همزمان با نزدیک شدن به فصل پرداخت مالیات‌ها و مانند سال‌های گذشته امسال نیز اختلافاتی میان سازمان امور مالیاتی و برخی اصناف ایجاد شد که مهم‌ترین آن در صنف آهن‌فروشان بروز کرد و منجر به اعتراض و بسته شدن چندروزه بخشی از این بازار در هفته جاری شد. آخرین شرایط این مساله را در گفت‌گو با محمد آزاد، رئیس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان بررسی کردیم.
کد خبر: ۵۵۷۲۰۳

علت اعتراض آهن‌فروشان به سازمان امور مالیاتی چیست؟

تعطیلی بخشی از بازار آهن ناشی از مشکلاتی در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده است. البته ما منکر پرداخت مالیات حقه و واقعی خود نیستیم و دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیز مورد قبول ماست، ولی دریافت مالیات‌های چندبرابری و ارقام یکصد تا 400 میلیون تومانی محرک ایجاد مشکلاتی شد. در قانون مالیات بر ارزش افزوده بصراحت آمده که مالیات براساس خرید و فروش محاسبه و اخذ می‌شود، ولی الان متاسفانه ممیزان مالیاتی ارقام فروش ما را قبول می‌کنند، ولی ارقام خریدمان را نمی‌پذیرند. آهن تنها کالایی است که امکان قاچاق به کشور را ندارد، بنابراین آهن موجود در بازار چه از طریق مرزها، چه از طریق بورس و چه کارخانجات وارد بازار شود، مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخته است و در مرحله دوم باید تنها مالیات تفاوت نرخ خرید و فروش خود را بپردازد نه این‌که مالیات مضاعفی را بپردازد که نه قانونی ونه شرعی است.

اعتراض‌های موجود را می‌توان به عنوان اعتصاب قلمداد کرد؟

به هیچ‌عنوان این اعتراضات، اعتصاب نبوده است؛ چون هیچ یک از 2000 واحدی که در بازار آهن صالح‌آباد مستقر هستند، تعطیل نشده بودند. 95 درصد واحدهای مستقر در بازار آهن ستاره نیز باز بود، اما در بازار آهن شادآباد با این ‌که نیمی از مغازه‌ها با تعطیلی مخالف بودند، ولی به‌ دلیل همگامی با همکاران و همسایه‌ها چنین حرکتی را پذیرفتند.

برای رفع مشکل چه کردید؟

سه‌شنبه‌شب هفته جاری طی جلسه‌ای با مسئولان سازمان امور مالیاتی به نتایج خوبی رسیدیم. بر این اساس قرار شد ممیزان مالیاتی همان‌طور که ارقام فروش آهن‌فروشان را به‌صورت علی‌الراس می‌پذیرند، ارقام اظهار شده درباره رقم خرید را هم علی‌الراس بپذیرند. همچنین قرار شد بخشودگی جرایم مالیاتی با اولویت اشخاصی که قبلا اظهارنامه مالیاتی تسلیم کرده‌اند به اجرا درآید و در مورد افرادی هم که تاکنون اظهارنامه نداده‌اند، مهلت داده شد تا پانزدهم خرداد اظهارنامه‌های خود را تسلیم کنند تا بخشی از جرایم آنها بخشیده شود.

و سرانجام؛ بازار آهن چه زمانی باز می‌شود؟

در مجموع، اعتراض همکاران ما درست بوده و خوشبختانه مشکل آنها حل شده است. بنابراین از شنبه آینده بازار باز است و مالیات آنها زیر نظر اتحادیه و براساس قانون، وصول خواهد شد. جمع‌بندی ما این است که تنها ممیزان مالیاتی دچار اشتباه شده‌اند وگرنه مدیران مالیاتی بر انجام تعامل و همکاری تاکید می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها