از «سیب» بپرسید

«گیتا.‌ث»‌ هستم و از تهران تماس می‌گیرم. دخترم ‌از نظر قد و وزن، بچه کم‌بنیه‌ای است. او کلاس دوم دبستان است. شرایط جسمی ‌او طوری است که به سرعت با هر تغییر آب و هوایی دچار سرماخوردگی می‌شود. از نظر تغذیه‌ای بد غذاست. پیشنهاد کرده‌اند برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی، «واکسن سرماخوردگی» به او تزریق کنیم. می‌خواستم بدانم آیا این واکسن‌ها واقعا مانع از ابتلا به سرماخوردگی می‌شود یا این‌که این واکسن‌ها ممکن است‌ زمینه‌ای برای ابتلا به سرماخوردگی و ضعف بدنی شود؟ از طرفی می‌خواستم بدانم مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ‌C می‌تواند مانع از ابتلا به سرماخوردگی شود؟ مصرف مکمل‌های غذایی چطور؟ تائید می‌کنید؟
کد خبر: ۵۴۳۱۰۵

دکتر کورش جعفریان‌/‌ متخصص تغذیه و عضو هیات علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران

بی‌تردید برنامه غذایی مناسب می‌تواند به افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند.‌ در واقع تغذیه مناسب یکی از راهکارهایی است که می‌تواند بدن کودک را نسبت به ابتلا به انواع بیماری‌ها مقاوم کند. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینC مانند انواع مرکبات، قارچ و... حائز اهمیت است. برای آن که بدن کودک در مقابل ابتلا به بیماری‌ها مقاوم باشد باید در برنامه غذایی او مصرف همه انواع مواد غذایی براساس «هرم غذایی» گنجانده شود.

به این ترتیب که مصرف انواع لبنیات، مواد پروتئینی، غلات و حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها و هیدرات کربن طبیعی مانند انواع خرما‌، کشمش، توت و... در برنامه غذایی کودک وجود داشته باشد. رعایت تنوع غذایی در برنامه غذایی کودک یکی از راهکارهای مهم برای حفظ سلامتی اوست؛ اما در سوال اشاره کرده‌اید که فرزند شما «کم بنیه» است. این تشخیص به عهده متخصص تغذیه است، بنابراین با مراجعه به متخصص تغذیه از شرایط تغذیه‌ای فرزندتان به درستی آگاه می‌شوید، ضمن این‌که ممکن است فرزند شما نیاز به مصرف برخی مکمل‌ها داشته باشد که این نیز باید با مشورت متخصص تغذیه دریافت شود.

دکتر آزاده فهیمیان‌/‌ متخصص اطفال

واکسن سرماخوردگی تنها از ابتلا به چند گونه شناخته شده و خاص ویروس آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند. در حالی که ویروس‌های آنفلوآنزا همیشه در حال تغییر ماهیت ژنتیکی خودشان هستند؛ بنابراین کودکی که واکسن سرماخوردگی(‌آنفلوآنزا) دریافت می‌کند با ویروس آنفلوآنزایی که امسال شایع شده است، در تماس قرار می‌گیرد. در واقع ممکن است ویروس آنفلوآنزایی که امسال شایع می‌شود، همانی نباشد که کودک علیه آن واکسینه شده است؛ بنابراین احتمال سرماخوردگی او وجود دارد. از طرفی علت سرماخوردگی همیشه ویروس آنفلوآنزا نیست و ویروس‌ها و باکتری‌های متعددی عامل آن هستند.

برای کودکانی که نقص ایمنی دارند و بیش از دیگر کودکان و بارها بیمار می‌شوند، کودکانی که دچار بیماری‌های آلرژیک مزمن یا حاد هستند، حتما مصرف واکسن سرماخوردگی با د‌وز موثر، هم برای کودک و هم برای خانواده کودک توصیه می‌شود. منظور از دو‌ز موثر یعنی این‌که کودکانی که زیر 36 ماه هستند، 25 صدم سی‌سی و کودکانی که بالای 36 ماه هستند تزریق نیم سی‌سی از این واکسن برایشان مناسب است؛ البته اگر کودک برای اولین بار می‌خواهد واکسینه شود باید آن دو‌زی را که مناسب او است با فاصله 15 روز بعد نیز تکرار کند.

اما درباره فرزند شما و تمام کودکان دیگر باید گفت مصرف میوه‌‌ها، غذای خانگی سالم و تازه و مصرف‌نکردن چیپس و شکلات و مواد محرک دیگر، طی فصول پاییز و زمستان بسیار مهم است؛ حتی بسیار مهم‌تر از تزریق واکسن سرماخوردگی. اما به هرحال با توجه به این‌که ویروس آنفلوآنزا و علائم و عوارض آن شدت عمل بالایی دارد تزریق واکسن در مراکزی مانند مدرسه‌ها و مهدهای کودک که جمعیت بالایی در آن حضور دارند، توصیه می‌شود.

بنابراین حتما به دخترتان واکسن سرماخوردگی بزنید؛ البته در نظر داشته باشید که به طور کلی تمام واکسن‌ها دارای باکتری‌ها و ویروس‌هایی هستند که ممکن است باعث شوند بدن در مقابل‌شان واکنش نشان دهد که واکسن سرماخوردگی نیز از این قاعده مستثنا نیست‌. پس علائم سرما‌خوردگی مثل تب طی سه تا هفت روز بعد از تجویز واکسن طبیعی است که البته این علائم در بعضی افراد و الزاما در همه افراد، مشاهده می‌شود‌. استفاده از این واکسن به طور کلی هیچ عارضه خطرناک و قابل ذکری ندارد.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها