چنانچه طرح بیمه زنان خانه‌دار به سرانجام برسد، تا پایان برنامه پنجم یک میلیون زن خانه‌دار بیمه می‌شوند

تکرار وعده‌ها برای بیمه زنان و مرخصی زایمان

ده سال بلاتکلیفی برای طرح بیمه زنان خانه‌دار که طلوع و افول سه دولت را هم تجربه کرده، یک بار دیگر دستمایه‌ای برای اعضای ستاد ملی زن و خانواده شد تا در روزهای پایانی فعالیت دولت دهم بر برقرار کردن این بیمه تمرکز کنند.
کد خبر: ۵۵۸۲۱۴

در این جلسه که دیروز معاون اول رئیس‌جمهور هم در آن حاضر بود، کلیات طرح بیمه زنان خانه‌دار و پیش‌نویس آیین‌نامه ستاد توانمندسازی زنان تصویب شد تا یک بار دیگر زنان به گرفتن تسهیلات دولتی امیدوار شوند.

البته گفته‌های دیروز محمدرضا رحیمی نشان داد که تا به نتیجه رسیدن این طرح باز هم باید صبوری کرد، بویژه آنجا که او تاکید کرد که بیمه زنان خانه‌دار نیازمند طرحی جامع است که همه ملزومات تحقق آن در نظر گرفته شده باشد و ابعاد مختلف آن در جلسات مختلف مورد بحث کارشناسی قرار گیرد.

با این حال تصویب کلیات این طرح و اظهارات امیدوارکننده رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری دراین‌باره، امیدها نسبت به اجرا شدن بی‌دردسر بیمه زنان خانه‌دار را تقویت کرد.به گزارش ایسنا، مریم مجتهدزاده در حاشیه نشست ستاد ملی زن و خانواده توضیح داد که قرار است کارگروهی با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، وزیر تعاون، مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و بهداشت به سرپرستی معاون حقوقی ریاست جمهوری تشکیل شود و مدل‌های هفتگانه بیمه برای بیمه زنان خانه‌دار با حضور شرکت‌های بیمه بررسی شود.وی نسبت به اجرایی شدن این طرح بسیار خوشبین است؛ به طوری که ابراز امیدواری کرد تا پایان سال 92، صد تا 200 هزار زن تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار گیرند که زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار دارند. مطابق توضیحات مجتهدزاده، اگر این طرح به نتیجه برسد تا پایان برنامه پنجم یک میلیون و تا پایان برنامه هفتم، 19 میلیون زن خانه‌دار بیمه می‌شوند.

افزایش مرخصی زایمان منتفی نیست

دو سال پیش وزارت بهداشت و مرکز امور زنان پیشنهاد تدوین لایحه‌ای برای افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به 9 ماه و افزایش مرخصی پدران به دو هفته را به دولت دادند که اواخر سال 91 در مجلس تصویب شد، اما به واسطه تامین نشدن منابع مالی مورد نظر آن از سوی دولت، با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شد، یعنی اتفاقی که بسیاری را از افزایش مرخصی زایمان مادران ناامید کرد.اما دیروز مریم مجتهد‌زاده خبری داد که نشان می‌دهد هنوز هم جای امیدواری برای مادران و پدران وجود دارد. به گفته او، هم‌اکنون منابع مالی مورد نیاز در این بخش پیش‌بینی شده و قرار است این مصوبه در دستور کار هیات دولت قرار بگیرد؛ طرحی که به گفته مشاور رئیس‌جمهور، احتمال عملیاتی شدن آن تا پایان دولت دهم وجود دارد.

با این‌که مشوق‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فرزندآوری به ابری بهاری می‌مانست که سال گذشته ناگهان باریدن گرفت و خیلی زود محو شد، اما دیروز مجتهدزاده ترجیح داد به سامان رساندن برخی از این مشوق‌ها مثل بیمه بازنشستگی زنان خانه‌دار و اعطای کمک‌هزینه به زنان باردار سه دهک پایین جامعه را به مردم وعده دهد و به نتیجه رسیدن آن را تا پایان دوره کاری دولت فعلی محتمل بداند.به گفته او، اعطای کمک‌هزینه تحت عنوان مکمل غذایی برای زنان باردار سه دهک پایین جامعه و فرزندان زیر دو سال آنان در مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تدوین شده که اجرای آن به‌عهده سازمان بهزیستی و کمیته امداد گذاشته شده است.

کاهش ساعت کاری زنان

مجتهدزاده دیروز از معافیت بیمه‌ای و مالیاتی برای کاهش ساعت کاری زنان خبر داد که رغبت کارفرمایان به جذب زنان را افزایش می‌دهد، البته به این شرط که ابتدا آیین‌نامه مربوط به آن نوشته شود و سپس دولت آن را اجرا کند. مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همیشه به دادن وعده‌های بی‌فرجام در حوزه زن و خانواده متهم می‌شود، اما مجتهدزاده تاکید کرد که هیچ کدام از موضوعات مدنظر این مرکز ابتر نمانده؛ بلکه تنها فرآیند مصوب شدن را می‌گذراند. او در همین رابطه به سیاست این مرکز برای ساماندهی مشاغل زنان دستفروش و تصمیم این مرکز برای انتقال آنان از مترو به بازارچه‌ها خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها