کد خبر: ۵۴۱۵۹۴
قدم مهم برای ابقای کشتی در المپیک

 

حجت اله اکبرآبادی

 

رافائل مارتنیتی ، رییس سوییسی فدراسیون جهانی کشتی ( فیلا ) از مقام خود کناره گیری کرد تا با روی کار آمدن نناد لالوویچ، عضو صربستانی هیات ریئسه فیلا بعنوان رئیس موقت فدراسیون جهانی ،قدمی اساسی در جهت حفظ کشتی در بازیهای المپیک برداشته شود .

مارتنیتی که از سال 2002 و به دنبال پیری میلان ارسگان ، رییس اسبق فیلا جانشین مرد کهنه کار یوگسلاو شده بود ، طی یازده سال حکمت خود بر فیلا هیچگاه نتوانست از موقعیت کشتی در مجامع جهانی دفاع کند تا به ویژه با اقدامات خودسرانه وی در انجام تغییرات من درآوردی در مقررات برگزاری مسابقه ها، کشتی رفته رفته از سکه افتاده و نتواند توجه و اقبال جهانیان را به سوی خود جلب کند . انجام مبارزات خسته کننده و خالی از اجرای فنون بکر و زیبای کشتی ، این رشته را از اصل خود انداخت تا به ویژه روس ها ، بعنوان کشوری صاحب کشتی و قدرت اول این رشته در دنیا ، همواره ریاست مارتنیتی را به چالش بکشند . جدا از اینکه گفته شده به دنبال این ناکارآمدی ها ، ژان روگ رییس کمیته بین المللی المپیک نیز از رییس فیلا روی برگردانده بود ، از شواهد و قرائن پیداست که در اجلاس اخیر هیات رییسه فیلا در تایلند ، میخاییل مامیاشویلی، رییس پرنفوذ و قدرتمند کشتی روسیه ، به دنبال مطرح شدن حذف این رشته از بازیهای المپیک در سال 2020 ،‌ اعضای فدراسیون جهانی را ترغیب به بی کفایتی رافی مارتنیتی نموده است تا به دنبال رای گیری صورت گرفته ، از مرد سوییسی خلع ید شده و لالوویچ جایگزین وی شود . بدیهی است تا همین جا نیز عزل مارتنیتی می تواند بعنوان یک قدم مهم و اساسی در جهت جلب نظر ژاگ روگ و تاثیر گذاری مثبت به منظور ابقای کشتی در بازیهای المپیک تعبیر و تفسیر شود . بی تردید با آمدن سرپرست جدید در راس فدراسیون جهانی و همسویی و تشریک مساعی و وحدت نظری که از این به بعد می تواند بین کشورهای کشتی خیزی چون ایران، روسیه ، ترکیه ، امریکا ، بلغارستان و ... شکل گیرد ، فیلا از موضع محکم و قوی تری آماده دفاع از استدلال های موجود در راه حفظ کشتی در بازیهای المپیک خواهد شد.

تجدید نظر در شیوه مبارزه های کشتی و هویت بخشی دوباره در جهت انجام مبارزاتی زیبا و مورد توجه مردم ، می تواند از دیگر اقداماتی باشد که روی نظر تصمیم گیران کمیته بین المللی المپیک ،تاثیرات مثبتی را بر جای بگذارد .

     

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها