سرانجام پس از مدت‌ها بلاتکلیفی، دولت تعرفه جدید واردات خودرورا به گونه‌ای ابلاغ کرد که هم رقم تعرفه و هم نظام آن دچار تحول شده است.
کد خبر: ۵۵۶۸۳۶

به گزارش خبرنگار ما، تعرفه واردات خودرو در سال گذشته به دنبال تغییر نرخ ارز دستخوش تحول شد. در تحول اول پس از اولویت‌بندی کالاهای مجاز وارداتی، خودرو در اولویت ده قرار گرفت و مدتی ادامه واردات آن مبهم بود. در تحول دوم پس از جایگزینی ارز مبادلاتی با ارز مرجع در واردات 9 گروه از ده گروه کالاهای مجاز و افزایش قیمت واردات خودرو، دولت تعرفه واردات خودرو را نصف کرد و از 90 درصد به 45 درصد رساند. در تحول سوم نیز دولت مقرر کرد تعرفه واردات خودرو هر سال 5 درصد کاهش یابد. بااین حال امسال پایان‌بخش ماجرای تحولات در تعرفه واردات خودرو نبود. چرا که اکنون خبر رسیده نظام محاسبه تعرفه واردات نیز تغییر کرده به طوری که برخلاف گذشته که تعرفه تمامی خودروهای وارداتی صرف‌نظر از حجم موتور آنها یکسان و90درصد بود اما اکنون این امر تغییر یافته است. بر این اساس خودروها به دو گروه زیر حجم موتور2500 سی‌سی و بالای این حجم موتور تقسیم شده است. کاهش تعرفه واردات نیز بر همین اساس برای دو گروه متفاوت شده است.

در این باره دیروز قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست‌های تجاری کشور ابلاغ و تعرفه واردات خودروهای پایین ۲۵۰۰ سی‌سی ۴۰ درصد و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ۷۵ درصد تعیین شده است. به این ترتیب تعرفه واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی با 15 درصد کاهش از 90درصد به 75 درصد رسیده است. اما کاهش تعرفه واردات خودروهای زیر 2500 سی‌سی که مورد اقبال بیشتری است، فقط 5 درصد بوده و از 45 به 40 درصد رسیده است. نکته حائز اهمیت دیگر در این باره این است که بر اساس دستورالعمل‌های تعیین شده، خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی در اولویت گروه کالایی ده قرار داشته و بر اساس قانون واردات آنها به کشور ممنوع است و ثبت سفارشی در این خصوص انجام نمی‌شود.

امری که مسعود موحدی نیز بر آن تأکید کرده و می‌گوید: لحاظ کردن این تعرفه به معنای واردات آنها نیست. با وجود این انتظار می‌رود در صورت تثبیت قیمت دلار، بهای خودروهای خارجی در سال جاری با کاهش مواجه شود.

حذف ارز مرجع برای مقابله با رانت

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، با اشاره به قطع ارز مرجع روغن نباتی و کره در روزهای اخیر گفت: با توجه به رانت موجود در این زمینه و نتیجه قاچاق صادراتی که در سال گذشته شاهد بودیم، تصمیم گرفتیم ارز مرجع برخی کالاهای اساسی حذف شود.موحدی به حذف ارز مرجع واردات برنج و گوشت هم اشاره کرد و افزود: حال نیز ارز مرجع واردات روغن حذف شده و تغییرات قیمتی در این مورد به صورت تدریجی و پلکانی اعمال خواهد شد. او میزان ذخایر کالاهایی همچون برنج، گوشت، روغن و کره را مناسب عنوان کرد و گفت: سیاست دولت حرکت به سمت ارز تک‌نرخی است اما گندم و نهاده‌های دامی همچنان ارز مرجع می‌گیرند.

قیمت نان تغییر نمی‌کند

وی با بیان این‌که قاچاق گندم باید مدیریت شود، گفت: تصمیمی برای افزایش قیمت نان اتخاذ نشده و در ماه‌های آینده با تغییر قیمت نان مواجه نخواهیم بود. موحدی با اشاره به برخی اظهار‌نظرها در مورد احتمال افزایش قیمت نان، تصریح کرد: گندم باید با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری شود و در این زمینه باید معیشت و قیمت نان با هم در نظر گرفته شود.

و باز هم خودرو ...

با اتفاقاتی که در روزهای گذشته درباره قیمت‌گذاری خودرو، تقابل شورای رقابت با خودروسازان، ورود ناگهانی کمیسیون اصل 90 و سازمان حمایت و سکوت وزارت صنعت، معدن و تجارت افتاده بود، طبیعی است که یکی از اصلی‌ترین پرسش‌های خبرنگاران از قائم‌مقام این وزارتخانه درخصوص بحث جنجالی خودرو باشد.

به گفته وی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مانند خودرو سازان دستورالعمل تعیین شده از سوی شورای رقابت را دارای ابهام می‌داند: ما به طور دقیق در جریان جزئیات تصمیم‌گیری شورای رقابت نیستیم و منتظریم تا ابهام خودروسازان دراین زمینه برطرف شود.

موحدی با بیان این مطلب به تصمیم خودروسازان برای مذاکره با شورای رقابت اشاره کرد و گفت: زمان اعلام قیمت جدید خودروها را باید از شورای رقابت پرسید ولی ما بعید می‌دانیم که قیمت‌های جدید تا امروز که وعده داده شده است، مشخص شود.

بزرگ‌ترین ابهام

گرچه قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ابهام در نرخ تورم‌بخشی، شاخص کیفیت و سال پایه را از مهم‌ترین ابهامات فرمول شورای رقابت عنوان کرد اما ظاهرا این مسائل از دید مسئولان این شورا به عنوان ابهام مطرح نیست.

البته جمشید پژویان رئیس شورای رقابت دیروز اعلام کرد که این شورا آمادگی برگزاری جلسه‌ای با خودروسازان در زمینه رفع ابهامات دستورالعمل قطعی قیمت خودرو را دارد. این وعده در حالی داده شد که پژویان همچنان بر شفاف بودن مصوبه تأکید کرد.

او توصیه کرد که دست‌اندرکاران تا پایان هفته جاری صبر کنند و پس از اعلام متغیرها از سوی بانک مرکزی و سازمان ملی استاندارد، در خصوص این فرمول اظهارنظر کنند. از سوی دیگر گرچه پژویان به ایرنا گفته که قرار نیست پایگاه اینترنتی شورای رقابت، قیمتی را اعلام کند اما دیروز عیسی امامی یکی از اعضای این شورا گفت: قیمت جدید خودروها یا امروز از سوی شورای رقابت اعلام می‌شود یا این‌که شرکت‌های خودروساز این قیمت‌ها را اعلام و در فروش خود اعمال خواهند کرد.

نامه خودروسازان به مجلس

در میان این همه ابهام و تناقض‌گویی، خودروسازان بیکار ننشسته و پس از نامه‌نگاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت این بار نامه‌ای به مجلس نوشتند و از نمایندگان خواستند تا دستور‌العملی منطقی برای قیمت‌گذاری خودرو تعیین کنند.

به گزارش تسنیم، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با ارسال نامه‌ای به روسای کمیسیون برنامه و بودجه، اقتصادی و کمیسیون صنایع و معادن، خواستار طرح درخواست بازپرداخت ضرر و زیان 4000 میلیارد تومانی خودروسازان در جلسات کمیسیون و گنجاندن آن در بودجه سال 92 به عنوان دیون دولت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها