گرامی‌داشت شهدا و جانبازان بمباران شیمیایی «حلبچه» با عنوان «صدای سکوت» در قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۶۲۸۵
روایت یک عکاس از فاجعه حلبچه

در مراسم که در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد،احمد ناطقی عکاس دفاع مقدس و فاجعه حلبچه گفت: نباید فراموش کنیم که آرامش امروز حاصل جانبازی چه کسانی بوده است و باید احترام بالایی برای این قشر قائل باشیم. البته جانبازان هیچ هدفی جز رضایت خداوند متعال نداشتند ولی این ما هستیم که نباید این موضوع را از یاد ببریم.

ناطقی ادامه داد: یادبود به معنای این است که یاد کنیم چه اتفاقی رخ داد. ماجرای امروز،ماجرای حلبچه،کرد و ترک و بلوچ و غیره نیست،ماجرای چچن، افغانستان و عراق نیست،بلکه ماجرایی از هابیل و قابیل تا به امروز و ماجرای کربلا است.

وی اضافه کرد: ما زمانی که به حلبچه رفتیم، می‌خواستیم از این شهر به عنوان شهری که از دست نیروهای عراقی آزاد شده است، عکاسی کنیم ولی زمانی که به این شهر رسیدیم مردمی را دیدیم که بر اثر بمباران شیمیایی جان خود را از دست داده بودند. وضعیت، بسیار وحشتناک و غیرقابل تصور بود بنابراین ما هم امدادرسانی و هم عکاسی می‌کردیم. عکس‌های گرفته شده هم منحصر به فرد هستند و نظیرشان در تاریخ عکاسی جهان وجود ندارد.

ناطقی در پایان سخنانش گفت: بعضی کشورها بر علیه ما در موضوع انرژی هسته‌ای فشار می‌آورند در حالی که باید این عکس‌ها را به دنیا نشان دهیم و بگوییم آنها هستند که سلاح هسته‌ای دارند و خودشان این جنایت‌ها را مرتکب می‌شوند.

در ادامه، عثمان مزین دبیر کمیته حقوقی انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت اظهار کرد: جنگ یکی از زشت ترین پدیده‌ها و رفتارهای انسانی است که از بدو خلقت وجود داشته و جامعه بشری هر کاری انجام داده، نتوانسته است این پدیده را حذف کند.

وی اظهار کرد: بعد از فاجعه حلبچه در سال 1997 کنوانسیونی در فرانسه تدوین شد که به مقررات قبلی بسنده نکرد، ضمانت اجرایی گذاشت و برای همه کشورها فرصت زمانی در نظر گرفت تا عاری از سلاح شیمیایی شوند و اشاعه سلاح‌های شیمیایی نیز جرم تلقی شود.

دبیر کمیته حقوقی انجمن دفاع از مصدمان شیمیایی سردشت گفت: در آن سال سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تشکیل شد و ایران اولین کشوری بود که عضو این سازمان شد و امروزه بشریت به این نتیجه رسیده است که تمامی سلاح‌های شیمیایی را منهدم کند.

وی خاطر نشان کرد: سلاح شیمیایی موجب شد بسیاری از مردم سردشت جان خود را از دست بدهند. چون این شهر یک شهر یک شهر غیرنظامی و فاقد تجهیزات و ماسک بود.

مزین افزود: لازم است دانشجویان موضوع بمباران شیمیایی را از زوایای مختلف جامعه شناسی، روانشناسی و غیره مورد تحقیق قرار دهند. در سال گذشته هفت پایان‌نامه در این حوزه ارائه شد که این تعداد باید افزایش یابد.

فرزاد جهان بین، معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین نیز در این مراسم گفت: یکی از اتفاقات تلخی که در دوران جنگ رخ داد، فاجعه حلبچه بود که در عرض دو ساعت 5000 نفر به شهادت رسیدند و امام خمینی (ره) نیز فرمودند که ما در جنگ مظلومیت خودمان و ظلم و ستم دشمنان را اثبات کردیم. برگزاری این نوع مراسم یک ضرورت است و بیش از دیگران برای خود ما مفید خواهد بود.

وی اضافه کرد: بمب‌های شیمیایی صدام را آلمان و فرانسه به او داده بودند و آمریکا نیز از او حمایت کرد و امروز اگر بحث مذاکره و ارتباط با آمریکا مطرح است و ما نمی‌توانیم حسن‌نیت آمریکا را بپذیریم، به این دلیل است که در سالیان نه چندان دور و بر اثر یک حمله شیمیایی 5000 نفر به شهادت رسیدند و هیچ کدام از جوامع بین‌المللی عکس‌العملی نشان ندادند.

وی ادامه داد: در جنگ تحمیلی حجم کمک‌های کشورهای غربی و شرقی به عراق بسیار بالا بود و آنها به شهرهای ما نیز حمله کردند و مردم مظلوم و بی‌دفاع را به شهادت رساندند. اگر ما نمی‌توانیم حسن‌نیت برخی را بپذیریم به خاطر دیوار بلند بی‌اعتمادی است.

وی یادآور شد: مردم شریف حلبچه در زمان جنگ تحمیلی از رزمندگان ایرانی استقبال کردند و بعد از آن، بمباران شیمیایی از سوی صدام انجام شد. امروز دشمنان می‌خواهند به اسم شیعه و سنی و ایرانی اختلاف ایجاد کنند تا به منافع خودشان برسند.

جهان بین یادآور شد: جنگ عقیده جنگی است که مرز نمی‌شناسد و همه باید دست به دست هم دهیم تا اهداف و آرمان‌های بلندمان محقق شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها