در آستانه لیگ جهانی انجام شد؛

مشکل بزرگ تیم ملی والیبال

با فرهاد ظریف لیبروی تیم ملی والیبال

قدرت های برتر دنیا را شکست می دهیم

لیبروی 169 سانتی متری تیم ملی والیبال ایران هنوز هم بابت اتفاق‌هایی که در نیمه‌نهایی لیگ برتر والیبال افتاد ناراحت است و اعتقاد دارد تیمش (پیکان) باید به فینال لیگ برتر والیبال صعود می‌کرد.
کد خبر: ۵۵۴۴۵۸
قدرت های برتر دنیا را شکست می دهیم

جام جم ورزشی/ فرهاد ظریف اکنون در تمرینات تیم ملی حضور موفقیت‌آمیز به همراه تیم ملی والیبال ایران در لیگ جهانی را مد نظر دارد. ملی‌پوش سی‌ویک ساله والیبال ایران نگران حضور در لیگ جهانی و مقابله با قدرت‌های برتر والیبال دنیا از جمله صربستان و آلمان نیست، او می‌گوید: از آنجا هر‌کسی از تیم ایران انتظار پیروزی مقابل این تیم‌ها را ندارد، نباید برای بازی با این تیم‌ها استرس داشت. لیگ جهانی محور اصلی گفت‌وگوی جام‌جم با فرهاد ظریف است.

لیگ جهانی کمتر از دو ماه دیگر آغاز می‌شود، این زمان برای آماده‌سازی تیم ملی کافی است؟

بله، تمرینات مثل همیشه پیش می‌رود و ما تا زمان آغاز لیگ جهانی آمادگی کافی را خواهیم داشت. باید بگویم از سه سال پیش که ولاسکو به ایران آمد و سرمربی تیم ملی شد تا امروز تمرینات تیم ملی همیشه نظم خاصی داشته است. الان تیم شرایط بسیار خوبی دارد. پس از لیگ بسیار خوبی که امسال برگزار شد همه بازیکنان آمادگی خوبی دارند و هیچ کس ناآماده نیست. فاصله کم بین پایان لیگ و آغاز تمرینات تیم ملی باعث شد تا همه بازیکنان ملی‌پوش آمادگی خوب خود را حفظ کنند. ما امسال لیگ بسیار خوبی داشتیم که در آمادگی ما تاثیرگذار بود و اکنون نیز کاملا باانگیزه تمرین می‌کنیم.

لیگ امسال چه ویژگی‌هایی داشت که تقریبا همه از آن تعریف می‌کنند؟

نظم و ترتیب و جذابیتی که بی‌سابقه بود. اما در این لیگ پیش از هر چیز تیم ملی والیبال تاثیر گذاشت. نتایج خوب تیم ملی و صعود به لیگ جهانی باعث شد لیگ هم پیشرفت کند. والیبال ما در رنکینگ آسیایی و جهانی پیشرفت کرد و در کنار آن لیگ نیز سطح کیفی بالاتری به خود گرفت. ما در لیگ امسال بیش از 40 بازیکن ملی‌پوش داشتیم که در تیم‌های ملی رده‌های مختلف سنی بازی می‌کردند. آشنایی این بازیکنان با شرایط تیم ملی و حضور توامان آنها در تیم‌های باشگاهی خود و تیم‌های ملی رده‌های سنی که آمادگی هر چه بیشتر آنها را رقم زد به پیشرفت لیگ بسیار کمک کرد. لیگ و تیم ملی امسال واقعا به یکدیگر کمک کردند.

یعنی این لیگ می‌تواند باعث شود تیم ملی در لیگ جهانی خوب نتیجه بگیرد؟

فارغ از بحث لیگ باید بگویم هیچ‌کس از تیم ملی انتظار موفقیت‌های خیلی بزرگ ندارد، نه مردم و نه خود ما. حضور در لیگ جهانی خود یک اتفاق بسیار بزرگ و موفقیتی بی‌سابقه برای والیبال ماست و من فکر می‌کنم همین موفقیت برای والیبال ایران کافی است.

یعنی نباید از این تیم هیچ انتظاری داشت؟

تاکید ولاسکو این است که خیلی خوب بازی کنیم و در لیگ جهانی زیباترین والیبال را به نمایش بگذاریم. ارائه بازی‌های خوب هدف اصلی ماست و امیدواریم از پس آن بربیاییم.

پیروزی مقابل تیم‌های قدرتمند حاضر در لیگ جهانی می‌تواند اتفاق بیفتد؟

بله، در کنار بازی‌های خوب چیز دیگری که می‌توانیم به مردم والیبال‌دوست هدیه بدهیم دو یا سه پیروزی مقابل تیم‌های بزرگ دنیاست. به عبارت دیگر باید بگویم ما برای همه مردم دو سه سورپرایز خواهیم داشتیم. ما می‌توانیم قدرت‌های برتر دنیا را شکست دهیم. بازیکنان تیم ملی هرگز کم نگذاشته‌اند و در میدان سخت لیگ جهانی می‌توانند خوب نتیجه بگیرند. روسیه، صربستان، کوبا و آلمان تیم‌های همگروه ما هستند که قطعا قدرت بسیار بیشتری نسبت به تیم ایران دارند. روسیه که قهرمان المپیک است و بقیه تیم‌ها هر کدام برای خود اسم و رسمی در والیبال دنیا دارند. قدرت این تیم‌ها را که در نظر بگیرید و کنار نخستین تجربه حضور ما در لیگ جهانی بگذارید متوجه می‌شوید که نباید هیچ توقعی از تیم ملی والیبال داشت. توقع مردم از والیبال در چند سال اخیر بالا رفته و استرس زیادی روی ما وارد شده است، اما فکر می‌کنم دیگر حتی مردم هم می‌دانند نباید از تیم ملی انتظار بسیار بالایی داشت.

نبود علیرضا نادی در تیم ملی والیبال را احساس می‌کنید؟

بله، احساس می‌شود، اما به هر حال این نظر ولاسکو است و کاری هم نمی‌توان کرد. ولاسکو تصمیم خودش را گرفته و اصلا نمی‌توان در این مورد اظهار نظر خاصی داشت. او مربی بزرگی است و نباید در کار او دخالت کرد، اما انکارشدنی نیست که نبود نادی کاملا حس می‌شود. حتی خود ولاسکو هم گفته که نبود نادی به تیم ملی والیبال ایران لطمه می‌زند.

حالا سعید معروف کاپیتان جدید تیم ملی است، او می‌تواند بخوبی از عهده این وظیفه برآید؟

بحث کاپیتانی اصلا مهم نیست. ما بیش از هفت سال است که در کنار یکدیگر بازی می‌کنیم و صمیمیت زیادی بین ما به وجود آمده است که این صمیمیت موضوع‌هایی همانند کاپیتانی را چندان مهم جلوه نمی‌دهد. معروف انتخاب خود ما بود. اکثر بازیکنان تیم ملی به او رای دادند تا او به جای نادی کاپیتان جدید تیم ملی باشد. بالاخره یکی باید کاپیتان تیم باشد تا در مواقع ضروری با داور صحبت کند و معروف می‌تواند این کار را خیلی خوب انجام بدهد.

درلیگ جهانی مربی ایرانی در کنار این تیم نخواهد بود، این به نفع تیم ملی است؟

ما در انتخابی جام جهانی هم مربی ایرانی نداشتیم و مشکلی هم به‌وجود نیامد. در انتخابی جام جهانی فقط مساجدی به عنوان مربی در کنار تیم حضور داشت. ولاسکو تصمیم خوبی گرفته و ما در لیگ جهانی بابت نبود مربی ایرانی در کنار تیم مشکلی نخواهیم داشت.

در تمرینات اخیر تیم ملی دچار آسیب‌دیدگی شدید، این آسیب‌دیدگی جدی است؟

خیر، هنگامی که وزنه می‌زدم وزنه با صورتم برخورد کرد و لبم پاره شد. الان شرایطم خوب است و مشکلی بابت تمرین کردن ندارم.

مدت زمان زیادی تا آغاز لیگ فصل بعد باقی مانده، با این حال تصمیم خود را برای این‌که در کدام تیم بازی کنید گرفته‌اید؟

خیر، من فصل گذشته برای پیکان بازی می‌کردم، اما برای فصل آینده هیچ چیز مشخص نیست. الان فقط باید به لیگ جهانی فکر کنیم. لیگ جهانی شوخی نیست و با همه رقابت‌هایی که قبلا در آن شرکت کردیم فرق می‌کند. در لیگ جهانی باید بتوانیم طبق انتظار ظاهر شویم و بتوانیم خودمان را سطح جهان بهتر نشان بدهیم.

هیلدا حسینی‌خواه ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها