، این در حالی است که احساس کردیم توافقی در مجلس بر سر اجرای سناریوی 2 و 3 وجود ندارد؛ گرچه پیشنهاد دولت اجرای سناریوی 3 بوده است.

وی ادامه داد: براساس سناریوی اول، قیمت بنزین 1060 تومان خواهد بود، یعنی قیمت بنزین دو برابر هم نخواهد شد و در سناریوی سوم این قیمت حدود 2160 تومان خواهد بود، بر این اساس این‌که برخی مطرح می‌کنند با اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت بنزین 3000 تومان خواهد شد، صحیح نیست.

سرنوشت یارانه نقدی

وی با تاکید بر این‌که یارانه نقدی نه قطع می‌شود و نه کاهش خواهد یافت، گفت: نظر دولت اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌هاست. افزایش مبلغ یارانه نقدی منوط به اجرای گام دوم است، در غیر این صورت با ادامه اجرای گام اول همان مبلغ یارانه نقدی که اکنون پرداخت می‌شود، ادامه خواهد یافت. همچنین با اجرای هدفمندی یارانه‌ها سالانه 40 هزار میلیارد تومان به خانوار پرداخت می‌شود و ادامه شرایط موجود نیازمند تامین چنین مبلغی در سال است.

وی گفت: هیچ عددی در سناریوی اول پیشنهادی دولت در مورد مبلغ یارانه نقدی ارائه نشده است و مبلغ 250 هزار تومان اعلام شده توسط رئیس‌جمهور متعلق به سناریوی سه است.

پرداخت نقدی یارانه‌ها کسری بودجه نداشته است

وی با بیان این‌که اجرای هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش قاچاق سوخت، صرفه‌جویی منابع انرژی و تغییر روند مصرف تولید خانوار شد، گفت: این‌که گفته می‌شود اجرای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه‌های نقدی با کسری بودجه مواجه شده و سازمان هدفمندی از بانک مرکزی برای ادامه اجرای آن استقراض کرده است، صحیح نیست. همچنین این‌که گفته می‌شود سازمان از تولید حمایت نکرده و تولید دچار مشکل شده است، منطقی نیست.او البته در این باره توضیح نداد که با وجود تصویب اعتبار 54 هزار میلیارد تومانی در قانون بودجه و پرداخت 40 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم، چگونه سهم 30 درصدی تولیدات معادل 16.2 هزار میلیارد تومان و سهم 20 درصدی دولت معادل 10.8 هزار میلیارد تومان بدون کسری بودجه پرداخت شده است.

اجرای هدفمندی، نقدینگی را زیاد نکرد

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفت: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها به هیچ وجه نقدینگی کشور افزوده نشده و از منابع خود استفاده کردیم. همچنین نرخ رشد نقدینگی از سال 84 تا 90، که اولین ماه‌های اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال 90 رخ داده است، پایین‌ترین نرخ رشد را در همین سال نشان می‌دهد. همچنین نرخ رشد پایه پولی در سال 90 به حدود 11.4 درصد رسیده که در هفت سال قبل از آن بالاترین رقم در این خصوص بوده است.

سهم هر ایرانی از صندوق توسعه ملی

فرزین همچنین با تشریح عملکرد صندوق توسعه ملی در سال گذشته گفت: هر ایرانی ‌اکنون ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه زاینده در این صندوق دارد.

به گزارش تسنیم، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: ‌سال گذشته مجموع واریزهای صندوق توسعه ملی 14.7 میلیارد دلار بوده که با این حساب منابع صندوق به 49.6 میلیارد دلار افزایش یافت.

وی با بیان این‌که مجموع منابع صندوق توسعه ملی باعث ارتقای جایگاه بین‌المللی این صندوق از رتبه 65 به 22 شده است، افزود: افق سال 1404 با ادامه همین روال مبنی بر فروش 2.5 میلیون بشکه نفت در روز نشان می‌دهد که 6500 میلیارد دلار سرمایه زاینده در صندوق خواهیم داشت؛ منابع صندوق توسعه ملی ثروت ملی است و آنچه به عنوان بازدهی برمی‌گردد ثروت ملی تلقی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها